Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Wo Long: Fallen Dynasty

Wo Long: Fallen Dynasty

Patrik har jagat demoniska monster-igelkotts-mutant-vildsvin i en ny fascinerande fantasy-tolkning av de tre kungadömena...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Wo Long: Fallen Dynasty påminner mig om Sekiro: Shadows Die Twice, Nioh och Ninja Gaiden. Det överraskar förmodligen ingen att det är Ninja Gaiden / Nioh-teamet hemma hos Team Ninja är skaparna bakom denna actionsaga. I förhandsversionen fick vi testa två banor. Båda bjöd på Souls-inspirerad spelmekanik. Men tack vare aspekter som dubbelhopp infann sig känslan av en av utvecklarnas tidigare serier, som Ninja Gaiden. Den blandningen låter fantastisk på pappret och jag kan bestämt hävda att den materialiseras vackert även i spelform. Det är svårt, intressant och väldigt, väldigt klyschigt.

Du skapar din egen karaktär i Wo Long. Det finns inte särskilt mycket story i förhandsversionen som vi testat utan Tecmo slänger dig rakt in i hetluften i rollen som en helt vanlig fotsoldat. Skådeplatsen är Kina under de tre kungadömenas tid. Det bjuds på sargade slagfält, belägrade städer och vackra gröna miljöer med utstickande växtlighet och kinesisk arkitektur. Även om det är en fantasy-tolkning av tidsperioden har utvecklarna lagt ner mycket tid på hur världen ser ut och navigeras. Du kommer även möta karaktärer från berättelserna runt tidsperioden. Dessa krigsherrar kan användas av dig som hjälp. Du kan framkalla dessa för att underlätta din spelsession. Systemet är betydligt bättre för ensamvargar vilka gillar att spela själva, än i Dark Souls. Samtidigt kan det göra passager lite enkla. Du är tvingad att använda dig av hjälp i flera uppdrag i berättelsen, men väljer själv utanför dessa om du vill ha extrahjälp.

Wo Long: Fallen Dynasty
Det finns otaliga alternativ att skräddarsy din karaktär.

När du skapat din karaktär med många inställningar för utseende är det dags att vandra in i denna värld. Det finns mängder av vapen som alla känns olika och spännande att bemästra. Stavar, svärd, pilbågar och mycket annat. Jag gillade stavarna och pikarna ganska snabbt, de kändes flexibla att tackla många situationer med. Ett tecken på ett bra stridssystem är att alla former av vapen känns användbara. Du har även möjlighet att blockera och parera. Detta är ett viktigt instrument i många liknande spel som exempelvis Sekiro: Shadows Die Twice. Du uppmuntras att blockera, parera och sedan använda dina krafter. Det är tack vare detta du bygger upp dina mätare som i sin tur låter dig utföra mer specialattacker. Tänk dig ett system som vill balansera försvar och anfall. Karaktären vi fick testa hade också åtkomst till magiska förmågor som var lättanvända. Det kunde vara att framkalla spikar ur marken och liknande saker. Till skillnad från Elden Ring där du oftast använder magi eller vapen vill Wo Long att du använder båda samtidigt. Det fungerade ypperligt att blockera, parera, slås och använda specialförmågor (magi) i stridens hetta. Du kan även smyga dig på fiender och avrätta dessa med slag i ryggen tack vare karaktärens smygförmågor.

Detta är en annons:

Vad vore ett spel som detta utan bossar? I Wo Long fick jag bara möta ett fåtal under testversionen. Utan att avslöja för mycket är det stora, väldesignade och trevliga utmaningar. Däremot var bossarna av väldigt ojämn svårighetsgrad. Vissa som ett stort vildsvin var lite för enkelt. En krokodil som inte var obligatorisk var rena mördarmaskinen och tog mitt liv många gånger. Samma sak gäller såklart också fienderna. Vissa är enkla och andra är svårare nötter att knäcka. Det kommer ner till att lära sig deras attackmönster och vilka redskap i din portfolio du behöver för att hacka ner motståndet. För veteraner av Souls-genren kommer detta vara bekant. Det tog mig många försök att hitta en svaghet till en spikig och rullande fiende. När det väl skedde kom den klassiska aha-upplevelsen. Det är väldigt tydligt vart inspirationen från detta äventyr kommer från och det som erbjuds är kvalitativt. Har du ett intresse av de tre kungadömena, kinesisk mytologi och Souls-genren finns det något att hämta här.

Wo Long: Fallen Dynasty
Bossarna är varierande och intressanta. Däremot är de lite ojämna i sin svårighetsgrad på gott och ont.

Det finns en bra blandning av det som gör utvecklarens tidigare titlar bra men också lite spännande nytänk. Ett sådant är flaggorna du kan placera ut och få ökad "fortitude". Moral är det som avgör hur stark eller svag du är i relation till fienderna. Deras moral förändras inte så mycket min din kan minska om du dör, eller öka om du besegrar fiender. Flaggorna möjliggör att moralen aldrig kan gå under den "fortitude" du fått av flaggor. Det innebär att om du utforskar och aktiverar dessa kan du dö utan att bli för försvagad. Flaggorna fungerar även som klassiska Souls-brasor. Det gör att systemet uppmuntrar utforskande på ett smart sätt. Även om utforskandet leder dig till att mördas av monster.

Visuellt kan det både briljera och se daterat ut. Samma sak gäller både ljud och röstskådespel som är ojämnt med engelska röster. Vissa av bossarna såg fantastiska ut som den ovan nämnda krokodilen. Samtidigt kan miljön bitvis se platt ut och animationerna lite bristfälliga. Avkodningen av attacker och annat fungerade däremot bra. Detta sker tack vare lättläst telegrafering av rörelser och annat till spelaren. De lite platta texturerna kan trots allt hjälpa avläsnings-möjligheterna. För plottrig och detaljrik grafik kan störa möjligheten att avläsa vad som sker. Balansgången mellan synlighet och grafik är bra. Baserat på testversionen lovar detta äventyr gott. Wo Long: Fallen Dynasty kommer att släppas den tredje mars till Microsoft Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, inklusive dag ett på Game Pass.

Detta är en annons:
Wo Long: Fallen Dynasty
Designen är riktigt välgjord om än lite igenkännbar från andra tolkningar av de tre kungadömena.

Relaterade texter

6
Wo Long: Fallen DynastyScore

Wo Long: Fallen Dynasty

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Team Ninja försöker skapa ännu en Dark Souls-utmanare, men till skillnad från de uppskattade Nioh-äventyren så faller tyvärr nya Wo Long: Fallen Dynasty på sitt eget svärd.

0
Wo Long: Fallen Dynasty

Wo Long: Fallen Dynasty

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Patrik har jagat demoniska monster-igelkotts-mutant-vildsvin i en ny fascinerande fantasy-tolkning av de tre kungadömena...



Loading next content