Svenska
Gamereactor
nyheter
Overkill's The Walking Dead

Starbreeze-bossen skyller ifrån sig angående Walking Dead-floppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Trots dragkraften från The Walking Dead-varumärket, blev Overkills spel en mastig flopp, både sett till kvalitet (trots erfarenheterna från Payday 2) och försäljning. Detta tvingade Starbreeze att ansöka om rekonstruktion samt att högste chefen Bo Andersson fick kliva av efter misstankar om insider-handel.

Via en ny rapport kan vi läsa mer om Starbreeze många problem, och i den finns även ett email som Andersson skickade ut till sina anställda innan han lämnade företaget. Där förklarar han varför han tror Overkill's The Walking Dead floppade - och skyller på utvecklarna:

"Personally though I lost all my money, my family in divorce and my kids custody through the toil over the last 2-3 years working 100 hour weeks for Starbreeze and keeping you devs paid and in the game. With less and less developers willing to put in the extra care in a product it clearly limits the possible result of enough quality in time. This is a new era and I did not leave the old one and adapt in time - my fault. Its ok - its new times."

En person som var inblandad i projektet kommenterar:

"He's really pushing the blame on everyone else but him. It's a ridiculous thing to write."

Andersson hade dock även snälla saker att säga om sina kollegor, men ovanstående stycke har av förklarliga skäl väckt en del ont blod.

Nya chefen Mikael Nermark hade också lite att säga om The Walking Dead:

"On OTWD; the core team, producers and others, worked hard and often late during the last year of production. Our goal was not to have a mandatory crunch, but when needed, specific people were asked, if they were willing and able, to finalise a feature or commit on a strictly situational level. To be absolutely clear - the whole team has a very high work ethic and we all worked hard together.

On the technology switch; this did absolutely affect the timeline for OTWD. It was a business decision that came late - but also a necessity and something the producers tried to mitigate as best possible.

I personally greatly appreciate and respect all the hard work all of our employees have put into all of our projects. We will work diligently at making sure everyone is given room to create great games according to their expertise - with clear goals set on an individual level aligned with our future overall strategy."

Konsolversionerna av Overkill's The Walking Dead har tyvärr försenats av allt detta, men förhoppningsvis kommer de förr snarare än senare och är såpass tillfixade att de ändå stabila grunderna räcker till ett bra spel i slutändan.

Har du själv spelat Overkill's The Walking Dead och vad tyckte du om det?

HQ
HQ
Overkill's The Walking Dead
Publiken samlas inför Håkan Hellströms konsert.

Relaterade texter

5
Overkill's The Walking DeadScore

Overkill's The Walking Dead

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Trots ett på förhand mycket lovande upplägg och skickliga utvecklare, vill det sig inte riktigt för Overkill's The Walking Dead som mest känns ihåligt och spartanskt...



Loading next content