Warhammer Online: Age of Reckoning

Warhammer Online: Age of Reckoning

Efter så många år av väntan är Petter #2 äntligen redo att avlägga betyg på höstens stora onlinerollspelshändelse. Waaaaaaargh!

Det ska alltid till en ordentlig varning innan man ger sig på att recensera ett onlinerollspel. För det första har spelet inte varit på marknaden speciellt länge, vilket betyder att jag inte är i närheten av Warhammer Onlines såkallade end-game, det vill säga den del av spelet som väntar när man har nått den högsta nivån och inte längre spenderar sin tid med att samla ihop erfarenhetspoäng. Dessutom så kommer Warhammer Online: Age of Reckoning att gå igenom flera förändringar, då onlinerollspel alltid brukar patchas och fixas till i efterhand.

Med det sagt måste det direkt även sägas att Warhammer Online känns som en otroligt färdig produkt. Släppet har gått extremt smidigt, förutom lite missar från det företag som har hand om spelets servrar här i Europa, och för att vara ett nyss släppt onlinerollspel känns det väldigt buggfritt. Det finns självklart lite glitchar här och där, speciellt fiender som inte riktigt har koll på åt vilket håll de ska springa och små-lagg, men det är få spel i genren som direkt känns så gedigna som det här. Age of Conan: Hyborian Adventures hade överraskande få server-kraschar när det kom ut, men felen letade sig in på andra ställen - något sådant har jag än så länge inte upplevt i Warhammer Online.

De finns de som länge avfärdat Warhammer Online som en World of Warcraft-klon, vilket till viss del faktiskt stämmer. När det gäller att göra vanliga uppdrag och döda monster, det som brukar kallas för PvE (Player vs Environment), känns det här som ett onlinerollspel i mängden. Döda 10 vargar, ta hornen från fem beastmen...det är ett typiskt upplägg som vi alla varit med om förr. Variationen bland uppdragen är inte speciellt stor heller och oftast följer de den vanliga mallen.

Men samtidigt så är Warhammer Online annorlunda från World of Warcraft. För där World of Warcrafts PvP (Player versus Player, spelare mot spelare alltså) var en efterkonstruktion är Warhammer Online byggt med det som sin grund. Fans av Mythics gamla spel Dark Age of Camelot vet precis vad jag pratar om - jag undrar om något onlinerollspel, förutom kanske EVE Online, ens kommer i närheten av så välgjord, intensiv och underhållande PvP som den i Warhammer Online: Age of Reckoning.

För kriget är överallt, det går knappt att ta sig någonstans utan att det gör sig påmint. Hela stämningen i spelet bygger runt det slutliga kriget mellan Destruction och Order där de förstnämnda är på en vansinnig offensiv och de sistnämnda desperat försöker försvara sig från anfallet. Och få saker klår att gå in i blodig närstrid med en annan spelare, eller när två warbands - med runt 20 spelare i varje - ger sig på varandra. Även så kallade Public Quests, uppdrag som ständigt körs ute i världen och där vem som helst som råkar vara i närheten kan haka på, hjälper till att skapa denna episka känsla av öppet krig.

Tanken är att kriget mellan spelare till sist ska leda fram till att en sida belägrar den andres huvudstad och bränner ner den, något som än så länge inte har hänt på någon server. Det är ett långt projekt, Mythic räknar med att det kommer ta flera veckor till innan något sådant händer, så jag kan inte berätta hur det fungerar eller hur det känns. Men om man sätter sig in i systemet så är det lätt att drömma sig bort till den tid då man till sist kan stå och andas in askan av Altdorf eller The Inevitable City, att allt man gör faktiskt hjälper en sida att komma närmre sitt mål.

Tyvärr är världen som spelet utspelar sig i lite för uppdelad. För tillfället rör det sig om tre olika slagfält och det går inte att vandra mellan dem hur man vill. Man får helt enkelt flyga fram och tillbaka och vänta medan nästa område laddar in, vilket är synd då man förlorar lite känslan av en stor och öppen värld. De olika områdena är förvisso stora, och det är knappast lika många laddningstider som i Age of Conan, men det känns ändå tråkigt och drar ner helhetsintrycket.

Allt du någonsin gör, mer eller mindre, förevigas i The Tome of Knowledge - en bok som du med en enkel knapptryckning kommer åt. Hela din karaktär, allt du upplevt och allt du lyckats åstadkomma, cirkulerar kring The Tome. Ju fler uppdrag du gör, ju fler fiender du möter, ju fler platser du besöker desto fler inlägg i boken låses upp. Ibland får du lite erfarenhetspoäng som bonus, ibland speciella förmågor eller unika föremål. Men först och främst kan du läsa om vad som händer runt dig och samla på dig titlar.

Det finns så många titlar i Warhammer Online att det nästan är på gränsen till löjligt och ibland så låser du upp saker på löpande band att när du väl ska gå igenom dina nya inlägg så är listan så lång att du helt enkelt inte orkar sätta dig in i det. The Tome of Knowledge är en kul detalj, den uppmanar verkligen till att utforska spelet, men det märks att Mythic har blivit så kära i sitt koncept att det hela går lite över styr med jämna mellanrum.

Warhammer Online har vissa balanseringsproblem när det kommer till de spelbara klasserna, dock. Det handlar inte speciellt mycket om att en viss klass är mäktigare än en annan, det har de lagt ner mycket tid på att fixa till, utan att Mythic sent under utvecklingen valde att klippa bort fyra stycken från spelet på grund av att de, enligt utsago, inte var roliga nog att spela. Det här kan leda till att en sida står utan en viss klasstyp under vissa bataljer, något som kan vara nog så frustrerande. Sakta men säkert har det här börjat balansera upp sig, ju mer folk rör sig runt i spelvärlden, men förhoppningsvis så får vi se de borttagna klasserna läggas till i efterhand så snart som möjligt.

De klasser som finns med i spelet är överlag riktigt roliga att spela allihop, eftersom Mythic har ansträngt sig för att bryta mallar lika mycket som de har följt dem. I andra onlinerollspel får helarklasserna, de som håller resten av spelarna vid liv, nöja sig med att stå i bakgrunden och har vant sig vid att se sig själva som sandpåsar - i Warhammer Online befinner sig klasser som Disciples of Khaine och Warrior Priests vid frontlinjerna och lägger nästan lika mycket fokus på att orsaka skada som att hela.

Såkallade "tanks", som i andra spel har det oglamorösa uppdraget att stå i tung rustning och ta stryk från monster medan andra spelare koncentrerar sig på den faktiska skadan, har här blivit en viktig del av spelets PvP - något som de nästan aldrig har haft tidigare. Förhoppningsvis är det här något som kommer att lämna ett större avtryck i genren och visa att man inte behöver följa exakt samma mönster som i äldre spel för att skapa ett lyckat onlinerollspel.

Mythic har även tänkt om när det gäller hur du samlar på dig erfarenhetspoäng och går upp i rank. Självklart kan du, som jag snackade om ovan, rusa runt och uppföra PvE-baserade uppdrag. Men i Warhammer Online kan du även få erfarenhetspoäng genom att döda andra spelare och ta del av PvP-scenarion, något som egentligen är helt logiskt men som fattats helt i andra onlinerollspel. Här blir PvP och PvE ett och du kan teoretiskt sett nå de absolut högsta rankerna utan att någonsin ha gjort ett enda vanligt uppdrag. Tack, Mythic. Det var på tiden.

Ett spel som är så baserat på strider mellan spelare dras tyvärr med ett par problem. Det första är att för att systemet inte ska krascha innan det ens kommit igång är att det krävs spelare för att det ska fungera. Det för med sig att servrar med låg population inte bara känns tomma utan direkt hamnar i underläge när nya spelare ska välja var de ska skapa sina karaktärer. Ju färre spelare, desto färre PvP-scenarion är igång, desto tråkigare blir spelet. Men det kan även bli problem om man vänder på det och en server blir alldeles för populär, något som kan skapa långa köer innan man ens får logga in för att spela. Det finns också en risk att köerna till PvP-scenarion drar ut ordentligt på tiden, vilket också kan kännas riktigt tråkigt när det var det enda man loggade in för att göra.

Det finns också en risk att en sida får många fler spelare än den andra, ett problem som vissa servrar snart kommer få känna av då Destruction-sidan är långt mycket populärare än Order. Varför det är så kan man alltid spekulera i, vissa skyller på att folk är trötta på att spela vanliga alver och dvärgar medan andra helt enkelt nöjer sig med att konstatera att Destruction helt enkelt är mycket tuffare. Mythic har inte helt gjort klart hur de kommer att handskas med det problemet, men förhoppningsvis har de tänkt ut något riktigt smart även om det just nu känns som att de är ganska handfallna inför det...

Ett tredje problem är spelets grafik. Då även sämre datorer måste kunna hantera många karaktärer på skärmen samtidigt utan att överkoka har Mythic valt den enkla vägen att inte göra spelets grafik speciellt avancerad. Det tråkiga är bara att även om du sitter på en riktigt kraftfull dator så blir inte grafiken speciellt bra hur mycket du än försöker pumpa upp den. Slutresultatet är att Warhammer Online: Age of Reckoning är ett ganska fult spel. Har du skaffat dig ett någerlunda vettigt grafikkort kan du leka runt med dess inställningar utanför spelet och få det att se bättre ut, men det här är knappast något alla kommer kunna göra - och något vi faktiskt borde slippa att göra överhuvudtaget.

Som jag sa i recensionens inledning så är Warhammer Online ett väldigt ungt spel. Det har många briljanta idéer, är fruktansvärt roligt att spela och jag spår en lysande framtid för det om inte World of Warcraft: Wrath of the Lich King gör processen kort med det i höst. Jag tror dock inte att det kommer att bli så hemskt, då Mythics PvP-spel är tillräckligt annorlunda och underhållande för att kunna hålla kvar i sina spelare i lång tid framöver. Som det ser ut just nu, det vill säga - redan om ett par veckor kommer de första spelarna ha nått den absolut högsta ranken och börjar titta sig hungrigt mot motståndarens huvudstad. Och då gäller det absolut att allting fungerar, att servarna inte kommer att börja krascha åt höger och vänster och att spelet flyter på lika bra då som nu.

Om kronan på verket inte fungerar som den ska, då kommer Mythic få dras med samma problem som Age of Conan har fått uppleva på senare tid med upprörda, och ibland överdrivet arga, spelare. Jag håller tummarna att det kommer att gå bra.

Jag har väntat i många, långa år på att det här spelet äntligen skulle bli klart och släppas till allmänheten. Jag har följt dess utveckling sedan Climax ägde rättigheterna och det var ett helt annat spel. Så levde Mythics spel upp till mina förväntningar? Jo, på många sätt gjorde det nog det. Warhammer Online: Age of Reckoning är ett riktigt bra onlinerollspel som ser ut att hålla länge. Det är den Warhammer-värld jag har lärt mig att älska under de 16 år jag har varit intresserad av den och de har verkligen lyckats fånga känslan av ett ständigt närvarande krig mellan mörker och ljus.

Warhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of Reckoning
8 / 10
+