Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard - Banned Footage

Blott en månad efter ondskans återkomst fortsätter skräckfesten via två volymer nedladdningsbara mardrömmar...

Resident Evil 7: Biohazard gav mersmak, helt klart, och många av oss på redaktionen kunde inte få nog av spelet under de första veckorna. Personligen har jag tappat räkningen på hur många gånger jag tagit mig igenom familjen Bakers herrgård. Nu väntar vi ivrigt på den kommande storyexpansionen "Not a Hero" som släpps i maj helt gratis. Capcom vill dock hålla lågan vid liv fram till dess och de har redan hunnit släppa två nedladdningsbara tillägg till spelet, nämligen Banned Footage Volume 1 och 2.

Tänk dig Banned Footage-volymerna som bortklippta scener från en film du köpt på Blu-Ray. Här bjuds vi på sex kortare spelsekvenser som går att starta direkt från huvudmenyn, och majoriteten av dem kretsar kring stackaren Clancy som du kanske minns från VHS-banden som gick att hitta i Resident Evil 7. Här fortsätter hans missöden i kapitlen "Bedroom", "Nightmare" samt "21".

Resident Evil 7: Biohazard
"Mumsfilibabba!", ropar Clancy när Marguerite Baker bjuder på hemlagad middag. Hoppas du gillar ruttna inälvor och daggmask.

Vi börjar med det smått genialiska Bedroom, där Clancy kedjas fast i en säng och tvångsmatas av mamma Baker. När hon lämnar rummet får man chansen att ta sig loss och hitta en väg ut ur det låsta rummet innan hon återvänder, och den 30 minuter långa sekvensen är lite som ett enda stort pussel. Sakta men säkert listan man ut hur de olika mekanismerna i rummet fungerar, men är man för högljudd kanske Marguerite bestämmer sig för att komma och titta till en. Då gäller det att återställa allting i rummet så att hon inte misstänker något.

Bedroom lyckas kombinera de bästa delarna av Resident Evil 7; Här finns gåtorna, det nerviga smygandet, det groteska våldet och mot slutet blir det nästan olidligt spännande. Vi får även se en helt annan sida av Marguerite Baker som verkligen förgyller hennes karaktär på ett väldigt obehagligt sätt. Bedroom är enligt mig en av de absolut bästa bitarna från hela spelet, och det är lite tråkigt att Capcom inte valde att göra det till en del av det huvudsakliga äventyret istället.

Resident Evil 7: Biohazard
Molded-fienderna från Resident Evil 7 är äckliga och roliga att slåss mot, men monstren håller inte riktigt måttet när de används i ett vågbaserat överlevandsläge. De kan ju inte ens öppna dörrar!

Därefter har vi minispelet Nightmare, där pappa Baker låser in Clancy i källaren och ber honom överleva tills gryningen. Det är exakt samma område vi fick utforska i det fullständiga spelet, men den här gången finns det tryckkänsliga bomber på golvet, korridorerna är fyllda med explosiv snubbeltråd och väggarna har täckts med automatiska maskingevär. Som om inte det vore nog attackerar groteska slemproppsmonster i vågor, och så här fortsätter det tills Clancy dött eller tröttnat.

Jag är knappast emot idén av ett överlevandsläge - de är alltid roliga till en början och det är kul att pröva på något som är lite mer actionfokuserat än Ethans kampanj - men Nightmare blir snabbt enformigt och trist. Detta eftersom fiendevariationen i Resident Evil 7 inte är spännande nog för att rättfärdiga ett spelläge som detta, och källaren är förövrigt det enda området som går att spela på. Nightmare är ett stort steg bakåt jämfört med liknande spellägen från tidigare Resident Evil-spel, som Mercenaries och Raid Mode.

Resident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: Biohazard
Det bästa med Banned Footage-volymerna är att vi får lära känna Baker-familjen bättre, och från andra perspektiv. Här får vi svar på många av frågorna som lämnades obesvarade i Resident Evil 7, och när Banned Footage är som bäst önskar man nästan att det varit en del av kampanjen.

Clancys mardröm slutar dock inte där, för Lucas Baker får tag på honom i minispelet 21. Här tvingas du spela blackjack mot en datorstyrd främling - och förloraren går en horribel död till mötes. Tänk tortyrporr från Saw blandat med nätpoker. Rent spelmässigt finns det en del utrymme för strategiskt tänkande då spelet uppmanar en att räkna kort, men efter 15 minuters speltid hade jag nått slutet och sedan dess har jag inte rört det igen. 21 är en intressant idé som hade tjänat på att vara en väldigt liten del av kampanjen i Resident Evil 7, för det lyckas inte stå på egna ben som separat spelläge tyvärr.

Tur är det då att det fjärde kapitlet är av samma höga kvalité som Ethans egna äventyr och Bedroom-sekvensen. I "Daughters" får vi spela som familjen Bakers rebelliska dotter Zoe, och se hur det gick till när ondskan tog över henna familj. Här snackar vi om en 45 minuter lång prolog till Resident Evil 7, där Zoe tvingas smyga genom sitt eget hem och gömma sig från sina psykotiska föräldrar. Det är riktigt obehagligt, och det finns faktiskt två alternativa slut och en del hemligheter att hitta här som uppmanar till fler genomspelningar. Det är mer Resident Evil 7 helt enkelt, fast på en mindre skala.

Utöver dessa fyra storybaserade episoder medföljer även två helt frånskilda spellägen. I "Ethan Must Die" återvänder vår hjälte till Bakers herrgård, men denna gång är svårighetsgraden uppskruvad till 11. Ethan är vek som ett spädbarn, fienderna är starka som olympiska gudar och himlen är färgad blodröd av någon anledning. Samtidigt är huset fyllt med fällor, och alla föremål och vapen är slumpmässigt utplacerade vilket innebär att varje ny genomspelning är unik. Detta är spelläget för dig som vill bevisa för dig själv och dina online-polare att du verkligen bemästrat Resident Evil 7, men slutmålet är alltid detsamma, och miljöerna är alltid hämtade direkt från kampanjen. Det blir därför ganska så enformigt efter några timmars speltid, precis som med minispelen Nightmare och 21.

Dessa två bilder sammanfattar minispelet Jack's 55th Birthday bättre än vad kan. Ser det ut att vara något för dig? Om ja, skaffa Banned Footage. Om nej, överväg att vänta till ett reducerat pris för att kunna avnjuta "Bedroom" och "Daughters".

Sist ut har vi "Jack's 55th Birthday". Glöm allt du visste om spelet sedan tidigare - för nu blir det galet. Pappa Jack Baker fyller alltså år, och han har byggt upp en rejäl aptit. Tårta, fläskfilé, öl, vin, godis och inälvor - det spelar ingen roll vad det är, bara han får i sig något nu på momangen. Han sitter där vi sitt bord, utklädd till clown, och ropar på dig. "Nom nom nom", grymtar Jack när du matar honom med mat du hittar runt omkring i hushållet. "Mer! Jag vill ha mer!", hojtar han. Men akta dig för smelmontren, för de är tillbaka och denna gång har de cowboyhattar på sig. Ja, du läste rätt... cowboyhattar...

Jack's 55th Birthday är verkligen helknasigt. Det må vara roligt att pröva på bara för saken skull - för att få se en hungrig Jack klä ut sig till clown och skjuta cowboymonster med rymdpistoler - men likt några andra delar av Banned Footage är spelläget både ytligt och långtråkigt. Därför påminner jag om att dessa två volymer bör ses som bortklippta scener från en film du köpt på Blu-ray; Det må finnas några riktiga guldkorn här som inte borde ha klippts bort från första början, men det finns också gott om utfyllnad som inte riktigt kan rekommenderas när prislappen ligger på hela 139 kr per volym. Resident Evil 7: Biohazard - Banned Footage bjuder på små munsbitar för den som inte fick nog förra månaden - men vi kan inte lova att alla bitar kommer falla just dig i smaken.

6 / 10
+
Fantastisk Bedroom-sekvens, spännande och obehaglig Daughters-prolog, många intressanta minispel, erbjuder något för alla