Twin Mirror

Twin Mirror

Remember Me/Life is Strange-fransoserna är tillbaka med ännu ett underhållande litet äventyr...

Under de senaste åren har Dontnod Entertainment i mångt och mycket tagit Telltales plats som herre på täppan över vad vi brukar kalla för äventyrsspel och även om vi nu alla gått in i en nygeneration i och med releasen av PS5 och Xbox Series X, är det såklart inte så att det slutar släppas kvalitativa titlar till PS4 och Xbox One, tvärtom. Ett av dessa är Dontnods nya äventyr som är något av ett stickspår från studion som gav oss bland annat Remember Me och Life is Strange.

Storyn börjar ganska typiskt för en sällsam amerikansk standardroman där en undersökande journalist vid namn Sam tvingas återvända till sin hemstad efter att ha hållit sig borta en längre tid. Hans barndomsvän Nick har dött i en bilolycka och Sam återvänder för att närvara på hans begravning, och naturligtvis visar det sig att omständigheterna kring Nicks död är en smula mystiska. Sam slår sig ihop med Nicks dotter Joan för att undersöka saken närmare, och här kommer alltså du in.

Twin Mirror
Sam återvänder tills in lilla inskränkta hemord för att begrava sin barndomskompis.

Det finns väl i grunden två aspekter av varje äventyrstitel signerat Dontnod som återkommer även här. Den ena kretsar kring utforskandet av mysteriet i sig, den andra rör en paranormal del som i fallet Life is Strange lät oss spola tillbaka tiden. I Twin Mirror har Sam möjlighet att nyttja något som kallas för "Mind Palace" vilket är en dröms plats där han kan samla information han sett och hört, nyttja sin övernaturligt skarpa minne och därmed komma närmare lösningen på Nicks plötsliga och något underliga död. Det handlar i mångt och mycket om att samla ledtrådar och fakta, pussla ihop dem i detta hjärnpalats för att i slutändan kunna komma fram till vissa saker rörande dödsfallet, som leder en vidare i själva undersökningsarbetet. Det låter spännande, och det är ganska väl utfört men det blir lite tradigt efter ett par timmar. Framförallt har jag problem med de moment i spelet där jag redan från ruta ett fattar var ledtråden är på väg och var storyn ska leda mig, men ändå tvingas jag samla massa mer ledtrådar för att komma till samma slutsats som jag redan fastslagit. Detta är ett effektivt sätt att förminska spelarens intelligens samt slutledningsförmåga och jag tycker att Dontnod gjort ett misstag av designen på strukturen rörande den här delen.

Twin MirrorTwin Mirror
Det finns gott om minnesvärda karaktärer i det här spelet, men man minns dem mest eftersom de är störiga.

För att göra saken ännu tradigare är speltempot lite väl lågt. Karaktärer du möter under äventyrets gång och relationerna du bygger med dessa påverkar storyn i sig, något som jag verkligen gillar i alla äventyrstitlar från den här studion, men här går det lika väl långsamt kan jag tycka. Det finns en del riktigt bra karaktärer men också en del essentiella figurer som känns platta, grunda och dåligt skrivna vilket drar ned helhetsupplevelsen ytterligare. Trist nog. Sam är inte heller studions bästa huvudkaraktär, faktum är att han är ganska långt ifrån lika enkel att gilla som huvudfigurerna i studions tre senaste spel, och ibland retar jag mig på hans oförmåga. men överlag handlar det om berättande som inte många andra spelmakare kan tävla med och en inbyggd mänsklighet i karaktärerna som Dontnod visat sig vara experter på.

Twin MirrorTwin MirrorTwin Mirror
Unreal Engin-grafiken är verkligen supersnygg jämfört med tidigare äventyr från denna studio.

Den tekniska biten ska jag enbart prisa, dock. Tack vare användandet av Unreal Engine och Dontnods lysande estetik är detta är väldigt tjusigt spel att titta på och atmosfären är strålande. Ljuseffekterna är fenomenala och det är härligt att se att en studio som i mångt och mycket kritiserats för sin något gamla grafikteknologi, tagit till sig och höjt grafikribban rätt ordentligt, här. Twin Mirror hade kunnat bli riktigt bra. Med ett mer genomtänkt system för att pussla ihop ledtrådar, en mindre uppenbar twist och mer älskvärda, mänskliga och genomarbetade karaktärer hade gjort detta till en riktig hit, nu blev det inte mer än okej, men med tanke på Dontnods resumé tvivlar jag inte för en sekund på att de kommer att komma tillbaka med ett superbt spel, igen - nästa gång.

6 / 10
+
Visuellt slående, tekniskt välgjort, underbart soundtrack, storyn inleds på ett ytterst intressant vis