Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Secret World

The Secret World

Norske spelskaparen Ragnar Tørnquist är äntligen på väg tillbaka. Med sig har han ett onlinerollspel som blandar all världens mytologier, mysterier och konspirationer samtidigt. Viktor har hårdtestat betan

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det råder inflation bland de massiva onlinerollspelen just nu. Varenda företag och deras morsa ska ha en World of Warcraft-dödare, -klon eller sidekick i sitt spelstall nu för tiden. Star Wars The Old Republic, Tera, Guild Wars 2 och The Elder Scrolls Online för att bara nämna några av de största titlarna som går varma i snacket just nu.

Ändå kunde jag inte bry mig mindre. För allt mina ögon riktat in sig på är The Secret World. Norske äventyrgurun Ragnar Tørnquist (The Longest Journey, Dreamfall) första spel på över sex år. Nyckeln till intresset ligger i världen. Istället för de obligatoriska J.R.R Tolkien-tolkningarna som lusar ner onlinevärlden just nu, så går The Secret World en helt annan väg.

Spelet utspelar sig på planeten jorden och är satt tidsmässigt i den moderna civilisationen. Fast med en liten hake som bäst sammanfattas med The Secret Worlds knivskarpa tagline, "Everything is true". Vilket då syftar på alla konspirationsteorier, myter och legender som finns i vår värld. Varulvar, ufon, Illuminati, Tempelriddarorden med mycket, mycket mera. I The Secret World är allt sant. Det är ett fascinerande och fantasieggande upplägg för ett rollspel som inte liknar mycket annat vi sett de senaste åren.

När jag nu haft nöjet att sitta med betan är det också precis det här som fortsätter tilltala mig med The Secret World. Världen är verkligen fantastisk. Den är genomtänkt, kreativ och det märks att det ligger mängder av arbete bakom den.

Detta är en annons:
The Secret World
Monsterdesignen i The Secret World är inte direkt något man snyter i näven.

Olikt de andra spelen som nämnts tidigare i den här texten så sätter The Secret World nämligen min upptäckarglädje i brand snarare än mitt motoriska robotsinne för lootande och karaktärsoptning. Här vill jag äventyra, fascineras och upptäcka vad som döljer sig bakom nästa kulle, dimension eller kusligt hus. Världen är mystiskt märklig och oväntad på ett sätt som egggar mig som spelare. Vilket är betydligt mer än vad man kan säga för de andra onlinerollspelen som bara sträcker sig efter den lågt hängande fantasyfrukten av typen "Åh undrar om alverna i det här spelet har spetsiga öron eller jättespetsiga öron!"

The Secret World vill något mer. Utvecklaren Funcom vill berätta och skapa något annorlunda, nytt och spännande för sina spelare. Det kommer de alltid att ha min respekt för. Sen att allt inte är perfekt eller ens strålande i The Secret World. Det kan jag har överseende med.

Gällande själva spelmekaniken i The Secret World blir aspekterna som belyser temat med mysterier och upptäckarglädje också det som är intressantast. Som i det faktum att det inte finns några direkta yrken lika mycket som att du bara väljer någon av de tre falangerna. Det hemliga sällskapet Illuminati vars makt genomsyrar världens regeringar, med USA som den absoluta juvelen i kronan. De europeiska troende Templars, riddarorden som ser sig som världens samvete och söker rensa den från all form av ondska. Samt slutligen asiatiska Dragon (som dock inte var tillgängliga i betan) en högfilosofisk forn gangsterorder som nära på alltid bär ansvaret för alla stora "olyckor" i världen.

Detta är en annons:

I The Secret World använder dessa falanger som din startplattform för karaktären men efter det är det upp till dig själv att forma ditt eget öde. Snarare än att försöka rinna i en exakt form som redan är etablerad. Betydligt mer dynamiskt och följsamt än mycket annat i genren alltså.

The Secret World
"Pftax Tha Sath'as Wu'ftg lianx nu'saft" - hälsningar Cthulhu

Samtidigt är förstås mycket sig likt i The Secret World. Det är ett stort fokus på strid och ett färdighetsbyggande som fokuserar på kompletering och kombinationer för att locka fram så starka karaktärer som möjligt. Därtill är det svårt att som alltid inte falla in in i de klassiska arketyperna av striker, tank, support när du spelar med flera.

Vad som är väldigt häftigt i The Secret World är annars uppdragen. Eller i alla fall när de speltekniskt också följer den mystiska abnorma världen. Olikt många andra onlinerollspel så är beskrivningen av vad du ska göra ganska lös i sig och ofta krävs det lite tankearbete. En del av uppdragen är därtill så kallade Investigation Missions där du helst ska gå ihop med flera spelare för att skapa ett snudd på Call of Cthulhuskt Scooby Doo-gäng som ska lösa mysterier och stora utmaningar tillsammans. Väldigt svåra sådana skall tilläggas, men med belöningar väl värda besväret. Än så länge en klar höjdpunkt i betan.

The Secret World
Ett vapen går visserligen bra men i The Secret World uppmanas ofta användandet av två för extra stridskapacitet.

Annars är det som sagt främst världen som stannar kvar i sinnet efter min första tid med The Secret World-betan. Den enkla taglinen att "Allt är sant" är verkligen en perfekt ursäkt för att sätta ett onlinerollspel i den riktiga världen och strössla det med demoner, zombies, varulvar, hemliga ordnar, fight clubs, utomjordingar och allt annat som skakats fram ur knäppjökars manifest eller science fictionsförfattares bibliografier under de senaste hundra åren. Det är nästan synd att man också behöver spela spelet för att upptäcka den rika loren. Nej, det där sista menar jag förstås inte. Det är bara att önska lycka till åt Funcom och Ragnar Tørnquist inför släppet i början av juli. The Secret World förtjänar verkligen en publik.

The Secret WorldThe Secret WorldThe Secret WorldThe Secret World
The Secret WorldThe Secret WorldThe Secret WorldThe Secret World
The Secret WorldThe Secret WorldThe Secret WorldThe Secret World
The Secret WorldThe Secret WorldThe Secret WorldThe Secret World
The Secret WorldThe Secret WorldThe Secret WorldThe Secret World

Relaterade texter

The Secret WorldScore

The Secret World

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Med två titlar i bagaget, Anarchy Online och Age of Conan, är Funcom knappast noviser i onlinerollspelsbranschen...

8
The Secret World

The Secret World

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Viktor Eriksson

Norske spelskaparen Ragnar Tørnquist är äntligen på väg tillbaka. Med sig har han ett onlinerollspel som blandar all världens mytologier, mysterier och konspirationer samtidigt...



Loading next content