The Wizards

The Wizards

Vill du låtsas vara Doctor Strange? The Wizards låter dig göra det, men den gode herr Cumberbatch behövde aldrig brottas med spelkontrollen.

Jag älskade Skyrim VR. Jag blev förstås tvungen att sätta upp lite begränsningar för att inte bli akut åksjuk, men när jag hade vant mig fungerade spelkontrollen lysande med en uppsättning gamla Move-pinnar i händerna. Trots att spelet är gammalt som gatan och att den versionen var rätt begränsad rent grafiskt, så blev det cirka fyrtiofem gånger mer inlevelserikt att faktiskt själv veva runt ett svärd, spänna sin båge eller panga blixtmagi på två fiender samtidigt.

Just den där senare känslan har det polska gänget Carbon Studio velat fokusera på i sitt VR-actionspel The Wizards. Förutom den fantasybaserade världen har det däremot väldigt lite gemensamt med Skyrim, men den grundläggande spelkontrollen är faktiskt nästan identisk. Vänster Move-knapp låter dig promenera fritt medan höger knapp teleporterar dig dit du pekar. O och X på höger pinne roterar ditt perspektiv. Vänster och höger avtryckare används sedan för att använda magi, och det är här The Wizards är som mest inspirerat.

The Wizards
Man kan grilla nån på avstånd, fast det skiljer många mil.

Inspirerat av Doctor Strange, närmare bestämt, för jag känner mig verkligen som en magisk munk när jag gör snabba gester för att aktivera olika magiska förmågor. Med ett svep över kroppen tar jag fram en sköld för att blockera eller reflektera fiendens attacker. Med en komplicerad cirkelrörelse får jag en hel svärm magiska kristaller som jag sen kan sprätta iväg mot närmaste troll. Det finns också en pilbåge, två varianter av eldklot och en blixtattack som verkligen låter mig framkalla min inre kejsare Palpatine.

The Wizards är upplagt som ett arkadspel med relativt korta banor som är överstökade på sisådär en kvart vardera. Men det känns längre, när man smyger runt i källargångar och letar efter magiska kristaller samtidigt som fiender kan poppa upp lite vart som helst. Oftast inträffar det här på rätt tydliga arenor, och här blir spelkontrollen ibland lite ologisk.

The Wizards
Det hade gärna fått finnas fler bosstrider, de är betydligt mer engagerande än att bara meja ner horder av troll.

Det förväntas nämligen att du använder flera magier parallellt. Det kan vara mest effektivt att bara sopa omkull varenda motståndare med svepande blixtar, men samtidigt behöver du se upp för projektiler som måste pareras och gärna bemötas med ett eldklot eller två. Även om spelet låter dig promenera fritt så är det alldeles för långsamt för att fungera i strid, så teleportering blir ett måste.

När det väl fungerar måste jag dock framhålla att det är extremt underhållande. Känslan i de olika attackerna är utmärkt, och det är sanslöst tillfredsställande att poppa fram ett eldklot med en gest över axeln. Utforskandet är inte direkt komplicerat men det lönar sig att söka runt. Dels hittar du kort som låter dig justera spelbalansen på olika sätt, och dels hittar du kristaller som gör dina magiker starkare och till exempel låter dig skjuta blixtar med båda händerna individuellt, vilket alltid är minst dubbelt så coolt.

The Wizards
Arenaläget bjuder på antingen en stationär tower defense-variant, en försvara kristaller-variant, eller en bana där du själv försöker panga kristaller.

Tyvärr är The Wizard varken särskilt långt eller särskilt polerat. Ljudet i sig är acceptabelt men berättarrösten är extremt lågt mixad och ljudinställningarna hjälper inte till där. Ljudet tenderar också att hoppa fram och tillbaka i det tredimensionella rummet när du ser dig omkring. En del grafiska buggar och en allmänt nerskalad estetik jämfört med PC-versionen gör också att det ser rätt gammalt ut. Och så är det inte riktigt anpassat för att både stå och sitta, så ibland envisas spelet med att jag ska sträcka mig efter grejer som befinner sig två decimeter ner i soffan.

Om du verkligen fastnar för det här spelet så lär det hålla ett tag, då varje bana alltså går att spela om med olika modifikationer. Det finns också ett arenaläge med tre olika Horde-varianter som är kul en stund. Men spelets huvudsakliga berättelse är ganska snabbt avklarad och de flesta får nog ut betydligt mer av Skyrim VR.

The Wizards
Jag lovar, det finns fler magier än blixtarna men de ser inte alls lika bildsköna ut utan består mest av taffliga polygonobjekt.
5 / 10