The Curious Tale of the Stolen Pets

The Curious Tale of the Stolen Pets

Ett barnvänligt VR-pusselspel, kan det vara något? Mikael har utforskat den svenska studion Fast Travel Games senaste verk.

Svenska Fast Travel Games är en liten studio som fokuserar helt på VR-spel, och tidigare har de släppt Apex Construct och Budget Cuts 2. Men det var aningen mer traditionella actionspel, medan The Curious Tale of the Stolen Pets är ... ja, vad är det egentligen? Det påminner lite om Allumette, som var en kort virtuell dockteaterberättelse som släpptes tidigt till Playstation VR. The Curious Tale har samma sorts perspektiv och en extremt stiliserad design, men påminner mer om den sortens leksaker som brukade fascinera mig som barn, där det fanns motorer och fjädermanövrerade luckor som aktiverades med ett plastigt mekaniskt oväsen när jag gjorde något.

Den märkliga berättelsen som titeln antyder är egentligen en ganska ordinär sådan, och som vän av ordning vill jag påpeka att djuren ifråga egentligen inte alls verkar stulna utan mest bara försvunna. Plus att jag tvekar att kalla en tyrannosaurus rex eller en fiskmås för "husdjur", men okej. En morfar berättar för dig hur du och din syster hade så kul som barn när ni fantiserade fram olika lekar, men det antyds rätt tydligt att vi numera har förlorat kontakten. Och det är det som utgör hela spelets historia: en vagt nostalgisk utflykt genom någon annans barndomsfantasier. Jag kan påpeka att jag och min syster har mycket god kontakt, tack så mycket, men jag kan verkligen relatera till en fantasifull morfar och nu blev jag lite ledsen eftersom han inte längre är i livet.

The Curious Tale of the Stolen Pets
Musiken görs av svenska Wintergatan och är lika lättsam som det grafiska, men den blir lite enahanda om man blir sittande och får fundera ett tag.

I praktiken handlar det om att vrida och vända på det lilla dioramat som presenteras, för att hitta gömda mynt och lista ut hur man ska få fram alla borttappade djur. Det går att spela med två Move-kontroller så man har två händer tillgängliga, men i praktiken går det lika bra att styra med en ensam Dualshock. Ibland räcker det med att peka lite på rätt ställe, men oftast måste man klura ut några steg, som till exempel hur man ska fylla en stor kopp med te eller få ett tåg att åka till rätt plats. Det påminner lite om Ghost Giant som jag testade nyligen, men är ännu mer förenklat. Det tar inte heller mer än någon timme att spela igenom de fem banorna och se slutet om man är något så när van vid spel och VR-kontroller.

Ett stort plus är presentationen. De små figurerna som vandrar runt är extremt charmiga och alla djuren man hittar har olika läten och gör olika grejer, vilket återigen befäster känslan av att det är en ambitiös leksak i virtuellt format. Närvarokänslan är strålande. Många VR-spel kör med stora, öppna miljöer, men jag har märkt att närvaron fungerar som allra bäst när saker är nära inpå och klart upplysta, som i Tumble VR, Job Simulator eller för den delen i Astro Bot Rescue Mission. Och trots sin enkelhet är The Curious Tale snyggt, med skuggor som perfekt säljer känslan av att du roterar på den lilla världen framför dig och inte tvärtom. Även om det fungerar utmärkt att spela sittande märkte jag att det ibland var lämpligt att ställa sig upp och kika ner i världen för att hitta hemligheter eller lista ut lösningen på pusslen.

The Curious Tale of the Stolen Pets
En del föremål går att plocka upp och använda. En hårtork kanske kan vara behjälplig på ett översnöat berg?

Bristen för mig är att väl att jag inte alls tillhör målgruppen. Uppgifterna och deras svårighetsgrad känns helt och hållet riktade till barn, och yngre barn skulle förmodligen vara fullständigt fascinerade av det här spelet. Men inramningen med att man som vuxen ser tillbaka på en svunnen barndom och det faktum att spelet inte går att köra på svenska, gör att det blir lite svårt att se vem spelen egentligen är till för, även om det är mysigt och väldigt kompetent konstruerat. För en oerfaren VR-spelare kan det vara ett bra spel att börja med eftersom man inte behöver röra sig runt och det hela är extremt lågintensivt, men i de allra flesta fallen skulle jag nog välja Superhot VR, Beat Saber eller ovan nämnda Job Simulator i det läget.

6 / 10
+
Snygg design, bra närvarokänsla, bra nybörjarspel