UnMetal

UnMetal

Den här satiriska versionen av 80-talets actionklassiker är full av kvick och fånig humor. Vi har recenserat...

Det är väldigt få spel som får mig att skratta högt. Humor är ofta en del av spel, men sällan en drivkraft eller en central aspekt. I @unepicfrans senaste titel, UnMetal, är just humor dragplåster när vi bjuds på en satirisk tolkning av klassiska actionfilmer från 80-talet. Det är dumt och fånigt, men misslyckas ändå aldrig med att underhålla med 2D-pixlade actionäventyr i en fin balans mellan utforskande och strid.

I UnMetal följer vi Jesse Fox, en soldat fängslad på en militärbas för ett brott han inte begått. Fox bestämmer sig för att fly genom att använda sitt förstånd och framför allt sina nävar för att ta sig förbi en mängd olika utmaningar och fiender, som alla är inriktade på att stoppa Fox och skicka tillbaka honom till sin lilla cell. Storyn följer Fox flykt, men ur hans perspektiv när han återberättar den här historien för en militärlöjtnant som kämpar för att förstå och acceptera sanningen bakom det som förmedlas. Detta leder i sin tur till en satirisk tolkning av 80-talets actionfilmer, när Fox kämpar mot alla möjliga sorters konstiga fiender och övervinner utmaningar med hjälp av medel som verkar sakna förankring i verkligheten.

UnMetalUnMetal
Det ser inte mycket ut för världen men är väldigt charmigt.

Det är den sortens story som ofta kommer få dig att dra på smilbanden, och Fox har en typisk machoröst som är själva sinnebilden av maskulinitet. En Stallone- eller Schwarzenegger-typ om du så vill. Men till skillnad från dessa actionikoner är Fox kvick och lindrar allvaret i den situation han befinner sig i med massor av satir. Till detta finns även flera tillfällen då spelaren får möjlighet att lägga sin egen prägel på berättelsen, genom en mängd olika val som påverkar äventyret.

I det andra kapitlet slåss Fox till exempel mot en kloakboss som kallas Sewergunk. Denna varelse är ett levande konglomerat av skräp som är fast besluten att döda allt som beträder dess domäner. Efter halva tiden under denna bossfight, får Fox frågan om monstret också hade tentakler, och det är upp till dig att avgöra om det hade två, fyra eller sex tentakler, och beslutet påverkar faktiskt hur bossen attackerade Fox. Den här typen av beslut är vanliga och sträcker sig från att vara effektfulla till ganska oviktiga, men har gemensamt att de gynnar humorn. Varje gång de dyker upp, vet du att du kommer att få ett gott skratt.

UnMetal
Blinkningarna gentemot Metal Gear går inte att undgå.

Även handlingen och narrativet är höjdpunkten i UnMetal för min del, är spelupplägget också riktigt bra. Här vankas en kombination av utforskande och strider för att leverera en varierad upplevelse. Du rör dig runt på ganska små banor, slår tyst ut vakter för att undvika att bli upptäckt, samtidigt som du plundrar efter föremål och objekt som kan kombineras för att skapa nya vapen och verktyg som i sin tur kan låsa upp fler platser. Och om allt detta inte räcker till finns det som sagt bossfighter och massor av hemligheter att upptäcka, samtidigt som Fox hela tiden levererar vassa ordvitsar och skämt.

Fox använder i huvudsak närstrid i ett grundläggande system som belönar spelaren för att eliminera fiender utan att bli upptäckt, och ger dig en mängd olika verktyg för att göra det lättare, som att kunna kasta mynt för att locka intet ont anande vakter att flytta på sig. Fox själv kan lätt kan dödas och du måste använda bandage eller de sparsamt förekommande första hjälpen-förpackningarna för att stoppa blödningar och återfå hälsa. Allteftersom berättelsen fortskrider måste Fox upptäcka sätt att besegra en rad andra fiender utan att själv falla offer för dem, bland annat genom att snickra ihop en eldkastare av skrotbitar, vilket ger ett ganska underhållande system där utforskandet är lika viktigt för att lyckas.

UnMetalUnMetal
Se till att utforska noga och du kommer få en roligare upplevelse.

Systemet som endast belönar mig med XP när jag dödar ovetande fiender kan vara frustrerande att hantera dock. Det spelar nämligen ingen roll om du besegrar ner en fiende utan att denne larmar de andra, för om de fick syn på Fox - så blir du utan XP för dödandet, vilket gör att det blir ett konstant problem att gå upp i level. Tack och lov gör levlarna egentligen inte så mycket, bortsett från att låsa upp nya förmågor, till exempel att kunna slå snabbare eller hårdare. Även om det såklart är användbara förmågor, så är de knappast avgörande.

Men med detta sagt är UnMetal överlag ett genuint roligt äventyr. Mellan berättelsen som är dränkt i satir och humor och dess actionfyllda gameplay finns det egentligen inte mycket som drar ned underhållningsvärdet. Dessutom vill jag nämna att UnMetal också är ett ganska långt spel, som tar runt tio timmar att lira igenom, utan att räkna med de samlarobjekt och hemligheter som kan upptäckas längs vägen. Matcha allt detta med solid pixelgrafik och du får en titel som överraskande nog är ett av årets bättre indiespel.

UnMetal
Bossfighterna är ofta minnesvärda, även om humorn är den stora behållningen.
8 / 10