Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Uncharted 3: Drake's Deception

Uncharted 3: Drake's Deception

Naughty Dog laddar om inför det tredje spelet i serien om den hunkige äventyraren Nathan Drake. Petter har kikat närmare på vad Drake's Deception kommer att erbjuda...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Min recension av Uncharted 2: Among Thieves är den mest utskällda speltext jag skrivit under mina 15 år som speljournalist. Att beskriva tonen bland kommentarerna som postades av många av Gamereactors läsare som "fyllda med förakt, eländiga personangrepp och allmän lynch-stämning" - vore en direkt underdrift.

Själv begrep jag aldrig varför uppståndelsen blev så stor som den blev. Visst stod jag och vägde mellan betygen 8 och 9 under tiden då jag skrev min text men oavsett siffra var texten odelat positiv och en soklar köprekommendation av ett spel som jag flertalet gånger beskrev som "väldigt bra".

Jag antar att det var mina invändningar på den lite för självgående spelmekaniken som gjorde mången Gamereactor-läsare frustrerad. En åsikt som jag såklart står fast vid såhär 18 månader senare. Jag har spelar igenom Uncharted 2 tre gånger. Det är ett otroligt fimiskt, spännande, varierande och förtjusande snyggt spel proppat med produktionskvaliteter såsom briljant röstskådespeleri, supersmidig spelkontroll, fantastisk musik och otroliga mellansekvenser.

Samtidigt känns stora delar av spelet automatiserat och spelaren utmanas aldrig riktigt på det sätt som exempelvis det första Tomb Raider lyckades med. I november är det dags för Nathan Drakes tredje äventyr och Naughty Dog utlovar mängder av förbättringar.

Detta är en annons:

I Uncharted 3: Drake's Deception har Nathans pålitliga kumpan Victor Sullivan bestämt sig för att den äventyrslystna duon ska leta reda på den försvunna staden "The Atlantis of the Sands" På sin jakt efter denna begravda stad (proppad med rikedomar från hela Arabien) besöker Victor och Nathan flera spännande omgivningar i vad Naughty Dog själva kallar en "mer organisk, levande spelupplevelse".

En av nyheterna i Uncharted 3: Drake's Deception är spelmotorns förmåga att nu återskapa realistisk eld, vatten och sand utan att behöva förrenda eller pre set-animera några av de grafiska objekten som krävs för att på trovärdigt sätt fjutta eld på en gammal träkåk (till exempel). Elden i Drake's Deception lever sitt eget lilla liv, baseras på ett avancerat fysikmönster och kommer under vissa av äventyrets delar spela en ganska avgörande roll, tydligen.

Även sanden i ökenstaden Rub'al Khali kommer att baseras på samma system som tydligen ska erbjuda oss nya typer av pussel. Utvecklat system för närstrider, mer co-op-uppdrag och förbättrad multiplayer utlovas också. Utan att ha sett särskilt mycket mer än en trailer samt fyra stycken korta avsnitt från två olika banor, vore det en ren lögn att försöka påstå att hype-mätaren inte står på max inför releasen av Drake's Deception.

Om bara Naughty Dog låter mig som spelare utföra en del av Nathans mer riskfyllda åtaganden på helt egen hand i trean snarare än att vägleda mig genom partier med krampaktigt grepp om Nathans högra handled - finns det såklart goda chanser för att Drake's Deception står som segrare i kampen om titeln Årets bästa spel 2011.

Detta är en annons:
Uncharted 3: Drake's DeceptionUncharted 3: Drake's DeceptionUncharted 3: Drake's DeceptionUncharted 3: Drake's Deception
Uncharted 3: Drake's DeceptionUncharted 3: Drake's DeceptionUncharted 3: Drake's DeceptionUncharted 3: Drake's Deception

Relaterade texter



Loading next content