The Dark Pictures: The Devil in Me

The Dark Pictures: The Devil in Me

Trots att Supermassive Games försöker berika formeln med nya mekanismer lider den fjärde delen av skräckantologin fortfarande av samma problem som de tidigare...

Jag får erkänna att Supermassive Games är fantastiska berättare. Antologin Dark Pictures är ett bevis på detta, och det faktum att de år efter år har presenterat en ny del som varit unik i fråga om tema, karaktärer och liknande, är en anledning till beröm. Men på samma sätt, kanske på grund av produktionsscheman, eller kanske på grund av brist på teknik eller resurser, tar tekniska framsteg på grundformeln mycket längre tid att uppmärksamma.

The Dark Pictures-serien har hittills berört flera klassiska skräcksubgenrer. Från spökhistorier och hemsökta skepp (Man of Medan), svart magi och amerikansk ockultism (Little Hope), till krigs- och monsterhistorier (House of Ashes). The Devil in Me är lite annorlunda dock, inte för att det rör sig bort från genren skräckberättelser, utan för att det den här gången bygger på verkliga och dokumenterade fakta. Det inkluderar historien om H.H. Holmes, som anses vara den första (och även den mest "produktiva") seriemördaren i USA. Det sägs att denna blodtörstiga person dödade mer än 200 personer i slutet av 1800-talet runt om i hela landet. En figur som inspirerat såväl rädsla som fascination genom historien, och som inspirerar gruppen av huvudpersoner att ge sig ut på äventyr.

The Dark Pictures: The Devil in Me
The Curator fortsätter vara en av höjdpunkterna i The Dark Pictures-serien.

Vi spelar som medlemmarna i Lonnit Entertainment-teamet, ett litet produktionsbolag i trångmål som försöker rädda sitt företag genom att filma det sista avsnittet av sin seriemördarserie genom att porträttera H.H. Holmes. En mystisk person, Charles Du'Met, bjuder in dem att tillbringa helgen i sitt gamla hus på en ö på östkusten, där han tydligen bor. Byggnaden är en ganska trogen återskapning av Murder Castle, ett hotell som Holmes använde som täckmantel för sina brott och som han modifierade med fällor och dödliga instrument. Att spela in avsnittet där kan såklart vara skillnaden mellan att få behålla jobbet eller ej, så alla går med på att delta i den mystiska träffen.

Väl på hotellet upptäcker de gradvis att det som verkade vara en kuslig fascination tycks bli verkligt, och blod och mord börjar följa på varandra. Småningom upptäcker de att detta dödliga spel som de nu är fångade i har många lager och att allt har förberetts minutiöst för dem. Om vi vill att våra karaktärer ska överleva natten måste vi göra val som dock kan leda till en fjärilseffekt och utlösa flera möjliga utfall (och de flesta av dem är inte bra). Detta är den premiss som serien bygger på, och i The Devil in Me är den lika närvarande som någonsin. De introducerar också faktorn relationer mellan karaktärerna, vilket ska vara en viktig variabel i berättelsen. Sanningen är dock att de flesta av besluten som rör dem kommer naturligt, och med undantag för ett par kritiska ögonblick med var och en av dem finns det ingen anledning att oroa sig för mycket för detta.

The Dark Pictures: The Devil in MeThe Dark Pictures: The Devil in Me
Den här gången baseras äventyret på verkliga händelser.

Men överlevnaden beror inte bara på våra lagkamrater, eftersom vi också måste ta initiativet och lösa pussel, utföra quick time events (QTE) och hitta alla ledtrådar vi kan från omgivningarna. Även den minsta förbisedda ledtråd kan betyda att en lagmedlem dör, så ta det lugnt... vilket ibland är lättare sagt än gjort.

En av de nya funktionerna som The Devil in Me introducerar i serien är vertikal utforskning av miljöerna och användningen av föremål för att nå annars otillgängliga platser. Det är klassiska lådförflyttnings- och klättringspussel, så om du någonsin spelat Tomb Raider eller något Uncharted vet du hur de fungerar. Inget av dem är särskilt svårt, och de gånger jag kände mig lite fast var det för att jag inte märkte att lösningen fanns i en lucka i väggen eller på en plats som jag inte hade upptäckt att jag kunde klättra igenom. De områden gruppen avancerar genom är numera större och, i det här fallet, mer komplexa, eftersom korridorerna och rummen på hotellet roterar efter vår mystiska kidnappares vilja.

Spelvärlden är större, sjupare och du kan bära med dig föremål.

Detta föränderliga landskap innebär också att vi alltid är på alerten, på jakt efter något som visar vägen. Vi vet inte vad som finns bakom nästa dörr, men vi måste vara förberedda, och det är där det andra stora tillägget till titeln kommer in: karaktärernas inventarier. Den är mycket enkel och tillåter bara högst fyra föremål åt gången, varav ett av dem är en ljuskälla som exempelvis en tändare eller en ficklampa. Ett annat av utrymmena kommer nästan alltid att tilldelas en nyckel som öppnar en viss dörr i samma område, och de andra varierar från tillfälliga förbrukningsvaror till "signaturföremålet", som jag kallar det. Varje karaktär har nämligen en av dessa och de är oerhört användbara, till exempel ett kort för att tvinga upp lådor, en selfiepinne för att nå höga föremål eller en multimeter för att kontrollera spänning.

När jag spelade förhandsgranskningen kunde jag bara njuta av en liten del av spelet, och jag antog att dessa pussel- och inventariedynamiker skulle ha mer tyngd i handlingen. Men nu när jag har sett spelets eftertexter känner jag att ingen av dem verkligen utnyttjas och att de har mindre vikt än de borde ha i berättelsen. I slutändan ger de bara några isolerade ögonblick, snarare än något som förändrar saker och ting i serien, och jag är lite besviken.

Flera bra pussel och beslut väntar dig, alla med flera konsekvenser.

Berättelsen i The Devil in Me är den bästa av de fyra vi har sett hittills i denna serie. Inspirationen kommer från bland annat Saw och återskapandet av en verklig historisk figur skiljer det från de tidigare äventyren (även om det alltid finns det övernaturliga elementet, förstås). Men även en fantastisk historia förlorar sin styrka om de tekniska möjligheterna inte håller måttet. Och det finns otaliga fel på delen: teleportering och levitation av karaktärer, fel i belysningen, ett undersökt objekt markeras inte korrekt (detta fel i hela serien), för att inte tala om den fruktansvärda ljudprofilen. Jag har provat att spela med de engelska originalrösterna och den spanska lokaliseringen, och jag skulle nästan säga att det är första gången jag tycker att dubbning är bättre än de ursprungliga skådespelarnas arbete.

Dessa buggar har tyvärr heller inte fixats till i Day One-patch trots att vissa var markerade för det, men jag ska tillägga att jag inte märkt någon nedgång i bilduppdatering eller prestanda och att spelet fungerar perfekt till både PC och konsoler (annat än att min PC börjar bli lite föråldrad med dess Intel i5-processor och Nvidia 1070). De tekniska problem jag nämnt ovan är sådant jag stött på till både PC och Playstation 5.

Saw-inspirationen är inte att ta miste på.

Jag hoppas och ber att Supermassive Games kommer fortsätta arbeta med att leverera upplevelser som är lika uppslukande och spännande som The Dark Pictures: The Devil in Me. Det är tydligt att när det gäller visuellt berättande äventyrsspel har de få rivaler i branschen. Men kanske är det nu dags (när denna första säsong av antologin är över) att slopa idén med årliga utgåvor och sätta sig ner och fundera på hur de ska åtgärda problem som upprepas om och om igen i serien. För i slutändan kan inte ens en fantastisk historia, hur bra den än är, rädda mediokert gameplay.

7 / 10
+
Suverän story, större scenarion, fiffiga pussel, bra action, föremålen tillför något, mer spelmässig komplexitet