Svenska
Gamereactor
förhandstittar
World of Warcraft

World of Warcraft

En av de mer efterlängtade titlarna under året är utan tvekan den nya delen i Blizzards älskade serie Warcraft.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Till skillnad från de tidigare strategidelarna i serien är den nya delen istället ett rollspel, onlinerollspel till råga på allt. Men trots att titeln utannonserades redan hösten 2001 finns ännu inget släppdatum satt för spelet.

Även om den nya titeln skiljer sig från de andra delarna så kommer alla Warcraft-spelare att känna igen sig. Alla kännetecken för universumet finns med och spelare kommer att besöka samma platser som tidigare, men den här gången ur ett annat perspektiv och några år efter Warcraft III: Frozen Throne (redan börjar nya faror hota de stackars folk som aldrig tycks få en stadigvarande fred). Här finns också möjlighet att gå på kändisjakt, att träffa Tauren-hövdingen Cairne Bloodhoof är ett exempel på detta. Självklart är inte hela universumet upptäckt ännu utan det finns en hel del nytt att upptäcka också.

De raser som spelaren har till sitt förfogande i skapandet av sin karaktär är åtta till antalet och inkluderar bland annat människor och gnomer, orcer och odöda. Givetvis har de alla olika egenskaper - dvärgar är föga förvånande bättre att hitta skatter än andra. Ditt val av ras kommer även att påverka vilka språk du kan förstå och tala. Självklart får spelaren själv bestämma alla detaljer i utseendet, till den grad som inte lär lämna många besvikna. Utöver naturliga saker som hårfärg, hudfärg med mera kan man även bestämma en del häftigare detaljer som mohikanfrisyr eller spektakulära mustascher.

Varje ras har dessutom sin egen "huvudstad" och det är här du börjar din resa. Till att börja med kommer du alltså bara att möta folk av din egen ras. I städerna kan du gå på uppdrag eller shoppa loss, men även testa din stridsduglighet mot andra spelare som vill visa sin storhet - må bäste man eller kvinna vinna!

Detta är en annons:

En av de stora punkterna i spelet är att skapa och använda sig av färdigheter och föremål. Det finns tre olika typer av färdigheter, och den klass du valt kommer att avgöra vilka du har tillgång till, utöver vissa som alla kan lära sig. Det tar lång tid att bemästra en färdighet och eftersom det finns över 1000 färdigheter och besvärjelser gäller det att välja rätt. Lär sig nya gör man bland annat genom att uppsöka mästare spridda världen över och som sitter inne med den rätta färdigheten.

Utöver de vanliga färdigheterna finns även Trade Skills, som utgör en stor del av spelet och är tänkt att ge variation åt spelaren och därmed bättre hållbarhet till spelet. Trade Skills kräver en hel del arbete och det finns flera olika saker att pyssla med; alkemi, sömnad och matlagning för att nämna några. Att skapa exempelvis ett svärd är inte alltid helt enkelt, det finns en mängd variabler som påverkar. Först gäller det att finna "receptet" till det du vill tillverka, därefter råmaterialet. Vill du göra ett vapen utöver det vanliga kanske du måste bege dig till världens rand för att finna just den metall du behöver, och dessutom ha färdigheten att bryta detta. Därefter måste du få tag på rätt sorts smedja som innehåller allt du behöver för att kunna tillverka vapnet. Slutligen tar det en lång tid innan din färdighet är den rätta för att ditt föremål ska bli precis det du önskat dig. Utöver Trade Skills är det även tänkt att spelaren ska kunna bygga och inreda sitt eget hem, även detta för att öka hållbarheten.

I strider finns en särskild mätare att fylla upp, och hur den fylls varierar med den klass du spelar som och så även mätarens effekter. Spelar du exempelvis som en jägare kan du fylla upp din mätare genom att koncentrera dig. När mätaren är full kan du i gengäld utföra starkare och andra attacker. Även funktionen på mätaren varierar med klasserna. Som i så många andra titlar har ambitionen för striderna lagts högt, och målet är att varje strid ska kännas meningsfull och inte bara bli till en i mängden. Att varje strid ska kräva ett visst mått av strategi och att man väl planerar vilka kunskaper som kan komma till nytta. För att gynna detta kommer livet ständigt att fyllas på hellre än att göra spelet till en orgie i hälsodrycksdrickande.

Alla äventyr kommer inte att te sig riktigt likadant för varje spelare, så att det alltid ska finnas något nytt att upptäcka, att bygga sin egen unika historia. Även om den röda tråden är densamma så kan de små detaljer som kantar dess väg skilja sig åt. Beroende av vilket gäng du reser med och hur du beter dig så kommer historien att ta olika svängar. Det finns också möjlighet att slåss mot andra onlinespelare, medan de som inte vill det slipper.

Detta är en annons:

Själva grunden i World of Warcraft är densamma som i många andra onlinerollspel, det finns många olika klasser och raser att välja mellan, spelaren har väldigt många alternativ i skapandet av sin karaktär och det finns tusentals föremål att finna och hundratals äventyr att ge sig ut på tillsammans med sina glada vänner. Självklart kommer spelet hela tiden att utvidgas med nya föremål, nya vapen - allt för att spelaren ska kunna spela in i det oändliga. På den nya Warcraft-titeln är förväntningarna stora och om Blizzard ska lyckas få till en titel som inte bara blir till en i mängden inom genren återstår att se, men de verkar definitivt vara en god bit på väg.

World of WarcraftWorld of WarcraftWorld of WarcraftWorld of Warcraft
World of WarcraftWorld of WarcraftWorld of WarcraftWorld of Warcraft

Relaterade texter

World of WarcraftScore

World of Warcraft

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Nu kan vi äntligen lägga Everquest 2, Final Fantasy XI och Lineage 2 i malpåse. Inget annat onlinerollspel kommer i närheten av Blizzards mästerverk.



Loading next content