Rysslands invasion av Ukraina har ödelagt landet i nästan ett år nu, och utvecklaren GSC Game World har nyligen talat om hur det påverkat utvecklingen av det kommande Stalker 2: Heart of Chornobyl.
I en intervju hos Wired avslöjade studion bakom spelet att det varit otroligt tufft att arbeta samtidigt som man försökt hitta säkerhet och fly undan den ryska invasionen. Vissa har stannat kvar i Kiev för att försvara huvudstaden medan andra har tagit med sina familjer och sökt skydd i GSC:s nya högkvarter, som enligt uppgift varit i drift sedan oktober 2022.
Stalker 2: Heart of Chornobyl blir ett av de första stora uttrycken för ukrainsk konstnärlighet sedan kriget började, och många är väldigt nyfikna på detta. Huvudproducenten för Stalker 2: Heart of Chornobyl, Maria Grygorovych, säger bland annat:
"It was a game about Chornobyl, which is actually located in the Kyiv region, made by a Ukrainian team before the war, and it became something incomparably bigger after the invasion started. It's a national product now, aimed to show that Ukraine is not only exceptionally effective and brave on the battlefield, but also equally valuable in a sense of cultural legacy. Something to be shown to the world."
Hon avslutar med att berätta alla alla studions medlemmar i slutändan bara vill få åka hem:
"We have dreams of returning to our office in Kyiv, working as previously. Everyone wants to return home. But some people actually don't have a place to return to. Each Ukrainian has lost something during this war because of Russia."
Det finns fortfarande inget fast releasedatum för Stalker 2: Heart of Chornobyl, men det förväntas komma till PC och Xbox Series S/X (samt Game Pass) någon gång under 2023, vilket inte är någon liten bedrift med tanke på den press som GSC Game World utsatts för.