Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Clid the Snail

Clid the Snail

Henric har levt som snigel för ett tag och skjutit ihjäl vidriga mutanter i detta postapokalyptiska äventyr...

Har du någonsin drömt om att få spela som en snigel som mejar ned hundratals med fiender i en postapokalyptisk miljö? Då behöver du inte drömma längre, för Clid the Snail är precis den drömmen som nu går i uppfyllelse. Redan när man startar spelet möts man av en härlig estetik och musik som skapar ett enormt sug att mosa alla möjliga sorts varelser. Faktum är att jag blev enormt överraskad över hur den adrenalinpumpande, men också behagliga, musiken presenterade ett, åtminstone på ytan, ett så häftigt spel. Tyvärr varar inte detta intryck särskilt länge.

Clid the Snail
      Clid har ett par allierade djur vid sin sida under spelets gång som hjälper dig att besegra de hemska muterade djuren.

Det dröjer nämligen inte länge alls innan spelets potential känns som bortblåst. Som jag nämnde tidigare presenteras Clid the Snail på ett sätt som får det att uppfattas som intensivt med snabba reflexer och fiender från alla håll och kanter. Faktum är att striderna inte alls känns så intensiva med fiender som är oerhört tråkiga att stå öga mot öga med. I denna postapokalyptiska värld har mutanter och monstren samlat på sig delar från den värld som människorna lämnade efter sig och skapat en egen värld som Clid, en alkoholiserad snigel, vill rensa på ogästvänliga varelser. Clid har blivit förvisad från sitt rike, vilket skulle kunna bero på hans dåliga attityd och vad spelet antyder; hans alkoholproblem. Men i denna hemska värld är vänner något sällsynt vilket förklarar hans enorma arsenal och ovilja att prata ut istället. Under resans gång möter dock Clid ett par likasinnade som också blivit bannlysta och tillsammans tänker de skapa en bättre värld. Om chansen för en sådan ens finns kvar.

Rent grafiskt är Clid the Snail en sorglig berättelse. Allt känns för mörkt och de olika effekterna ser ut att vara hämtade från 2014. Inte bättre blir det av att alla miljöer erbjuder samma färgsättning, oavsett om du befinner dig i skogen, öknen eller snöiga berg. Därtill kommer spelet med en bloom-effekt som får allt att se grötigt ut och man skulle nästan kunna tro att en snigel långsamt hasat sig över kameran. Detta förstör i mina ögon miljön som alltid känns spännande att upptäcka i ett postapokalyptiskt spel.

Dina vapen är många och du kan välja mellan hagelgevär, eldkastare, granatkastare och ditt pulsgevär som du har från början. Spelar men som en snigel vill man dock kunna modifiera sitt skal vilket, lyckligtvis, är möjligt här. Olika skal ger olika egenskaper som kan vara användbara i olika situationer vilket öppnar upp för att testa dem alla. Vad som är synd är att alla vapen känns väldigt fjuttiga och striderna mot vanliga fiender blir därmed tråkigare än vad de redan var. De strider som däremot imponerar är bosstriderna som känns helt olika varandra och ökar det annars ganska så låga tempot.

Clid the Snail
      Här och där upptäcker du några platser som är värda att upptäcka vid sidan av den linjära vägen framåt.

Upplägget i Clid the Snail blir dessutom snabbt repetitivt. Ibland kan det linjära äventyret vara långsamt som uppmuntrar till utforskande men det dröjer inte länge innan horder av fiender som aldrig tycks ta slut avbryter dig, och när striderna helt enkelt inte är så roliga som man hade önskat, blir det aldrig kul. Det känns som att Weird Beluga Studio inte riktigt kunnat bestämma sig för vad de vill att spelet ska vara. Den som hade velat utforska mer efter spelet kommer troligtvis bli besvikna över det faktum att sekunden som äventyret är över, finns ingen möjlighet att återbesöka platser eller ge dig på en ny runda i New Game+. Du får helt enkelt börja om äventyret på nytt, utan gammal sparfil om du vill upptäcka något du kan ha missat. Det är inte ens möjligt att återbesöka platser man redan varit på utan även då får du börja om på nytt. Därför kommer spelare som vill samla alla samlingsobjekt förmodligen uppfatta spelet som frustrerande.

Där Clid the Snail levererar är narrativet och karaktärerna. Miljön har ofta något att säga om vad som hände innan mänskligheten förintades men även berättelsen är en intressant sådan som trots spelets andra brister motiverar spelaren att fortsätta äventyret. Visst, den är banal och bjuder inte på något häpnadsväckande, men den har inte heller ambitionen att göra det och berättar det den vill på ett bra sätt. Även dialogen är stark med undantaget att karaktärerna bara ger ifrån sig märkliga läten som ibland stör den annars solida dialogen.

Clid the Snail
      Clid the Snail är ett riktigt fult spel och på tok för mörkt vilket ofta gör det svårt att se ordentligt.

Clid the Snail har många brister och flera av dem hade enkelt kunnat åtgärdas med framtida uppdateringar. I dess nuvarande skick är det i vilket fall som helst ett mediokert spel som aldrig hittar fotfästet och som lider av stora tempoproblem. Striderna är inte heller perfekta utan blir snabbt repetitiva och med de fjuttiga vapenljuden och känslan, är det svårt att uppskatta dem. Ibland känns spelet även onödigt bestraffande med få sparpunkter som gör pusslen och de längre striderna mindre tilltalande. Rent grafiskt är det också en enorm besvikelse. Gillar du däremot genren så finns det en chans att du kommer finna Clid the Snail roligt, men chansen är väldigt liten, om du frågar mig.

5 / 10
      +
      Hyfsad berättelse, bra narrativ, härliga dialoger, grym presentation