Vi var många som såg Crytek visa upp Ryse: Son of Rome med pompa och ståt under årets E3. Spelet dundrade förbi med en rysligt snygg trailer och ett demo som senare kritiserats, inte minst för den till synes stora vikten på förprogrammerade händelseförlopp och så kallade quick time elements.
Crytek går nu ut och menar att spelvärlden gjort en höna av en fjäder. Enligt producent Michael Read var den version som spelades på E3 grovt förenklad för att inte skrämma iväg potentiella spelare och lättare ha en visning för publiken. Den riktiga versionen av spelet kommer inkludera svårighetsgrader från det allra enklaste till din värsta mardröm, ett bredare och mer varierat system för närstid och inte minst över hundra olika varianter av avrättningssystemet.
Read berättar för Siliconera att när demot rullade på E3 hade studion inte balanserat färdigt Ryse: Son of Rome, och att man nu närmat sig det stridssystem man vill ha. Likheter med såväl Batman: Arkham City och Sleeping Dogs går att finna, samtidigt som vissa förprogrammerade händelser ska bli svårare att utföra. Bland annat kommer långt ifrån alla avrättningar, som kan utföras när Marius tvingat en fiende till gravens kant, att faktiskt hålla dig i handen och visa vad som ska göras. Istället är tanken att du ska lära dig finmotoriken i systemet över tid.
Om Ryse: Son of Rome blir markant annorlunda än vad vi fått se hittills återstår att se, men att det som visats inte är helt hundra är åtminstone Michael Read övertygad om:
"It was such a small core bit of what we were showing in the gameplay itself, and you know, maybe we should have shown more. Maybe we should have done a hands off piece and gone into a lot more detail."