Svenska
Gamereactor
nyheter

WoW har dödat en genre enligt Red 5 Studios

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Före detta team leader vid Blizzard och numer VD för Red 5 Studios, Mark Kern, menar att World of Warcrafts relativt enkla svårighetsgrad kan ha förändrat onlinespelares förväntningar till den grad att det har sänkt en hel kategori av spelmarknaden i botten.

I ett blogginglägg via MMORPG som berör Kerns tid vid Blizzard, och hans arbete med att göra förändringar i World of Warcraft för att underlätta för nya spelare, menar Mark Kern att hans team kan ha gjort för mycket - för snabbt.

"And it worked. Players came in droves, millions of them. But at what cost? Sometimes I look at WoW and think "what have we done?" I think I know. I think we killed a genre."

Kern förklarar vidare att den stora boven i dramat är svårighetsgraden och spelarnas sinne för prestation och belöning. Om den högsta nivån är för enkel att nå kommer ingen ha tid, eller bry sig om, att stanna och lukta på det digitala gräset. Fokus ligger enbart på att komma till slutet och därför förlorar vi perspektiv på resan dit. Spel som följer World of Warcrafts linjära upplägg är således dömda att misslyckas i sitt syfte att underhålla spelare.

"Every MMO that follows the WoW formula is a trivial exercise, dominated by rote and convention, trading off the joy of the journey for a series of meaningless tasks. And when we race to the end, we expect some kind of miracle end-game that will keep us playing. It never does", förklarar Kern vidare i sitt inlägg.

Vad tror ni läsare? Har MMORPG-marknaden ruttnat till en linjär pekpinne, eller snackar Mark Kern i den avundsjuka nattmössan?

WoW har dödat en genre enligt Red 5 Studios


Loading next content