Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

Vi var och besökte ett Playstation VR-event och testade bland annat Until Dawn: Rush of Blood. Vi var dock inte jätteimponerade av upplevelsen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En av de större problemen gällande VR är att upplevelserna, (läs: spelen), som är avsedda att sälja denna nya, otroligt dyra teknologi till massorna är för innehållsfattiga. Ropen på "riktiga" spel, eller spel som har mer substans än ett tech-demo på konventgolvet, hörs konstant runtom i spelvärlden och det verkar som att både Oculus och Vive låst sig till just denna typ av upplevelse.

På den fronten verkar det dock som att ett företag antecknat och lärt sig av konkurrenternas misstag - Sony har satsat stenhårt på exklusiva spel till sin egna VR-version, PS VR. Sony har varit otroligt duktiga med att locka utvecklare till exklusiva partnerskap och har därav flertalet studios i arbete med exklusiva VR-titlar. Med allt från mindre, men lockande koncept som Batman Arkham VR till hela storspel verkar Sony säkra sin plats i vår framtida virtuella verklighet.

HQ

Vi fick nyligen nöjet att uppleva nämnda virtuella verklighet på ett Playstation VR-event och kunde snabbt konstatera att det fanns några riktiga ädelstenar till VR-upplevelser, men att Until Dawn: Rush of Blood inte var en av dem.

Detta är en annons:

Att göra det fantastiska skräckliret Until Dawn till en VR-upplevelse kändes från början som en nästan självklar idé, spelet hade en bra setting, en intressant story och sättet Until Dawn spelades passade VR riktigt bra. Med det sagt liknar inte Until Dawn: Rush of Blood originalspelet alls. Skräckelementen finns självklart där men istället för en uppslukande story och en intressant spelmekanik är Rush of Blood en skräckupplevelse på räls med minimal interaktion.

Demot vi fick testa var en utav Rush of Bloods banor från början till slut. Du börjar med två pistoler (en räcker inte i ett skräckscenario) som du skjuter med hjälp av en PlayStation Move-kontroll i vardera hand. Du kan inte röra dig omkring på banan utan är, då din karaktär uppenbarligen inte lyssnade på kontrollanterna när de bad honom sitta snällt i vagnen, stillastående i en bergochdalbanevagn. Under den pirriga åkturen möter du diverse enorma monster som stirrar argt på dig där du står i din vagn som är i full fart och får sågklingor kastade mot dig. När vagnen stannar upp blir du omringad av horder av fiender som vill se dig död som du måste skjuta ner innan de kommer för nära.

Until Dawn: Rush of Blood
Rush of Blood gör sitt bästa för att chocka och engagera men lyckas inte riktigt.

Spelet ser riktigt bra ut och bär samma mörka atmosfär som Until Dawn så det är inte där problemen ligger. Utvecklarna har försökt skapa något originellt av settingen "hemsökt nöjespark" och det fungerar inte här. Visst, du får i början av spelet berättat för dig att du blivit förgiftad och att hallucinationer kan förekomma men konceptet känns trots det helt fel.

Detta är en annons:

Så var det dags att prata om spelets absolut största problem - spelbarheten. Hur känns det att spela? Det är just spelbarheten som håller folk skeptiska till VR i allmänhet. Until Dawn: Rush of Blood känns otroligt begränsande istället för att ge spelaren en känsla av frihet. Du sitter i din bergochdalbanevagn och väntar på att något läskigt ska uppenbara sig eller att spelet ska säga till dig att du ska trycka på något för att komma vidare. Vad som gör det hela än värre är faktumet att spelet inte är läskigt. Visst, det finns en sektion med döda och döende grisar som kan ge dig kalla kårar men när skriken från de plågade djuren tystnar är det ruggiga över och du vill bara att spelet ska ta slut. Until Dawn: Rush of Blood är ett spel, det marknadsförs som ett spel och det finns poängtavlor och föremål att samla under spelets gång, men likt ytliga arkadlir (som utvecklarna uppenbarligen tagit inspiration från) på din lokala marknad så känns spelet aldrig läskigt, djupt eller ens genomtänkt.

Until Dawn: Rush of Blood
Spelet är varken särskilt läskigt eller roligt att spela, tyvärr.

Värt att nämnas är att vi inte testat varje nivå Until Dawn: Rush of Blood har att erbjuda, vi har inte heller någon aning om exakt hur många nivåer som kommer att finnas i det slutgiltiga spelet. Kanske kommer poängtavlorna trigga din inre tävlingsglöd? Du får poäng genom att avlossa så lite skott som möjligt, genom att träffa alla dina fiender och så vidare, så kanske lockar den delen spelare. Är du dock ute efter en robust spelupplevelse som verkligen säljer konceptet med VR så är Until Dawn: Rush of Blood inte spelet du letat efter (av vad vi sett av det åtminstone).

Det råder ingen tvekan om att några av Sonys VR-spel kommer att höja ribban för VR-generationen, men Until Dawn: Rush of Blood var inte ett av dessa spel. Det är riktigt snyggt och det kan kännas häftigt att bli slungad ut i mörkret i en virtuell vagn utan att veta vad som komma skall. Rush of Blood var tänkt att bevisa för allmänheten att VR är något att ha, men av vad vi sett finns möjligheten att de avskräcks från fenomenet istället.

Relaterade texter

3
Nya bilder från Until Dawn: Rush of Blood

Nya bilder från Until Dawn: Rush of Blood

NYHET. Skrivet av Lisa Dahlgren

Det sades inte mycket om det playstaion-exklusiva Until Dawn: Rush of Blood på E3 men vi har massor av nya screenshots för er skräckfans att kika på till du kan spela det...



Loading next content