Om Ubisoft har blivit känt för en sak, skulle det vara deras öppna spelvärldar. Bara förra året levererades Assassin's Creed Valhalla, Immortals: Fenyx Rising och Watch Dogs: Legion. Watch Dogs: Legion Online är i grunden Watch Dogs-motsvarigheten till Grand Theft Auto Online, och före lanseringsdagen klockade vi några timmar för att se hur läget känns.
Online-läget i sig är en fristående upplevelse, men du behöver en kopia av Watch Dogs: Legion för att kunna spela det. Om du har spelat huvudspelet kommer den ökade kunskapen om spelmekanik och kartan över London givetvis att vara till hjälp, men det är inte avgörande i någon mening. Du kan komma in i online-läget från huvudmenyn, där du sedan får i uppgift att skapa din egen Dedsec-cell för att slå tillbaka mot Albions utposter. Det betyder att du måste börja från botten och plocka en uppsjö av operatörer från gatorna för att fylla dina led.
När det gäller spelmekanik finns det verkligen inget nytt att rapportera: Online-läget är en samarbetsversion av Watch Dogs: Legion. Du kan behandla sandlådan som din personliga lekplats, hacka världen, rekrytera vem som helst, till och med spela solo. Och för att göra saker ännu bättre verkar själva spelet fungera lika bra som Watch Dogs: Legion gör. Världen ser fortfarande fantastisk ut, fylld med levande färger och knökfulla gator, och dessutom verkar servrarna fungera bra.
Den verkliga skillnaden kommer dock i de tillgängliga co-op-uppdragen. Enligt vad jag såg var det tre aktiviteter det handlar om; Samarbetsuppdrag med minst två spelare; de mer utmanande Tactical Ops för minst tre spelare; och Spiderbot Arena PvP-läge. Co-op Missions var i grunden ett gäng små nivåer staplade i en kontinuerlig aktivitet.Tactical Ops är hardcore-versionen av detta som ber dig att vara mycket mer samordnad som en grupp för att ta ner en bossliknande fiende i slutet av allt. Spiderbot Arena är å andra sidan en liten PvP-aktivitet som ställer dödliga Spiderbots mot varandra.
Som jag antydde tidigare kan du gå ensam på gatorna för att slutföra en massa soloaktiviteter - även om dessa verkar vara väldigt endimensionella. De handlar om att frita en fånge, leverera ett paket, hacka någons telefon eller en mängd andra saker, men poängen är att det aldrig tar lång tid att slutföra och inte känner sig så givande eller spännande heller. Stadshändelser är å andra sidan Watch Dogs: Legion Onlines motsvarighet till Destiny 2: s offentliga evenemang.
Online-läget kommer kommer att släppas i form av säsonger. Du levlar inte i sig, utan tjänar rykte som går mot att jämna ut ditt stridspass för att låsa upp belöningar som skins, influens, Eto och olika andra föremål. Inflytande är en nödvändig valuta för att rekrytera nya operatörer eller för att skaffa nya uppgraderingar, medan Eto är en valuta som används för att köpa kosmetiska uppgraderingar.
Den mest ovanliga delen i Watch Dogs: Legion Online kommer dock i hur det operativa systemet fungerar. Eftersom det är ett onlineläge skulle det ha passat bra att ha en karaktär att spela som med tillhörande level - vilket är fallet i Grand Theft Auto Online - men istället använder Legion samma system som huvudspelet, vilket innebär att du saknar en definierad individ att fokusera dina ansträngningar på. Personligen gillar jag att ha en karaktär som är min. Konstigt nog är det inte ens den mest märkliga delen, det är snarare det faktum att dina operatörer inte kan dö, som de gör i huvudspelet. Istället kommer de att arresteras eller helt enkelt inte vara tillgängliga för användning under en längre tid, men poängen är att du rekryterar dem och de kommer att förbli som en del av ditt besättning för alltid.
Från min tid med online-läget fastnade jag i en tankebana - skulle det ha varit bättre med ett upplägg lånat från Ghost Recon: Wildlands / Breakpoint eller en The Division här? Med ett större fokus på co-op kunde detta online-läge ha cementerat sig själv som något riktigt speciellt. Jag säger inte att det är dåligt eller inte roligt att spela som det kommer att se ut när det släpps, men att kunna utforska Watch Dogs: Legion-huvudspelet i co-op hade passat bättre. Det är jag helt säker på.
För vad det är värt ser Watch Dogs: Legion Online ut att vara ett bra komplement till ett redan roligt spel. Jag skulle dock fortfarande säga att detta verkar vara en biprodukt till huvudkampanjen, och att spelare sannolikt kommer att bli besvikna om de hoppas på en helt ny Watch Dogs-upplevelse.