Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Scarlet Nexus

Scarlet Nexus

Gamereactor fick provspela två kapitel från Bandai Namcos kommande rollspel Scarlet Nexus, och här är våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Bandai Namco gav oss nyligen möjligheten att spela de två första kapitlen av kommande japanska rollspelet Scarlet Nexus. Det har två huvudpersoner vi måste välja mellan i början av spelet och beroende på ditt val, får du uppleva olika sidor av storyn. Även om Yuito Sumeragis och Kasane Randalls öden i viss mån är sammanlänkade, är de i huvudsak väldigt olika.

Yuito börjar sin militära utbildning vid OSF (Other Suppression Force) som en blygsam rekryt som snabbt får vänner tack vare av sitt öppna sätt. Kasane, å andra sidan, är så fixerad vid sin storasyster att umgänge med andra människor blir något av en pina för henne. Hennes perspektiv verkar trångsynt, ibland lite hårt, obekvämt och stundtals till och med underhållande. Oavsett deras egenheter, är dessa två mycket pålitliga och begåvade med extraordinära förmågor.

Scarlet Nexus
Designen är rakt igenom förstklassig.
Detta är en annons:

Initialt påminner berättelserna dock mycket om varandra. Om du väljer Yuito, till exempel, beger du dig till en närliggande helgedom med din bästa kompis, medan Kasane bara råkar vara där för att hennes syster släpade med henne. Yuitos pluton utforskar en viss nivå under kampanjens gång medan Kasane har möjlighet att åka dit via ett sidouppdrag senare. Ur en narrativ synvinkel tyckte jag att de olika perspektiven berikade och skänkte variation när jag spelade denna förhandsversion.

Spelmässigt delar de två huvudpersonerna sina speciella förmågor i form av telekinesi, men de har även individuella stilar. Yuito är beväpnad med ett gammaldags svärd som han använde medan Kasane begagnar sig av en samling små dolkar som hon snurrar runt sig med hjälp av sitt mentala krafter.

Scarlet NexusScarlet Nexus
Rollsspelsystemen känns lättbegripliga och väldigt japanska. På ett bra sätt.

Stridssystemet i Scarlet Nexus är uppbyggt kring en akrobatisk blandning av när- och långdistansattacker. Om vi använder telekinesi efter att ha använt vår svärd/dolk-kombination drar sig vår karaktär tillbaka till en säkrare plats för att bygga upp koncentration för efterföljande attacker. Om denna träffar kan vi förlänga kombinationen med en snabb sprint till målet och växla tillbaka till närstrid. I början av spelet är många konfrontationer, även mot mer utmanande fiender, plötsligt mycket genomförbara om du får till detta actionfyllda stridsflöde av combos. Men om vi inte hittar rätt timing kan medvinden vända snabbt, eftersom vi (utan rätt färdigheter) är mycket sårbara för fiendens attacker.

Detta är en annons:

Om vi åtföljs av kamrater, vilket ofta är fallet, kan vi låna deras specialförmågor under kort tid. Genom att göra detta kan osynliga motståndare göras synliga, våra attacker orsaka extra elementär skada alternativt ge statuseffekter eller att blir vi inte avbrutna av fiendens attacker. På bästa japanska rollspelsmanér fördjupar vi även bandet med våra kamrater i valfria sidouppdrag för att göra effekten av dessa lånade förmågor ännu starkare. Yuito och Kasane utvecklas också ytterligare under spelets gång och vi kan utöka deras färdigheter i ett litet färdighetsträd.

HQ
Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus
Striderna är tämligen unika med flera intressanta inslag.

Att forma sina egna tankar är ett viktigt tema i Scarlet Nexus och därför spelar denna maktfantasi en viktig roll i striderna. Om du får tid kan Kasane och Yuito använda sin telekinesi för att dra nytta av föremål som orsakar stor skada på sin omgivning. I en tunnel i tunnelbanan kan till exempel en kraschad tågvagn sättas i rörelse och på en byggarbetsplats finns det parkerade fordon som vi kan kasta på monster för att få dem att snubbla. Detta hänger ofta ihop med användningen av klassiska quick-time events (QTE), som Bandai Namco gärna använder sig av under sina strider. Dessa animationer får Yuito och Kasane att se otroligt coola ut, men med normala motståndare kan jag tänka mig att det roliga snabbt kan bli något repetitivt.

Scarlet Nexus är uppdelat mellan större episoder och mindre avbrott. Då och då får vi lite ledig tid över. Under dessa perioder kan du utforska de många områdena i Brainpunk-metropolen, anta uppdrag och chatta med dina vänner. Båda karaktärerna har tillgång till ett (identiskt) gömställe, som snabbt tas över av kamrater när platsen avslöjas. Det är kort sagt där gänget hänger mellan viktiga uppdrag och där vi kan öka våra lojalitet till dem. Den här delen verkar vara valfri och bygger på backtracking, men du får värdefulla erfarenhetspoäng, föremål och bakgrundshistorier av göra uppdragen. Vissa av dem är riktigt gulliga eftersom det finns så många olika karaktärer inblandade.

Scarlet Nexus
Den 25 juni är det premiärdags till PC, Playstation och Xbox.

Fantasin om att tända eller flytta saker enbart med hjälp av din tankekraft rymmer mycket potential och jag ser fram emot att se hur spelet kommer att utforska den här idén ännu mer i den fullständiga produkten. Scarlet Nexus kombinerar denna fantasi med moderna scifi-klichéer i vad som spontant känns som ett spännande upplägg och rent av modigt på vissa punkter. Den motsägelsefulla designen på de varelser vi kämpar mot, är också värd att nämna som något alldeles extra.

Eftersom rollspelssystemen verkar enkla (om än funktionella), tror jag en del av djupet kommer bygga på spelets strider, och dessa tar lite tid att vänja sig vid. Men överlag hade jag väldigt roligt med Scarlet Nexus under min provspelning. De första timmarna är spännande och underhållande och jag ville gärna fortsätta spela när tiden tog slut - och det är ju ett gott tecken.

Relaterade texter

5
Scarlet NexusScore

Scarlet Nexus

RECENSION. Skrivet av Olof Westerberg

Olof har nyttjat sin hjärnas superkrafter och somnat under utdragna dialoger i Bandai Namcos nya actionrollspel...



Loading next content