Svenska
Gamereactor
recensioner
Tomb Raider: Anniversary

Tomb Raider: Anniversary

Lara Croft är tillbaka i sitt nygamla äventyr Tomb Raider: Anniversary. Denna gång i sin Xbox 360-inkarnation som innehåller högupplöst grafik och flera spelmässiga förbättringar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det fanns en tid då Lara Croft var synonymt med riktigt bra actionäventyr med smart designade banor, stor variation och smäktande stämningsfull musik. Det var då och de senaste åren har Lara Croft varit mer känd för sitt bystmått och sina mediokra spel. Kanske var det orsaken till att Eidos bestämde sig för att göra Tomb Raider: Anniversary, en ny version av klassiska elva år gamla Tomb Raider där Lara Croft en gång debuterade.

Vi liksom många andra blev väldigt förvånade när Tomb Raider: Anniversary utannonserades till PC och Playstation 2 istället för nästa generations konsoler. Det, och just det, är egentligen det enda som ligger Tomb Raider: Anniversary i fatet, för det här är nämligen ett riktigt trevligt spel och en naturlig vidareutveckling av originalet - men man märker hela tiden att det i grund och botten är ett Playstation 2-spel.

Nå, det är fortfarande ett rejält lyft ovanför original som idag kan kännas lite småfrustrerande på sina ställen med en ganska rejält trilskande kamera. Idag sköter man smidigt kameran med den högra analogspaken, Lara själv har fått lite nya rörelser som gör spelandet enklare och det mesta känns mer genomtänkt. En modern spelkontroll i en gammal klassiker. Kan det bli mycket bättre?

Nej, faktiskt inte och det tar inte lång tid innan jag sugs in i Tomb Raider: Anniversary och vigt skuttar mellan ruiner i Peru, utforskar Laras egen herrgård med alla dess hemligheter och tampas med jättelika dinosaurier i jakt på både dyrbara reliker och åtråvärda Achievements. Tomb Raider: Anniversary är nämligen duktigt klurigt och innehåller banor som kräver att man motionerar hjärnan lika mycket som fingerfärdigheten.

Detta är en annons:

En typisk bana är nämligen nedlusad med hemliga spakar, lådor som måste skjutas, vatten som måste stängas av samt hemliga gångar att hitta. Även om man känner igen mycket pussel från det gamla originalet så har de här fräschats till och att göra livsfarliga hopp är en ren fröjd. Banorna är så oerhört smart uttänkta och allting är sammanfogat med millimeterprecision, helt enligt den gamla skolan.

Laras nya rörelsescheman tillför också mycket och det ser alltid ut precis som att man ska missa en avsats när hon liksom vrider sig i luften för att få de där extra centimetrarna som går att fingerspetsarna når den tänkta plattformen. Lara är över huvud taget mycket mer vital i Tomb Raider: Anniversary och gymnastiserar sig upp för kanter och är allmänt otroligt animerad. Något som styrks lite extra av små detaljer som hur hennes hår och kläder rör sig och framför allt den galet snygga effekten av när hon blir blöt efter ett dopp.

Att hon är elva år äldre än premiären märks inte alls och Lara är helt fri från kråksparkar runt ögonen och ett stort arbete har lagts ned på att få henne att se mer mänsklig ut. Inga kopiösa mängder mascara alltså, och ansiktet ser välmodellerat ut. Även om hon fortfarande är kurvig som få och en riktig läckerbit, känns hon precis sådär coolt iskall som hon gjorde i det första spelet och så långt ifrån ett våp man kan komma.

När man kollar på omgivningarna gör sig dock Tomb Raider: Anniversarys Playstation 2-bakgrund påmind och det är ganska sparsmakat med polygoner. Visst är det ett snyggt spel, men absolut inte toppklass. Dessutom märks det hur hårt man pressat grafikmotorn, vilket leder till att man ibland kan ha svårt att häva sig uppför klippkanter medan det fungerar om man bara släpper kanten och provar på nytt. Irriterande småbuggar, helt enkelt.

Detta är en annons:

Har man inte spelat Tomb Raider tidigare är Tomb Raider: Anniversary definitivt rätt spel att börja med. Det är smart, har strålande musik, är stämningsfullt, mystiskt och visar verkligen varför Lara en gång blev den stjärna hon är idag. Visst sörjer jag lite att Tomb Raider: Anniversary inte gjordes från grunden till Xbox 360 för att fullt ut dra nytta av prestandan, men Buzz Monkey och Crystal Dynamics har verkligen gjort det bästa från det material som fanns tillgängligt. Och med tanke på att priset dessutom är lägre än för ett vanligt spel kan man verkligen inte klaga. Tomb Raider: Anniversary är ett givet köp för alla äventyrsfans och en klockren förklaring till varför gamla uvar som Petter och jag själv alltid babblar om Laras coolhet.

Tomb Raider: AnniversaryTomb Raider: AnniversaryTomb Raider: AnniversaryTomb Raider: Anniversary
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Klockren bandesign. spännande, stämningsfullt, mycket hemligheter
-
Primitiv grafik, irriterande småbuggar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Tomb Raider: AnniversaryScore

Tomb Raider: Anniversary

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Lara Croft är tillbaka i sitt nygamla äventyr Tomb Raider: Anniversary. Denna gång i sin Xbox 360-inkarnation



Loading next content