Svenska
Gamereactor
recensioner
Slime Rancher 2

Slime Rancher 2 (Early Access)

Joakim har ännu en gång dammsugit upp slime-bajs för att sälja på börsen. Frågan är dock om det är lika roligt år 2022 som det var 2017.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om jag ska vara brutalt ärlig så avgudar jag det första Slime Rancher-spelet som släpptes under hösten 2017. Enligt mig var det nämligen ett snudd på perfekt spel och tillika en ypperlig bondesimulator satt inuti en färggrann och knasig värld där mjölkkor och grisar bytts ut mot sladdriga slime-varelser av diverse slag. Nu har det dock gått hela fem år sedan utvecklaren Monomi Park tog oss med storm, och efter att ha berikat originalet med flertalet ljuvliga expansioner och tillägg är det äntligen dags att ge sig i kast med den efterlängtade uppföljaren. För Slime Rancher 2 är i detta nu ute till formaten Xbox och PC och det hela rör sig om en Early Access-modell vars ofullständiga tillstånd - för stunden - hindrar äventyret från att nå mot det absoluta betygstaket.

Slime Rancher 2
Din bas utgörs av ett kolossalt växthus, och det precis lika mysigt som det ser ut.

Mycket är sig likt från föregångaren och äventyret tar sin början precis där vi slutande då det återigen är dags för Beatrix LeBeau att plocka upp sin dammsugande armkanon och expandera sin slime-farm. Hon väljer dock i berättelsens inledning att lämna den familjära platsen Far, Far Range bakom sig när hon hittar en mystisk båt som tar henne över havet till en helt ny ö full av nya (och en del bekanta) ansikten att lära känna. Skådeplatsen går under namnet Rainbow Island, och med regnbågens alla färger närvarande över de fladdrande grässlätterna och solida bergsväggarna är det lätt att förstå vart namnet kommit ifrån. Det dröjer sedan inte länge innan man stöter på de älskvärda Slime-varelserna bland öns alla hörn och vrår, och för en som spelat ettan är mycket sig likt i hur man handskas med dessa små jello-klumpar.

Premissen handlar nämligen om att fånga in dessa små bråkstakar och ta med dem hem till sin ranch där de kan frodas. Väl på plats gäller det sedan att se till att hålla krabaterna inhägnade och välgödda då de sprudlar av personlighet som inte alltid gör det lätt för en kämpande bondepraktikant. Har du exempelvis inte tillräckligt höga väggar är det lätt att slime-rackarna tar sig ut och äter upp dina grödor, och har du för många olika typer av slime i närheten av varandra kan ett förlupet busfrö sätta hela din gårds framtid på spel. För anledning att du tar hand om dessa gelatin-bestar är för att de producerar något vid namn "plorps". Detta är sedan kort och gott kristalliserat slime-bajs, och i Slime Rancher-världen är de dessa briljanta jello-kluttar som bygger upp hela ekonomin där olika typer av avföring kan variera i värde från dag till dag. Dessa värdefulla spillningar kan dock ställa till det då för många olika "plorps" i samma slime gör den korrupt, så att hålla fler än två olika kräm-monster i samma bur är inte att rekommendera.

Detta är en annons:
Slime Rancher 2
You'll get a Slime, and you'll get a Slime... Everybody gets a Slime!

För ja, du kanske har listat ut det redan, men... Slimes älskar tydligen att äta varandras avföring då det är deras sätt att utvecklas. Hur äckligt detta än må låta så har det dock sina fördelar. Du kan nämligen kombinera två olika typer av slime för att modifera dess behov samt öka produktionen av "plorps" vilket såklart är önskvärt för en som vill utöka sin bondgård. Vill du till exempel ha en rovdjurs-slime som älskar frukt är det fullt möjligt, och har du ett överskott av ljusgröna mangos kan det vara klokt att genmanipulera dina betesdjur till att föredra den typen av föda. Det finns sedan mängder av olika slimes att samla på, och med de olika kombinationerna inräknade så kan du komma över mängder med varianter av diverse slag. Allt från jello-klumpar gjorda av honung till vattenälskade gelatinhögar finns i faunan, och gillar du höns-ätande katter eller stenförvandlande tvättbjörnar som avskyr solljus så finns det givetvis ett slime även för dig.

Slime Rancher 2
Miljöerna är färgstarka och underbara att utforska.

Allt handlar dock inte bara om att sköta en bondgård full av slemmiga snordjur utan du måste även utforska Rainbow Island grundligt för att hitta nya varelser, skatter och tillgångar. Mycket material går nämligen inte att odla, och då skattgömmor innehåller värdefulla ritningar och uppgraderingar är det av yttersta vikt att finkamma varenda vrå av denna färgsprakande ö för att ta sig framåt. Till en början kan det dock vara lite jobbigt att hitta vart man ska då det är uppenbart att spelvärlden är byggd med vertikalitet i centrum. Innan du låser upp din så kallade jetpack är du nämligen låst att hålla dig på marken, och de snåriga passagerna och slingriga gångarna gör det inte lätt för en med ett taskigt lokalsinne att hitta rätt. När väl din ryggraket är upplåst dock är det verkligen som en helt ny värd öppnar sig, och att det finns en fenomenal mängd hemligheter att hitta så fort man lyckas få lite distans mellan sig själv och marken är uppenbart från första språnget upp i luften.

Detta är en annons:

Utforskandet är sedan som sagt en väsentlig del i spelmekaniken, och det är därtill ett tveeggat svärd då man efter ett tag är mer nyfiken på att utforska världen än att ta hand om sin farm. Jag kände dessutom att pengarnas värde blev irrelevant lite för fort, och även om det finns ett djupt system med en liten börsmarknad som värderar olika materials värde så sitter man snabbt på mer pengar än man kan spendera. Jag hoppas såklart att detta beror på spelets Early Access-format, och utvecklarna har redan lovat att äventyret ska utökas rejält under de kommande åren, precis som man gjorde med ettan. Just nu är det däremot lite för lite att både göra och tjäna ihop till.

Slime Rancher 2
Kattälskaren Petter undrade om det fanns katt-slimes, och svaret är givetvis ja.

Sett till det visuella så är det en klar uppgradering kontra originalet även om man givetvis bibehållit den charmiga grafiken som gjorde det första spelet så älskat och lätt att känna igen. Alla modeller har blivit polerade och mer avancerade, och många detaljer i miljöerna står ut på ett annat sätt från de kala och tomma texturerna från föregångaren. Visst, det är inte ett spel som kommer golva dig på något sätt, men att Slime Rancher 2 är betydligt snyggare än Slime Rancher från 2017 råder det absolut inga tvivel om.

Då detta sedan handlar om ett Early Access-spel så är det såklart bra att veta hur det presterar. För egen del har jag inte stött på några rejäla tekniska bekymmer (har spelat på Xbox Series X) utan allt som krascher och buggar har lyst med sin frånvaro. Eller... Det där är visserligen en sanning med modifikationer då jag under titelns första dagar stötte på en bugg som hindrade mig från att samla på mig material ur vissa naturdepåer. I stunden, där och då, var det såklart ett väldigt besvärligt problem som inte bara hindrade ens framfart utan även sänkte tempot på hela upplevelsen då man kunde stå i minuter och försöka gräva fram sällsynta tillgångar utan framgång. Buggen levde dock inte mer än någon ynka dag innan utvecklarna snabbt eliminerade dess framfart, och bortsett från denna lilla fadäs har spelet fungerar mer än väl, (med undantaget från lite hackig bilduppdatering när det har varit väldigt mycket på skärmen på samma gång).

Slime Rancher 2
När fler än två olika slimes korsas så blir det snabbt problem.

Om du slutligen gillade det första Slime Rancher-liret så kommer du älska Slime Rancher 2. Visst, det är mycket som är familjärt och kanske lite för få rejäla nyheter i detta nu, men Monomi Park har en rejält bastant grund att stå på, och det enda "felet" för min del (och som hindrar mig från att ge ett högre betyg) är att spelet inte är färdigt. Det finns helt enkelt inte en komplett upplevelse att bedöma för stunden, men med något mer år under utveckling så ser jag framemot att återbesöka Rainbow Island för att förhoppningsvis kunna höja mitt betyg med ett par pinnar till. Att invänta en färdig produkt är nämligen den bästa rekommendationen som jag kan ge i dagsläget, och även om det finns otroligt mycket att tycka om och älska så är känslan att man bör vänta på att detta potentiella mini-mästerverk ska gräddas klart innan man hugger in. För att detta kommer bli riktigt bra i slutändan tvivlar jag inte en sekund på, men det når samtidigt inte hela vägen fram i detta nu.

Slime Rancher 2
Slime Rancher 2 kan bli hur bra som helst, men det är inte färdigutvecklat i dagsläget.
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Beroendeframkallande spelsätt, mysig grafik, trevliga nyheter, grym potential
-
Inte färdigutvecklat, lätt bilduppdateringstrul
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Slime Rancher 2 (Early Access)Score

Slime Rancher 2 (Early Access)

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Joakim har ännu en gång dammsugit upp slime-bajs för att sälja på börsen. Frågan är dock om det är lika roligt år 2022 som det var 2017.



Loading next content