Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Warhammer Online: Age of Reckoning

Warhammer Online: Age of Reckoning

Det är en hård genre, men EA Mythic är redo för krig. Vi åkte till Paris för att provspela det kommande onlinerollspelet baserat på Games Workshops klassiska Warhammer Fantasy-licens

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

"Temple Christian Rosenkreutz" står det med stora bokstäver ovanför den stora port, flankerad av egyptiska statyer, som går att finna en trappa ovanför oss. Men det verkar inte som att någon av de närvarande speljournalisterna eller de stressade PR-representanterna verkar bry sig speciellt mycket om att huset vi befinner oss i ägs av ett av världens mest kända esoteriska sällskap. Vi har åkt till Paris för att spela Warhammer Online: Age of Reckoning, inte tyda kabbalistiska diagram eller kontemplera universums innersta hemligheter. Vi är här för att slåss, helt enkelt. Inget annat.

En av de första nyheter som EA Mythic och Goa avslöjar för oss är att spelet ännu en gång har blivit försenat och att det inte kommer att släppas förrän till hösten. En viss irritation infinner sig, personligen har jag väntat på det här spelet i vad som känns som en halv evighet, men efter att jag har lugnat nerverna lite och dessutom pejlat läget bland utvecklarna står det klart att förseningen nog är en bra grej. Det ser otroligt mycket bättre ut än vad det gjorde för ungefär ett år sedan, men än finns det mycket kvar att göra för att det ska ha en chans att stå sig i en fruktansvärt hård genre.

För en brutal genre är det. Den är speciell i det faktum att den mer eller mindre domineras av ett ledande spel, Blizzard Entertainments World of Warcraft, och mindre företag och projekt kämpar för att göra sig hörda och för att sno åt sig så många spelare de bara kan. World of Warcraft har, enligt Blizzards egna siffror, över 10 miljoner spelare världen över och förutom vissa asiatiska onlinerollspel är det ingen som ens kommer i närheten av de siffrorna. The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar får väl räknas som ett av de mer framgångsrika spelen i genren på senare år och det har inte ens kommit upp i en miljon spelare.

Så därför är det uppiggande att få se hur bra Warhammer Online ser ut just nu. Vid första anblick så känns det som att vi har sett det förr, både grafiskt och spelmässigt påminner det rätt mycket om World of Warcraft, men en skön känsla i magen säger mig att vi äntligen har ett spel som kan rucka lite på maktbalansen. Det här är inte ett spel som kommer att komma upp i samma astronomiska spelarantal som Blizzards gigant, men om EA Mythic bara gör ett ordentligt jobb tills i höst så har de chansen att lägga vantarna på en hel del spelare. Och, nästan viktigast av allt, hålla kvar dem i flera år framöver.

Detta är en annons:

För Warhammer Online bjuder på en värld som är lätt att engagera sig i. Azeroth, där World of Warcraft utspelar sig, är en ganska statisk plats där allting ständigt återgår till status quo. Det kvittar hur många gånger Horde vinner striderna i Warsong Gulch, allting återställs direkt till det normala igen. I The Old World, Warhammers svar på ett medeltida Europa, är ingenting så säkert. Gränserna flyttar sig och det som igår verkade som en säker plats kan idag vara en krigszon. Till sist kanske det är just din huvudstad som står i brand och du finner dig förpassad till ett flyktingläger från vilket du och dina allierade tvingas planera er hämnd och hur ni ska ta tillbaka staden.

Det hela är upplagt för hat. Om du tyckte att Horde och Alliance kunde tycka illa om varandra är det ingenting mot vad Order och Destruction kommer att känna. Warhammers gillen kommer att bära med sig sina egna flaggor ut i strid, flaggor som ger dem bonusar på slagfältet men som alltid löper risken att bli stulen av fienden. Stora, väl organiserade gillen från båda sidor lär strida länge och väl om dessa flaggor och hatet lär flöda. På ett kreativt sätt, får vi hoppas - spelare kan bli extremt upprörda över de konstigaste saker.

Warhammer Online är inte speciellt överrumplande rent tekniskt, det ser ut som att utvecklarna har gjort sitt bästa för att de flesta ska kunna köra spelet utan några större problem. Det är ett smart drag om man vill stjäla marknadsandelar från ett spel som går att köra på datorer som har flera år på nacken. Det ställer dock krav på karaktärs- och miljödesign som just nu inte är klockren. De olika raserna ser förvisso tuffa ut, men miljöerna är av väldigt varierande kvalité. Speciellt Altdorf, människornas huvudstad och även den enda av de större städerna som vi fick titta närmare på, kändes väldigt öde. Det var också svårt att inte få intrycket att husen inte satt ihop med marken.

Överlag står Warhammer Online i nuläget på en väldigt stabil bas. Striderna mellan spelare, som är spelets största fokus, är otroligt underhållande och välgjorda. Att se en Bright Wizard gå loss på omgivningarna och sprida eldbollar och explosioner runt sig var en ren fröjd, även om EA Mythic lär bli tvungna att spendera extremt mycket tid på att balansera de olika klasserna och ge dem alla en roll att fylla på slagfältet. Just nu så känns vissa av dem, speciellt de som är specialiserade på närstrid, smått onödiga.

Detta är en annons:

Det är flera månader kvar till Warhammer Online: Age of Reckoning släpps, EA Mythic har mycket att slipa på innan dess. Men det är ganska talande att jag, efter två timmar med spelet, var beredd att kedja fast mig vid stolen och datorn och vägra lämna rummet. Det här har potentialen att bli hur stort och hur bra som helst.

Warhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of Reckoning
Warhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of Reckoning
Warhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of Reckoning
Warhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of Reckoning

Relaterade texter

9
Warhammer Online har nu stängt portarna

Warhammer Online har nu stängt portarna

NYHET. Skrivet av Oskar Nyström

EA och Mythic Entertainment stängde officiellt ned Warhammer Online: Age of Reckoning-servrarna igår. Du som har spelat sedan premiären den 18 september 2008 kommer...

Warhammer Online: Age of Reckoning

Warhammer Online: Age of Reckoning

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Mårtensson

Det är en hård genre, men EA Mythic är redo för krig. Vi åkte till Paris för att provspela det kommande onlinerollspelet baserat på Games Workshops klassiska Warhammer-licens



Loading next content