Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

LucasArts och Bioware tar Star Wars ut på nätet i Star Wars: The Old Republic. Gamereactors onlinerollspelsfanatiker Petter Mårtensson filosoferar om hur det kommer att gå och hur mycket av ett onlinerollspel det faktiskt kommer att bli

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det här är en sådan artikel som jag skrivit om i mitt huvud flera gånger. Egentligen vill jag bara vara odelat positiv, prisa Bioware och vad de har gjort och gör med Star Wars-licensen. Påpeka att trailern för Star Wars: The Old Republic som visades upp under E3 var det bästa som gjorts i Star Wars-väg sedan...ja, sedan Return of the Jedi, egentligen. Jag vill vara extatisk över att de äntligen får göra ett onlinerollspel i Star Wars-miljö. Jag älskar ju onlinerollspel, jag är ett stort fan av Bioware och Knights of the Old Republic är fortfarande det bästa Star Wars-spel som någonsin producerats. Punkt slut.

Vi tar det från början. LucasArts och Bioware utannonserar Star Wars: The Old Republic till en värld som blir helt överlycklig men inte speciellt förvånad då EAs John Riccitiello inte riktigt lärt sig att hålla tyst. Inte mycket sades just då, förutom att spelet skulle bli som Knights of the Old Republic 3 - 12 i ett och samma spel. Typiskt spelbranschsnack, alltså, men fortfarande lovade det gott. Bioware gör tokbra rollspel, hur ska det kunna bli dåligt?

Sedan dess har hype-maskinen gått för fullt. En serietidning, Threat of Peace, har publicerats i delar på den officiella hemsidan och flera videobloggar där Bioware förklarat vad som kommer göra just deras spel till det ultimata onlinerollspelet har släppts. Och visst ser det fortfarande lovande ut, det finns mycket i Star Wars: The Old Republic som bara skriker efter att få lyftas fram.

Från början snackade Bioware om att varje klass kommer att få en unik handling knuten till sig, en handling som förs framåt på ett sätt som verkar påminna ganska mycket om deras vanliga rollspel. De har dock inte snackat så mycket om vilka klasser man skulle få välja mellan, men sedan utannonseringen har de visat upp en efter en. Alla är ännu inte avtäckta, men väljer du att strida på Republikens sida står än så länge valet mellan smugglare (i klassisk Han Solo-anda) eller Trooper. På Sith-sidan har vi bara fått se en klass än så länge - den klart Boba Fett-inspirerade Bounty Huntern.

Detta är en annons:

En trumma som Bioware hamrat ordentligt på är att spelet kommer ha fullt röstskådespeleri. Alla karaktärer man stöter på ska alltså få en röst, något som vi ännu inte sett i onlinerollspelsväg. SOE skröt förvisso med samma sak när de utvecklade EverQuest 2, men det visade sig vara en sanning med modifikation så Bioware har en hel del att leva upp till när de kommer med sådana nyheter. I vilket fall som helst så kommer röstskådespeleriet ha en stor del i upplevelsen av spelet och har poängterat att det kommer skeppas med tusentals rader inspelad dialog.

Med röster följer såklart kommunikation och konversationerna ser ut att följa samma mall som i Biowares "vanliga" rollspel Mass Effect. Dessutom ska ens konversationer med olika karaktärer faktiskt ha en inverkan på ditt fortsatta spelande, något som är långt från vad vi har sett i de flesta andra onlinerollspel fram tills nu.

Men. Och det är ett stort "men". Det finns en hel del frågor kvar kring Star Wars: The Old Republic som sticker lite i ögonen på mig. Bioware gillar att prata om avancerade dialoger och de olika klassernas unika berättelser, men informationen kring hur de faktiskt tänkt bygga upp en onlinevärld lyser till stor del med sin frånvaro. Hur kommer strider mellan spelare fungera och balanseras? Hur är världen uppbyggd rent praktiskt? Är den stor och öppen som i World of Warcraft, uppdelad i zoner som i EverQuest 2 eller pratar vi om ett upplägg liknande Guild Wars, där man enbart stöter på andra spelare i städer och utposter?

Hur kommer dessutom berättelserna att fungera när vi möter andra spelare? Hur kommer det fungera när jag och polarna vill äventyra tillsammans? Kommer det blandas uppdrag man enbart kan göra själv, som i The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar, med sådana man kan göra med andra eller kommer spelet använda sig av en phasing-teknik som påminner om den Blizzard använde i den senaste expansionen till World of Warcraft? Eller har Bioware kommit med ännu en fiffig innovation? Och hur fungerar dialogerna om andra spelare är i närheten?

Detta är en annons:

Ibland blir jag lite ledsen på Bioware, då allt detta snack om hur de ska ta onlinerollspelen till en ny nivå enbart känns som prat runt själva essensen, själva kärnan. Om nu handlingen och dialogerna är så viktiga, kunde de inte bara satsat på ännu ett Knights of the Old Republic? Om nu alla smugglare kommer ha samma bakgrund, om alla Troopers kommer ha upplevt liknande äventyr, hur ska man då kunna känna sig speciell - något som jag, och många med mig, lägger stor vikt vid när vi spelar just onlinerollspel?

Jag är även skeptisk till karaktärsdesignen. Jag har kritiserat Bioware för det tidigare, det har aldrig varit deras starka sida, och än så länge ser figurerna i Star Wars: The Old Republic ganska tråkiga och stela ut. Bioware har förvisso alltid varit bättre på att få rymdvarelser att se levande och spännande ut (inte minst i ovan nämnda Mass Effect), så förhoppningsvis balanserar det ut sig till sist. Men synd är det, absolut.

Det är Bioware, jag vet. Bioware och Star Wars är en magisk kombination. Men när det kommer till att ta sina rollspel ut på nätet är de fortfarande oprövade. EA hoppas på att Mythic, studion bakom Warhammer Online: Age of Reckoning, ska kunna tillföra något till projektet, men hur det samarbetet faktiskt ser ut eller vilket resultatet blir är för tillfället ett stort frågetecken.

Vi får vänta och se. Jag blev minst lika uppjagad som alla andra när Star Wars: The Old Republic utannonserades, mitt hjärta sattes i brand av den minst sagt imponerande E3-trailern, men numera håller jag mig försiktigt entusiastisk. Det finns lite för många frågor och lite väl få svar. Det är lång tid kvar tills spelet är klart, utvecklarna har gott om tid att ge mig den information jag behöver för att förhoppningsvis känna mig lugn och återfå min gamla inställning till Star Wars: The Old Republic och tron på att Bioware inte kan göra ett dåligt Star Wars-spel.

Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Relaterade texter



Loading next content