Svenska
Gamereactor
recensioner
World of Warplanes

World of Warplanes

Wargaming.net spinner vidare på sin enorma succé med World of Tanks och tar stridigheterna till skyarna. Oskar har hoppat in i ett litet stridsplan för att se om det är lika kul att bråka i himlen som på jorden...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag älskar att flyga och trivs aldrig så bra som när jag spänt fast mig en flygstol och ser hur vi sakta börjar backa ut mot startbanan för att sedan vråla iväg upp i skyn. Snart luktar det fika i kabinen och flygvärdinnorna undrar om jag vill ha en kopp kaffe, och det vill jag ju gärna.

Jag älskar också att flyga i spel. Väljer ständigt helikoptern eller ännu hellre flygplanet så fort möjlighet ges. Därför är jag nu så gott som euforisk över initiativet att förflytta det briljanta, kostnadsfria actionkonceptet från World of Tanks till (bokstavligen) nya höjder.

Konceptet är enkelt. Det gäller att skjuta ned samtliga fiendeplan, och det gör man lämpligast genom att kommunicera med sitt lag så att man kan skydda varandra från eventuella bakhåll. Samtidigt finns det byggnader på marken som går att förstöra för att på så vis försvaga fienden på olika sätt. När alla fiendeplan störtat är matchen vunnen.

World of Warplanes
Här håller en stackare på att störta, och när han gjort det är matchen slut för hans del.
Detta är en annons:

Så är det med det. Under mina inledande timmar i World of Warplanes förvånas jag över hur simpelt och repetitivt konceptet är, men två saker händer som förändrar allt. För det första bjuder jag in en vän (låt oss kalla honom Marcus, eftersom att han heter det) att spela, och han tackar glatt ja och ansluter sig direkt - det är ju gratis trots allt. För det andra börjar jag utforska spelets menyer och upptäcker flygplan, vapen och designer som jag bara måste ha. Flygplan som skulle kunna äta mitt stackars kulspruteskjutande propellerplan till frukost.

Tillsammans upptäcker vi hur lätt det är att spela tillsammans och vilka strategiska möjligheter vårt intima Skype-samarbete öppnar för. Vi lever oss in, hjälper varandra ur bakhåll, flankerar fienden och skriker av skratt när vi plötsligt kraschar rakt in i varandra. Sen sätter vi oss i kön till en ny match för att spela igen.

Mellan matcherna fascineras vi över hur lite vi faktiskt kan om flygteknologisk historia, men konstaterar i alla fall att planen, piloterna, designen och inramningen verkar vara något sånär historiskt korrekt, vilket säkert kommer att glädja den som är lagd åt det hållet. Detsamma går inte att säga om flygkänslan som knappast eftersträvar realism, utan snarare bjuder på härliga arkadkänslor.

World of Warplanes
Det går att kräma på med ordentliga effekter om man vill ha en så snygg upplevelse som möjligt, men systemkraven är faktiskt förvånansvärt låga vilket gör att även du med en äldre dator kan delta.
Detta är en annons:

Flygdonen som replikeras har förstås begåvats med för- och nackdelar som motsvarar deras verkliga förlagor från världskrigen - BF109:an flyger som exempel snabbt och skjuter långt, men är svårmanövrerad i svängar - men World of Warplanes är knappast någon renodlad flygsimulator. Visst blir det häftigare när man blandar in en joystick i leken, för sådant finns det stöd för, men jag finner snabbt att World of Warplanes är synonymt med enkelhet för min del och fortsätter spela med mus och tangentbord istället. Det är snabba, korta spelsessioner som gäller för min del snarare än långkörarpass, och det finns en väldigt enkel anledning till varför. Det saknas nämligen innehåll i form av varierade spellägen.

Där det lagts krut och resurser på att noggrant forska kring och ta fram verklighetstrogna flygplan, vapen, motorer och andra uppgraderingar verkar man ha struntat helt i att plocka fram spellägen. Det är nästan som att Wargaming.net är så stolta över sina flygplan, med all rätt, att de nöjer sig med att låta oss gå lös på varandra bäst vi vill - men i slutändan hade World of Warplanes mått betydligt bättre av ett aningen mer strukturerat och strömlinjeformat upplägg. Med tiden lär man förstås lägga till såväl flygplan och uppgraderingar som spellägen, men just nu är det tyvärr ganska sparsmakat när man tittar på sistnämdna.

World of Warplanes
Många matcher inleds med att två lag styr mot varandra varpå de allra mest korkade frontalkrockar med flit och dör omedelbart.

Det är vackert att flyga, och man har lagt ned möda och besvär på att skapa en spelvärld som bjuder in till att flyga bara några meter ovanför marken och se träden vina förbi. Samtidigt är ljussättningen lite väl tunn, och vissa animationer hade behövt finjusteras för att skänka mer tyngd till striderna. Detsamma bör sägas om ljudet som definitivt är av det försiktigare slaget. Det är synd, för arkadkänslan i övrigt hade tjänat på kraftfulla dån och vrålande motorer.

I de flesta fall där mikrotransaktioner är involverade som primär (eller enda) betalningsmodell brukar det röra sig om rent kosmetiska alternativ. Så är inte fallet här. Du kan med enkelhet plöja ned ett par hundralappar och kamma hem ett riktigt monster till plan som kan köra snabbare, styra smidigare och skjuta hårdare än dina motståndare.

World of Warplanes
Den lilla ringen framför fiendeplanet indikerar vart man ska skjuta för att skotten ska komma fram samtidigt som fienden.

Jag vill hävda att det här inte är trist, utan snarare rimligt. Det spelar nämligen ingen roll hur bra din farkost är om du inte är beredd att samarbeta med dina lagkamrater och har färdigheterna till att göra just så. Det är nämligen knivigt att flyga, och här är det verkligen trägen som vinner. Samtidigt är det fullt möjligt att spela sig till de riktigt åtråvärda planen då valutan som tjänas in bara genom att spela går att konvertera till sådan som går att köpa för riktiga pengar - om än i hyfsat långsamt tempo.

Jag trivs fint i World of Warplanes och har redan gjort helgplaner med Marcus och en tredje kamrat som också vill ansluta sig. Med tiden, när fler spellägen adderas, kommer det med all säkerhet att bli ännu bättre, men jag vill redan nu dela ut en köprekommendation - höll jag på att skriva, men det är ju faktiskt gratis.

HQ
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Gratis, mängder av flygplan, snabba laddningstider, djupt spelsystem, belönande uppgraderingar, tjusig grafik
-
Trist ljud, hade behövt fler spellägen
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
World of Warplanes Update 2.0Score

World of Warplanes Update 2.0

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

Efter att ha dominerat land och hav tar Wargaming nu till skyarna. Eller ja, har tagit till skyarna sedan drygt fyra år tillbaka. Men släpper nu en uppdatering kallad "Warplanes 2.0." Är det värt att återvända?

World of WarplanesScore

World of Warplanes

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Wargaming.net spinner vidare på sin enorma succé med World of Tanks och tar stridigheterna till skyarna. Oskar har hoppat in i ett litet stridsplan för att se om det är lika kul att bråka i himlen som på jorden...

Gratis nycklar till World of Warplanes-betan

Gratis nycklar till World of Warplanes-betan

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Gillar du bra spel, flygplan, action och gratis? Toppen, då har vi goda nyheter till just dig. Gamereactor har nämligen glädjen att kunna bjussa på ett generöst antal nycklar till den pågående World of Warplanes-betan som Wargaming.net just nu håller i.



Loading next content