The Station

The Station

Ännu ett narrativ-drivet science fiction-äventyr släppts till konsol och vi har testat The Station.

En avlägsen civilisation har synts till från säkert avstånd. Civilisationen i fråga beter sig aggressivt och våldsamt vilket ger mänskliga rymdpionjärer anledning nog att skicka en rymdstation med olika specialister i dess riktning för att spana och, om det skulle behövas, ingripa. Uppdraget går dock rakt åt helvete när rymdstationens system fallerar och spelaren skickas ut i dess öde korridorer för att se till att stationen inte upptäcks av den mystiska alien-civilisationen.

Det är inte direkt första gången vi upplevt ett narrativ-drivet äventyr på en öde rymdstation, inte ens första gången på några få månader. Formeln är populär och den känns autentisk. Platsen och dess isolering bidrar till upptäckarlusten och faktumet att man får utforska en station i rymden (någonting de flesta av oss aldrig kommer att få uppleva i verkligheten) är perfekt för ett äventyr i spelform. Rymdstationens utspridda besättning (de flesta bortkomna) har levt nära inpå varandra och format vänskapsband och rivaliteter som genuint intresserar spelaren när denne hör om dem via upphittade inspelningar eller läser om dem i efterlämnade anteckningar.

The Station är den ovan förklarade typen av upplevelse iscensatt ombord på en rymdstation (vilket namnet trots allt berättar) och är byggt kring omgivningsfokuserat berättande, viss pussellösning och ett intressant tema som inte målar upp mänskligheten som speciellt god.

The StationThe Station

Problemet som uppstod för oss, när vi satte oss för att spela ännu ett story-drivet spel ombord på en rymdstation, var att det från första stund var svårt att inte jämföra The Station med spelen som bidragit till dess existens (läs de som nådde butikshyllorna innan) och ska vi vara ärliga snubblar spelet redan vid startskottet och faller i backen med ett gäng av sina rejäla problem och avtändande gränssnitt. Den massiva och fula startskärmen som ber dig trycka på X för att komma igång, de långa laddtiderna, det trista bildspelet som förklarar bakgrundshistorian (en kortare animerad sekvens hade gjort en hel del för introduktionen) - The Station är helt enkelt inte på samma nivå som andra jämförbara lir, som exempelvis Tacoma, när det gäller produktionsvärde.

Med det sagt betyder det inte att The Station inte förtjänar att hyllas på andra plan. Spelets handling och scenariot som utspelas är riktigt intressanta och detaljrikedomen på de olika platserna ombord på farkosten är imponerande. Det finns även ett par riktigt väldesignade pussel att lösa genom denna ungefär tre timmar långa rymdresa (något längre om du tar tid att utforska varje vrå).

Som vi tidigare nämnde har The Station det kämpigt att hålla spelaren intresserad med dess introduktion. Första intrycket är rentav uselt och från ett tekniskt perspektiv (utvecklarna har använt sig av Unity Engine) är det långt under förväntningarna för en Playstation 4-titel. Detaljrikedomen är slående när det gäller farkostens omgivningar men det är det enda som visuellt sett imponerar. Som grädden på moset lider även spelet av bilduppdateringsproblem på flera ställen.

The StationThe StationThe Station

De flesta av spelets pussel är enkla och ger spelaren i uppdrag att hitta ett föremål eller ID-kort, men det finns även ett fåtal mer genomtänkta sådana. Spelaren kan behöva lista ut lösenord eller lösenordsmönster för att ta sig vidare eller skickas ut på en pusselsekvens med flera olika faser. The Station ger spelaren riktigt bra ledtrådar i spelets omgivningar så även om spelaren fastnar tar denne sig ur knipan snart nog. Vi uppskattar även att utvecklarna jobbat hårt för att göra en, vad som hade kunnat bli en linjär upplevelse, mindre linjär. Den här typen av storydrivna upplevelser låter sällan spelaren utforska men i The Station känns omgivningarna mindre stängda.

Vi vill inte avslöja allt för mycket av spelets handling men vi kan avslöja att det finns en anledning till att farkostens besättning inte går att få tag på när spelaren tar sig till platsen. Handlingen berättas genom ljudfiler och omgivningen fram tills slutet och läget är panik-kritiskt. Detta hanteras rentav dåligt och allt känns helt plötsligt framstressat. Vi lämnades att fundera över hur vi hade kunnat promenera omkring för att lösa tidskrävande pussel när det samtidigt rådde panik på resten av stationen. Detta var synd då spelets faktiska slutsekvens bjuder på en intressant vändning.

Sammanfattat så är det svårt att inte se på The Station som en serie missade chanser och bortslösad potential. Spelet har sina stunder och bjuder spelaren på ett intressant narrativ genom upplevelsen men den medelmåttiga presentationen, det framstressade slutet och de tekniska problemen drar ner hela kalaset.

The StationThe StationThe Station
The StationThe StationThe StationThe Station
5 / 10