Leon S. Kennedy var polisnykomlingen som kastades in i kaoset i Racoon City på sin första dag på jobbet. Efter att ha åtnjutit lite vila och specialträning ansvarar han numera för den amerikanska presidentens familj. Precis innan han tillträdde sitt nya jobb blev dottern i familjen kidnappad och bortförd. Alla spår leder till en smutsig liten spansk by där stora delar av världens yxor och högafflar finns.
Efter att Gamecube-ägare fick ta del av det underbara äventyret, var det även dags för Playstation 2-ägare att få göra samma sak. Playstation 2-versionen led av något sämre grafik, men i gengäld innehöll det en spelbar episod där man fick ta kontroll över Ada Wong från Resident Evil 2. PC-versionen innehåller allt från de två tidigare spelen, vilket helt klart är positivt.
Hur bra Resident Evil 4 än var på Gamecube och Playstation 2, faller det tyvärr lite till korta på PC. Om man inte har en handkontroll till sin dator är man nämligen tvingad att spela med tangentbordet, då stöd för mus saknas helt och hållet. Personligen tycker jag att det är snudd på dödsstraff att inte inkludera musstöd i ett action-spel på PC år 2007. Visst är det ett konsol-spel från början, men hur svårt är det egentligen att fixa stöd för en mus i ett spel? Även om jag inte är en utvecklare, anser jag att det nog rör sig om lathet snarare än tekniska möjligheter.
Grafiken känns på PC både gammal och ointressant. Mycket av omgivningarna är hopplöst lågupplösta och tråkiga, samtidigt som Leon och hans fiender har gjorts så skarpa att det ser ut som att de ligger utanpå bilden. De passar inte in längre, och gör att spelet tappar lite av sin ursprungliga briljans. På PC är vi vana vid högre upplösningar än på Gamecube och Playstation 2, dock blir det inte nämnvärt snyggare ju mer man ställer upp upplösningen. Utöver det går det dessutom bara att ställa in om man ska ha spelet i widescreen eller inte. Om man inte använder sig av en widescreen-skärm, kommer de svarta kanterna att rama in spelet och ge ett widescreen-perspektiv ändå, precis som i konsol-förlagan.
De utan handkontroll kommer alltså att få spela med tangentbordet, och så länge man inte behöver utkämpa strider eller actionhändelser, fungerar det okej. När man ska sikta kan ni dock tänka er hur omställningen från analoga spakar, till knapparna på ett tangentbord ter sig. Siktet fladdrar över halva skärmen och man får hela tiden kämpa för att kunna sikta rätt. Visst är det spelbart, men i min mening känns det lite som att det är 1991, och jag spelar Alone in the Dark igen.
Sedan har vi en liten detalj vad gäller knappanvisningarna i spelet. Låt oss säga att man ska plocka upp något som ligger på marken. På Gamecube var ju detta föredömligt enkelt med ett, på skärmen indikerat, tryck på a-knappen. PC-versionen instruerar dock spelaren till att använda knapp nummer 3. Vaddå knapp nummer tre säger ni, och det med rätta. Självklart handlar det om actionknappen, vilket i detta fall är enter-knappen. Frågan som då dyker upp i mitt huvud är varför man inte kan få utskrivet på skärmen, att det handlar om action, eller enter-knappen. Normalt är detta inte ett problem, men innan man har lärt sig alla nummer som knapparna betyder är till exempel de korta actionsekvenserna där man ska hamra en eller flera knappar hårt, en riktig pina. Dessa byter ju knappar titt som tätt, något som är otroligt enerverande till en början.
Resident Evil 4 har alltid varit, och kommer alltid att vara ett bra spel. PC-versionen må innehålla allt från Gamecube-originalet, men det ursäktar inte det faktum att det är en mycket svag konvertering av ett lysande spel. I ett actionspel är som sagt spelkontrollen det viktigaste, och de stackare utan handkontroll kommer att slita sitt hår fördärvat i ren frustation. Dessutom tycker jag att den två år gamla grafiken hade kunnat få sitt ett uppsving, men som med allt annat, handlar det om lathet även här. Resident Evil 4 är ett briljant spel, men PC-versionen är en dålig konvertering.