WarioWare: Get It Together

WarioWare: Get It Together

Wario är tillbaka med nya vansinnigheter och mikrospel i återkomsten av den ljuva WarioWare-serien, och vår meste partyspelsfantast har recenserat...

WarioWare Inc.: Mega Party Games är för mig ensamt orsaken till att Gamecube är den enda konsolen någonsin jag aldrig packat ner. Det är för mig höjden av partyspelsbriljans och exakt alla kan vara med och delta. Ofta handlar de ilsnabba mikrospelen bara om att trycka på en knapp, en eller flera gånger, och de flesta fattar intuitivt hur man ska göra när texten "EAT!" plötsligt dyker upp på skärmen varpå man hamrar snabbt på en knapp och tuggar i sig vad det nu är man äter.

Främst är det multiplayer-aspekten jag fallit så pladask för, där det bjuds på lika delar stress, skratt och spelglädje. Trots att det i mångt och mycket bara är en Gamecube-version av en Game Boy Advance-titel, så fortsätter det för mig vara själva definitionen av ett bra partyspel. Senare delar har såklart också varit bra i de flesta fall, men ofta har Nintendo lagt krokben för sig själva som när allt skulle spelas med stylus i WarioWare Gold eller genom att vifta med allt i WarioWare: Smooth Moves till Wii.

WarioWare: Get It TogetherWarioWare: Get It Together
Grenarna är några sekunder långa och definitionen av vanvett.

Men nu var det ett bra tag sedan vi fick uppleva serien. Så hur bra är egentligen WarioWare: Get It Together? Med Switch finns onekligen potentialen för något alldeles, alldeles extra. I början av spelet blir Wario och hans aningen märkliga vänner av misstag insugna i en handhållen konsol. Här ska de sedan försöka kämpa sig igenom de många mikrospelen, vilka som vanligt bara är någon sekund långa och går ut på sådant som att ta bort hår under armarna på en grekisk gud eller hjälpa Luigi att hitta spöken, för att bara nämna två exempel. Den stora skillnaden är dock att du här faktiskt spelar de olika karaktärerna.

Skillnaden i upplägg illustreras väl med mikrospelet Gold Digger. I denna odödliga klassiker, som även sammanfattar humorn i serien, är ditt mål att hitta guld - genom att stoppa in ett pekfinger i en gigantisk näsborre. I tidigare delar rörde sig fingret automatiskt längst ner på skärmen och din enda uppgift var att trycka på en knapp vid rätt tidpunkt. Nu beror din framgång istället på karaktärens olika förmågor. De flesta karaktärer kan helt enkelt hoppa eller sväva upp i hålet själva. Andra måste använda projektiler för att få jobbet gjort.

Ofta kan valet av karaktär också påverka svårigheten. Ice Climber-mikrospelet, självklart baserat på NES-klassikern, fungerar som ett enkelt plattformsspel. Här fungerar den svävande häxan Ashley nästan som en fuskkod, medan det galna geniet Dr Crygor måste arbeta lite hårdare och använda sina fysiska attacker för att besegra fiender eller slå sönder terrängen och skapa genvägar. Den charmige 18-Volt, som vanligtvis inte rör sig, får istället navigera via speciellt placerade ringar, vilket är en mycket större utmaning - men å andra sidan kommer hans träffsäkra projektiler komma väl till pass i många andra mikrospel. Karaktärerna är överlag en frisk fläkt, men några av dem har alltför likartade förmågor och somliga (9-Volt) är direkt värdelösa till annat än att försöka utmana sig själv.

För att låsa upp fler mikrospel och karaktärer behöver du bara lira kampanjen. Här spelar du flera mikrospel i snabb följd och din karaktär ändras automatiskt mellan dem. Eftersom det dessutom finns tre olika varianter av varje mikrospel samt att hastigheten kontinuerligt ökas, måste du vara på tårna hela tiden. Spelen startar automatiskt och din enda instruktion är oftast bara ett kort kommando, inte sällan bara ett ord, som DEFEND, SHOOT eller CLIMB. Det säger allt om den extremt solida designen att du redan på första försöket kan räkna ut vad du ska göra, anpassa strategin till din valda karaktärs rörelser och faktiskt utföra instruktionen, utan att ha blinkat med ögonen!

WarioWare: Get It Together
Som vanligt finns flera mikrospel som baseras på Nintendo-klassiker.

När den två timmar långa kampanjen är slut, låser du upp ytterligare en extra del av spelet. Variety Pack ger tillgång till ett antal unika minispel med lite längre varaktighet för en till fyra spelare, inklusive en WarioWare-form av volleyboll och en underhållande sidscrollare, medan Wario Cup online ständigt kommer erbjuda nya utmaningar. Den största delen av din tid kommer dock förmodligen att gå åt till att tjäna mynt genom att antingen uppnå specifika milstolpar eller besegra bossar. Mynt kan sedan användas för att köpa föremål och uppgradera din karaktär med nya färger.

Men hur är den så viktiga multiplayern då? WarioWare: Get it Together är skapat från grunden för co-op, och till och med storyn kan spelas med en kompis i soffan, via lokalt trådlöst nätverk eller till och med online. Jag har bara provat multiplayer offline, och kan redan intyga att det blir dubbelt så roligt med fler personer. Två eller fler spelare på skärmen kräver bra samarbete och ljudnivån kan snabbt bli mycket hög, eftersom ni ofta lär vara i vägen för varandra när avsikten bara är att hjälpa.

WarioWare: Get It Together
Den här bilden får illustrera att humorn är... intakt...

Med hundratals mikrospel i alla möjliga genrer är det inte konstigt att WarioWare: Get It Together är en något splittrad upplevelse rent grafiskt. Från primitivt klotter till riktiga fotografier, från pixelkonst till snygga polygoner, är presentationen omväxlande charmig, vågad, konstfull, minimalistisk, storslagen och alltid härligt smaklös. Det är också svårt att inte älska den intensiva och medryckande musiken som ökar i tempo när spelets hastighet ökar.

Den största svagheten i WarioWare: Get it Together är faktiskt själva mikrospelen. Med så många blandade godsaker är det klart att alla inte kan vara lika bra. Ibland kändes det dock lite som om jag hade öppnat en påse Twist-blandning och en tredjedel av godiset bestod av det där sorgliga marsipansnasket. Kanske har behovet av att göra spelen anpassade för co-op och tillgängliga för flera karaktärer i några fall resulterat i en alltför enkel design? Jag tycker man kan förvänta sig lite mer från just Nintendo.

WarioWare: Get It Together
Att spela tillsammans lyfter verkligen, men det är helt suveränt för den som lirar själv med.

Även om Wario Ware för mig är som bäst när jag får spela med andra, råder det ingen tvekan om att WarioWare: Get it Together är ett klockrent spel även för den som lirar ensamt. Det nyttjar verkligen Switch och dess bärbara förmågor på ett klockrent sätt, samtidigt som det är en multiplayer-fest utan dess like när du spelar framför TV:n. För att summera har Wario och hans vänner har inte varit bättre än såhär sedan just WarioWare Inc.: Mega Party Games till Gamecube, och kanske är det nu dags för mig att packa ner den konsolen då jag tror jag har allt jag behöver till Switch nu.

8 / 10
+
Intuitivt, gameplay, karaktärerna ger fräschör, bra co-op, massor av innehåll, evig hållbarhet, passar både rookies och high score-jägare