Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Syberia 3

Syberia 3

Gåtor, pussel och blodiga mysterier. Syberia 3 är snart här och vi har tagit oss en närmare titt på Microids hett efterlängtade äventyrsspel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det var ett tag sedan den legendariska Syberia-serien såg spelvärldens ljus. 13 år sedan för att vara exakt. 2004 begav det sig senast med andra delen i den populära berättelsen. Under en period rådde det osäkerhet kring om någon form av uppföljare skulle komma för att fortsätta det spännande narrativet. Efter mången vända fram och tillbaka klev till slut Syberia 3 ut ur ridån och snart är liret ifråga (äntligen) här. För att fira detta tog vi såklart och kikade närmare på spelet ifråga för att se exakt vad vi kan förvänta oss när det väl är dags för återbesök i april.

Syberia 3 är likt sina föregångare ett äventyrsspel i genren peka och klicka, men har nu även adapterats till dosorna för dagens konsoler. Du rör den ikoniska Kate Walker med den vänstra analoga spaken och använder dig sedan av knapparna på kontrollen för att interagera med omgivningen. Förvänta dig inte särskilt mycket "fart och fläkt" i spelet utan mycket bygger på klassiskt pussel och problemlösande. En stor del av tiden läggs på att räkna ut vem man ska prata med, vad man ska göra för att komma fram i historien samt relativt mycket kombinerande av allsköns inventarier. Microids ser ut att hålla sig på en säker väg utan att frångå den redan inkörda formeln.

Syberia 3
Kate Walker är tillbaka i ett nytt äventyr från Microids.

Spelet använder sig av Unity-motorn för att rita upp sina tämligen vackra miljöer. Visuellt blåses man inte av stolen, men rent estetiskt är det faktiskt en trevlig upplevelse. Den fiktiva steampunk-världen där äventyret utspelar sig ser genuint mysig och tilltalande ut. En aspekt vi dock hängde upp oss lite på var det faktum att man drabbades av mindre laddningspauser äntrades nya områden. Möjligen är detta något som kan åtgärdats när väl allt är färdigputsat, och är helt ärligt inte särskilt störande i dagsläget. En stor skillnad mot tidigare upplagor i serien är att samtliga miljöer nu kan avnjutas i 3D istället för de förrenderade bakgrunder som tidigare var praxis. Rent spelmekaniskt verkar det dock inte innebära någon gigantisk förändring utan fokus ligger fortfarande på hederligt mysterie-lösande, om dock i mer interaktionsvänliga miljöer.

Detta är en annons:
Syberia 3
Rent estetiskt bjuder Syberia 3 på allsköns mys.

En viss kritik har genom tiderna riktats mot Syberia-liren i hur pusslen ibland varit alltför svåra och långsökta i sina upplägg. Detta är något Microids försökt råda bot på genom att göra dem mer logiska samt slänga in tips och tricks under spelandets gång. För de lirare som verkligen älskar brutalhårda, olösliga pusselhistorier har man slängt in en svårighetsgrad där all form av hjälp kan stängas av för att kunna göra Syberia 3 tilltalande för såväl nya som gamla förmågor. En klar förändring man också gjort i lösandet av spelets gåtor är hur man nu nyttjar musiken för att guida en mot lösningen.

Desto närmare man är att knäcka den där intrikata, gäckande gåtan ju högre och intensivare dånar musiken. Såhär på förhand verkar detta vara en smart och snygg lösning som gör ett subtilt jobb med att leda spelaren framåt och hålla tempot uppe. Musiken i Syberia 3 är skapad av Inon Zur som bland annat stått för tonerna i högprofil- titlar likt Prince Of Persia, Dragon Age och Fallout 4. Rent audiovisuellt ser med andra ord Microids senaste alster ut att göra få besvikna. Zur stod även för det musikaliska i Syberia 2, ett spel vars toner höll hög klass rakt igenom.

Syberia 3
Att nysta, undersöka och utforska kommer vara mycket viktigt i Syberia 3
Detta är en annons:

Handlingen ska ta vid precis där den lämnade oss för hela 13 år sedan. Du kommer fortsatt ta dig an rollen som Kate Walker, advokat från New York. Dryftandes runt, medvetslös och skadad på en sliten båt o-anades exakt vad som skett hittas hon mirakulöst nog av nomadfolket Youkol (korta, superintelligenta individer)och gör med dem en upp pakt om att hjälpa till i uppfyllandet av deras uråldriga traditioner. Den spännande berättelsen ser också ut att behandla narrativa teman likt rasism mellan Youkols för att skapa än mer substans till den redan digra berättelsen.

Av det vi sett kring Syberia 3 så ser det ut att hålla sig till samma säkra recept likt tidigare. Vi har bland annat bjudits på spelsekvenser där Kate skall hitta en nyckel och matcha symbolerna på denna med det adekvata låset. Inte alltför intrikat möjligen, men då rör detta sig om ett av de tidigare pusslen i spelet. Vidare har vi även fått bevittna när hon skall hjälpa en man finna sin hjärtmedicin med diverse klistriga moment, hemliga lappar och gömda attrapper inblandat.

Syberia 3
I april är det återigen dags att sjunka ner i plyschfåtöljen, hälla upp en kopp te och avnjuta Syberia 3. Är du sugen?

Att ta sin tid, utforska samt undersöka varje enskilt område och tala med alla figurer i spelet kommer vara av vikt för att få en gedigen bakgrund kring tidigare titlars händelseförlopp. Karaktärsgalleriet ser, såhär på förhand, unikt ut och verkar bjuda på en hel del spännande människoöden. Det lilla vi har sett av Syberia 3 ser onekligen lovande ut, och det faktum att spelet nu är i 3D med interaktiva omgivningar är onekligen en spännande förändring. Även om det fortfarande är många frågetecken att reda ut kring Microids senaste alster hoppas och tror vi på ett atmosfäriskt spel som blandar såväl nytt som gammalt och bjuder på en oförglömligt engagerande historia. Snart får vi se om förhoppningarna infrias.

Relaterade texter

7
Syberia 3Score

Syberia 3

RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

Benoit Sokals tredje del i Syberia-serien har äntligen, efter många långa år släppts...

0
Gamereactor Live: Vi spelar Syberia 3

Gamereactor Live: Vi spelar Syberia 3

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter åratal av väntan är Kate Walker tillbaka i det tredje kapitlet av Syberia-serien. Utvecklaren Microids har jobbat på spelet länge och i dagens Gamereactor Live...



Loading next content