Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Wildstar

Wildstar

För ett par veckor sedan besökte vi Carbine Studios för att pröva deras kommande massiva onlinespel Wildstar. Välkommen till planeten Nexus...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vad krävs det för att skapa nästa stora massiva onlinespel?

Det är en fråga många olika företag har försökt lista ut svaret på i åratal. Några har försökt och misslyckats, andra arbetar fortfarande på sina projekt och hoppas att deras enorma budgetar kommer att producera ett kvalitetsspel som miljontals människor kommer att vilja spela. Bioware och EA pumpar in så mycket pengar i Star Wars: The Old Republic att det får våra huvuden att snurra och ArenaNet försöker återuppfinna stora delar av den massiva onlinespels-genren med sitt Guild Wars 2. Nästa stora massiva onlinespel är alltså en möjlighet. Nu är det bara upp till utvecklarna att lista ut hur man får det att fungera.

Wildstar

Carbine Studios verkar övertygade om att de har listat ut vad som krävs. I ett konferensrum på deras kontor i Orange County, Kalifornien, har producenten Jeremy Gaffney samlat ett par europeiska journalister för att förklara hur hans företags projekt, Wildstar, kommer att ge det omöjliga en chans. Jeremy själv vet hur man gör ett onlinespel framgångsrikt. Han har varit i branschen sedan dess barndagar och arbetat på titlar som Acheron rop och (det avbrutna) Ultima Online 2. Ingen nybörjare med andra ord.

Detta är en annons:

För att göra så Wildstar fungerar och bli framgångsrikt, fokuserade Carbine på tre aspekter. Den första, som också är den mest uppenbara, är spelets utseende. Studion har arbetat hårt för att skapa en unik stil, ta bara en titt på bilderna kring denna artikeln. Det är så Wildstars värld, den mystiska planeten Nexus, ser ut. Det är en fascinerande blandning av vilda västern, steampunk och fantasy - Joss Whedons kult TV-serie Firefly blandas med World of Warcraft. Det finns praktiska skäl till valet av tecknad och stiliserade grafik förutom att det ser bra ut så åldras det helt enkelt mycket bättre än den eftertraktade fotorealismen.

WildstarWildstar

Den andra aspekten är världen. Nexus är en planet fylld av mystik. En gång var den hemmet för en ras mäktiga varelser som kallades för Eldan, som plötsligt försvann och lämnade kvar en värld av teknik och magi bakom sig. Vad som orsakade denna omvälvande händelse är fortfarande där och väntar, och det är upp till spelarna att ta reda på vad det var.

Jag kanske bara är en sucker för hur spelet ser ut, hur raserna är avbildade och hur alla bitar faller på plats. Men när vi sitter ner för att spela Wildstar så vill jag främst utforska för att se Nexus underverk. Carbine har försökt att göra zonerna i spelet så varierande som möjligt, för att se till att vi inte tröttnar på att titta på samma typ av miljö i timmar. Om du någonsin questade genom Stranglethorn Vale i World of Warcraft, så vet du exakt vad som menas med "zontrötthet."

Detta är en annons:

Den tredje aspekten är innovation och här börjar det bli knepigt. På många sätt är Wildstar ett välbekant spel. Om du har spelat ett onlinerollspel i det förflutna, kommer det inte ta många minuter innan du skjuter ut besvärjelser eller specialattacker som ett proffs. Striderna går i snabbt tempo, animationerna flödar in i varandra och det känns helt rätt. Röda cirklar på marken varnar dig för inkommande attacker från din fiende, så att du kan undvika - i likhet med hur du kan undvika en granats radie i Star Trek Online eller sätter dig i säkerhet i Age of Conan. Stridandet är mycket roligt, men innovation skulle knappast vara det ord jag skulle välja. Fast egentligen är det inte vad Jeremy talar om heller.

Wildstar

Som gamers själva så vet utvecklarna att olika spelare föredrar att spela på olika sätt. Vissa gillar att slåss, vissa gillar att crafta, vissa vill umgås med sina kompisar och rollspela hela dagen. Detta är något som Carbine har tagit till sina hjärtan. Förutom att välja din ras och klass, som du skulle i vilket onlinerollspel som helst, kommer också välja en "väg" för din karaktär. Vad förde dig till Nexus? Detta val öppnar i sin tur upp olika former av spel på planeten själv.

Det finns soldaten, som föredrar att spränga saker. Han kan starta offentliga uppdrag, där horder av monster svärmar en given punkt på kartan. Det finns utforskaren, som får belöningar av att hitta gömda platser och skatter, hon kommer att se vyer ingen annan ser, hitta vägar som ingen annan kommer att kunna ta. Det finns vetenskapsmannen, som samlar in information om Nexus och blir starkare ju mer han vet om världen och dess fauna. Och det finns nybyggarna, som fokuserar mer på de sociala aspekterna och hjälper till att återuppbygga bosättningar, som ger bonusar till dem själva och andra spelare.

Wildstar

Den "väg" du väljer kommer att forma din upplevelse på Nexus. Som en upptäcktsresande gjorde spelet så att jag kände till olika punkter på kartan där jag kunde klättra högt över marken för att placera en radiodisk. Som soldat, aktiverade jag maskiner som lockade fram fiendevågor. Senare var jag tvungen att skydda oskyldiga civila från att dödas av monster, en allmän quest som andra "vägar" inte skulle kunna aktivera. Planen är att åstadkomma så mycket omspelarbart innehåll som möjligt, utan att ta över din spelsession - allt detta är lätt att skippa om du bara vill fokusera på historien och de reguljära uppdragen.

"Random" eller slumpmässigt är ett ord som hela tiden kommer fram under vår session hos Carbine. Utvecklarna försöker lägga så mycket lager som möjligt ovanpå varandra, utan att förvirra spelaren. Du kan vara ute och göra uppdrag som vanligt, när en utmaning plötsligt dyker upp. "Det är som om spelet säger, bra gjort när du döda de där djungelkatterna, vad sägs om att du dödar 10 av dem inom fem minuter? Slutför utmaningen och du får en extra belöning.", berättar Jeremy.

Då märker du att en dynamisk händelse pågår i närheten, ett gäng tjuvskyttar sätter upp läger. Kan du ta ut dem samtidigt som du jagar de 10 djungelkatterna? Eller vill du helt enkelt inte bryr dig om något alls? Jeremy skriver ner lager på lager på en whiteboard, alltid med budskapet att det bara blir så komplicerat eller djupt som du vill att det ska bli. Hoppa över utmaningen, lämna tjuvskyttar Bara fokusera på uppdrag istället. Eller kedja ihop allt för extra belöningar.

WildstarWildstar

Strid delar vissa av dessa funktioner, där du kan välja den enkla vägen för standardbelöningen eller blanda ihop det för extra erfarenhetspoäng. Formeln "erkänna, reagera, belöning" är något som utvecklarna ständigt hållit i minnet, även för enklare strider mot enkla fiender. Visst, stå still, reagerar inte på den stora röda cirkeln på marken under dig. Du kan fortfarande vinna.

Eller så inser du hotet, reagerar med att ducka undan och få lite bonuserfarenhet för dina ansträngningar. Dra till dig en extra fiende för att få en ännu större belöning. Lägg till en av de utmaningar som nämns ovan och du kan se hur lagren läggs ovanpå varandra. Det kan låta som en hel del i teorin, men i praktiken smälter allt ihop och man tänker knappt på det. Det fungerar helt enkelt, vilket inte är något jag är van att säga om ett onlinerollspel så här tidigt i utvecklingen.

Är Wildstar nästa stora onlinerollspel? Större män har gjort bort sig genom att proklamera detta, så jag ska inte kommentera det. Men faktum är att Wildstar har ett par bra idéer som kan bygga upp till ett riktigt kul onlinerollspel. Jag blev kär i Spellslingern, en slags kampmagiker som använder dubbla revolvrar, och jag vill verkligen leka mer med honom. De olika vägarna du kan välja mellan kan bli ett jippo, eller så kan de hjälpa enskilda spelare skräddarsy sina egna spelupplevelser. Stilen och världen är otroligt charmig, och det finns detaljer i bakgrunden som jag ivrigt väntar på mer information om. Det finns kort sagt en otrolig mängd potential.

Wildstar

Samtidigt känns Wildstar väldigt mycket som ett traditionellt onlinerollspel. Spelet är fortfarande väldigt mycket i utvecklingen, det finns mycket kvar att lägga in, justera och ändra här. Men jag undrar om spelet, oavsett hur polerat slutresultatet kommer vara (eller inte vara), verkligen har tillräckligt för att fånga fantasin hos en stor spelarbas.

Djup är bra, men du kan inte riktigt se lagren i spelet förens du faktiskt fått en chans att skala bort dem. "Nästa stora onlinerollspel innebär antingen att sälja en massa spel eller locka användare över tiden. "Om vi var tvungna att välja mellan att ha en giganorm lansering eller få spelare med tiden eftersom vårt spel är roligt ... Tja, då skulle vi välja både ock", svarar Jeremy med ett skratt.

Jag vet att jag vill svinga mina dubbla revolvrar på Nexus och utforska världen som jag själv väljer det. Kommer resten av världen vilja det? Som det alltid varit i den här genren, så är ingenting klart förens lanseringen. Och för Wildstar är denna tidpunkt fortfarande långt, långt borta.

HQ
WildstarWildstarWildstarWildstar
WildstarWildstarWildstarWildstar
WildstarWildstarWildstarWildstar
WildstarWildstarWildstarWildstar
WildstarWildstarWildstarWildstar

Relaterade texter

7
WildstarScore

Wildstar

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Det saknar variation och innovation men tack vare ett stabilt spelsystem hårt influerat av World of Warcraft samt genrens kanske roligaste design - är det svårt att inte falla pladask för Wildstar

0
GR Live: Skylanders Speed Run + Wildstar

GR Live: Skylanders Speed Run + Wildstar

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det ska spelas dubbelt upp i dagens Gamereactor Live. Först tar vi itu med vår Skylanders Superchargers Speed Run-tävling, där du kan vinna finfina priser genom att visa...

6
Wildstar är nu ett free to play-spel

Wildstar är nu ett free to play-spel

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

NCsoft och Arenanet låter meddela att deras science fiction-onlinerollspel Wildstar från och med nu är en free to play-titel. Surfa raskt över till den officiella sidan...

5
Wildstar blir gratis i höst

Wildstar blir gratis i höst

NYHET. Skrivet av Kristian Kask

Allt fler och fler onlinerollspel, som inte heter World of Warcraft, tvingas att slopa månadskostnaden, och Carbine Studios Wildstar är inget undantag. Cheferna för...



Loading next content