Uncharted: Drake's Fortune

Uncharted: Drake's Fortune

"Det här är inte häftigt" skriker Nathan Drake när lömska pirater håller på att spränga hans plan i luften. Han har fel, det här är precis hur häftigt som helst

Nathan Drake är det nya seklets Indiana Jones, en skattletare och äventyrare med slitna jeans, Nick Lachey-frisyr och smutsig, långärmad t-shirt, en skäggstubbig charmör som överlever sanslöst dåliga odds tack vare lite jävlaranamma och gammal hederlig tur. Jag möter honom ombord på en nergången trålare där han tillsammans med journalfilmaren Elena precis har bärgat den kista som den gamle sjörövaren Sir Francis Drake skulle ha vilat i. Skulle ha vilat, för det visar sig att gubben inte alls ville dö just då.

Precis när vi har hittat ledtråden vi behöver för den stora skatten stannar Nathan upp, för att sedan raskt gå och plocka fram en uppsättning halvautomatiska 9-millimeterspistoler. Vad händer? Nathan rycker på axlarna. "Pirater". Han må inte vara en före detta specialsoldat som var och varannan spelhjälte nu för tiden, men det här är den sortens klassiska matinéhjälte som inte backar för något.

Uncharted är också ett matinéäventyr, kort och gott. Det har alla klassiska ingredienser: en bortglömd skatt, en liten brokig skara hjältar, en lika brokig samling skurkar, och förstås en fantasieggande omgivning, i det här fallet en övergiven spansk koloni mitt i ingenstans. Där ska hemligheten bakom det legendariska Eldorado finnas gömd. Nathan, hans mentor och partner Sully samt redan nämnda Elena utgör det karismatiska hjältegänget, var och en porträtterad av skickliga skådisar och lika skickliga animatörer, men även motståndarna är intressanta och komplicerade personligheter.

De närmaste tio timmarna går resan genom en berg-och-dalbana av intensiva eldstrider, nervpirrande svingande i lianer och klättrande i ruiner, läckra racingsekvenser och en biljakt kryddad med raketgevär. Variationen är på topp och även om alla moment inte är lika klockrena (speltempot när man åker runt på vattenskoter är rätt hackigt) hinner det aldrig bli tråkigt. Den till en början rättframma jakten på en försvunnen skatt tar många oväntade vändningar innan slutet, och de sista tre timmarna satt jag som klistrad framför TV:n utan minsta chans att kunna slita mig.

Även om grafiken överlag imponerar med minutiöst detaljerade bakgrunder och en del extremt läckra effekter är det två saker som lyser starkast. Dels är det animationen, som både i själva spelet och i mellansekvenserna ger en väldigt intensiv, närmast serieaktigt överdriven spelkänsla. Granater sprängs i små miniatombombsmoln och orakade pirater flyger all världens väg. Folk kastar sig raklånga för att glida in bakom en skyddande vägg, samtidigt som alla reagerar trovärdigt på skott som rikochetterar i närheten.

Den andra delen är den datorstyrda intelligensen, både hos dina medhjälpare och de ni skjuter på. Elena och Sully tillhör (näst efter Alyx Vance) de smartaste datorkaraktärerna jag har haft nöjet att stå sida vid sida med, och de skapar ännu en dimension då de kan distrahera fienden medan du smyger runt på sidan. Praktiskt taget varje eldstrid sker på öppna ytor med gott om skydd. Den taktiska missen ligger i att fienderna alltid är många fler, och om man inte håller noggrann uppsyn på hela slagfältet blir man flankerad och nermejad. Resultatet blir ett dynamiskt och intensivt spel där man hela tiden måste röra på sig, försöka hitta bästa möjliga skottläge och samtidigt utnyttja omgivningen till att lura in motståndaren i ett trångt utrymme för lite granatkastning eller några hederliga knytnävsslagmål.

Just ja. Slagsmålen. Det finns en rad spektakulära kombinationer beroende på omgivning och situation, med allt från rallarsvingar till att dropkicka patrask över klippkanter. Från början tänkte jag i gamla vanliga actionbanor och bytte raskt ut pistolerna mot effektiva mini-UZI:s så fort jag kunde. Och varför springa fram och slåss när man kan sitta på avstånd och skjuta? Det visar sig snart att spelet inte är så enkelt. De olika pistolerna har överlägsen pricksäkerhet och är extremt användbara för att skjuta oförsiktiga pirater i huvudet - vilket förstås sparar massor av ammunition i det långa loppet. Dessutom får man mer ammunition om man besegrar sina fiender i närstrid, vilket skapar ett behov av att faktiskt låta nävarna tala en aning, för patroner i bössan har man aldrig för många av. Även om spelet i praktiken bjuder på samma uppsättning fiender varje genomspelning går det därför att ta sig an varje utmaning på många olika sätt, och det känns riktigt fräscht.

Om det är något spelet brister på så är det att det nästan blir för mycket av det goda. Ibland, särskilt framåt slutet, önskade jag mig lite fler andningshål och lugna stunder innan adrenalinsprutan sätter in igen. Jag håller verkligen med Nathan när han mumlar "åh nej, inte nu igen" när vi stöter på en ännu större grupp fiender. Stundtals är det rejäl brist på ammunition vilket är lika stressigt som det får mig att snabbt hitta på nya sätt att tackla motståndet.

Något som Legacy of Kain-regissören Amy Hennig ska ha beröm för, och något som ytterligare befäster känslan av äventyrsfilm, är dialogen som är klockrent skriven med både spänning och humor. Drakes reaktioner på allt som händer runt honom ger ytterligare djup till en redan välgjord karaktär.
Skådespelarna utmärker sig allihop och tillsammans med den fantastiska musiken och ett gediget mixarbete blir ljudbilden närmast perfekt.

För att liksom komplettera filmkänslan är spelet packat med roliga bonusar. Från produktionsartwork och korta dokumentärer till en del fräscha spelvarianter och spelbara figurer. En av de gömda funktionerna i spelet låser upp "next-gen mode". Då blir grafiken mörkare och alla ljuseffekter extremt överdrivna, med ett suddigt skimmer över hela bilden. Naughty Dog har valt en helt annan grafisk inriktning än många andra och är inte sena att påpeka det. Spelet är också framåtkompatibelt med den kommande Dual Shock 3 och när den väl hittat hit lär jag nog spela genom Uncharted igen för att blir lite skakad.

Uncharted är en frisk söderhavsfläkt i en genre som allmänt befolkas av barska militärer och cyberrustningar, och det fyller en plats som länge stått öppen på Playstation 3. Det håller förstås inte lika länge som flerspelarinriktade actionspel, men det är ett förbaskat kul äventyr så länge det varar, och ett givet val till önskelistan.

Uncharted: Drake's FortuneUncharted: Drake's FortuneUncharted: Drake's FortuneUncharted: Drake's Fortune
9 / 10
+
Urläcker grafik och fräscha animationer, skön spelkontroll, mäktig musik och proffsig ljudproduktion
-
Vissa frustrerande sektioner, aningen kort

Jonas Mäki
Jag är inte lika imponerad som Micke, nej. Det ska jag börja med att villigt erkänna. Jag hade precis spelat igenom Tomb Raider: Anniversary (bättre sent än aldrig) då jag startade med Uncharted och trots en hel del grymma produktionsvärden så har jag svårt att se vad som är bättre i Sonys storspel än i nyversionen av det tio år gamla Tomb Raider. Uncharted: Drake's Fortune är snyggt, spelkontrollen smidig och storyn stiligt berättad. Men precis som i Tomb Raider (som varit Naughty Dogs stora inspirationskälla, oavsett hur mycket de försökt förklara att så inte är fallet) är eldstriderna den sämsta biten och en dryg del av spelet som ofta irriterar. Äventyrandet, pusslen och klängandet på diverse klippväggar fungerar dock riktigt bra och mellansekvenserna är hysteriskt ambitiösa. 7/10

• AG Jati
    God Jul på er alla diggare av Nordens största speltidning. Precis som förra året blir det en spelrecension vid den heliga julen! Den här gången... 8/10
  • putterman