Marvel's Avengers

Marvel's Avengers: War For Wakanda

Henric har spanat in den största expansionen hittills till Marvel's Avengers och satt betyg...

Crystal Dynamics resa med jordens mäktigaste hjältar har varit en rejäl uppförsbacke. Redan när spelet visades upp möttes utvecklarna av hånande kommentarer för hjältarnas utseenden vilket fick de att snabbt ändra några detaljer, men fortfarande är många missnöjda. Utseendena var dock inte det främsta problemet, utan det huvudsakliga bekymret var att spelet helt enkelt inte såg kul ut. Ett år har nu passerat sedan lanseringen och än idag kämpar Crystal Dynamics med att öka antalet spelare (vilket de lyckades med under en gratishelg för bara någon vecka sedan) men det tycks vara svårt att hålla spelare fortsatt intresserade.

Marvel's Avengers
Shuri, Okoye och många andra bekanta ansikten dyker upp i den tre timmars långa expansionen.

Hittills har två expansioner släppts där den ena låtit spelare axla rollen som Kate Bishop och i den andra låtit spelare spela som Hawkeye. Utöver detta har inte mycket innehåll släppts vilket varit ett massivt problem. Marvel's Avengers marknadsfördes som ett spel vi skulle kunna ''spela i flera år framöver'' och visst, det kan vi ju, men då måste det ju finnas något att göra utöver att spela om uppdrag. Annars skulle alla spel kunna marknadsföras på precis samma vis. De två tidigare expansionerna har gjort ett ganska dåligt jobb för att fortsätta locka spelare då respektive berättelse sträckt sig över två timmar för att sedan inte erbjuda något mer innehåll över huvud taget. Spelets tredje expansion, War For Wakanda, tycktes på förhand bli ett undantag men kanske var de som hoppades på detta lite för naiva.

Expansionen War For Wakanda introducerar spelare för Black Panther som spelbar hjälte såväl som den nya regionen Wakanda. Åtta timmars speltid utlovades vilket onekligen kändes lovande för en gratisexpansion, även om åtta timmar kanske inte i längden hade räckt för att värva nya eller behålla gamla spelare. Men i jämförelse med de tidigare expansionerna lät detta äventyr vara fyra gånger så stort som dem. I själva verket var det kanske en timme längre, som mest. Crystal Dynamics har tidigare släppt en färdplan för vad som komma skall där War For Wakanda var slutet på denna färdplanen. Naturligtvis har de planer på mer innehåll där Playstation-ägare bland annat fortfarande väntar på Spider-Man, men eftersom War For Wakanda inte hade mycket att erbjuda, känns spelet åter igen dött. Kanske mer dött än någonsin förr.

Marvel's Avengers
Ulysses Klaue har ett och annat ess i sin rockärm.

I War For Wakanda möter vi Black Panther som precis tagit emot ett hot från Ulysses Klaue och hans milis som, mycket väntat, samarbetar med AIM. Tillsammans har de invaderat det högteknologiska Wakanda vilket invånarna, och inte minst kung T'Challa, kommer tillåta. Avengers får också reda på det och bestämmer sig för att erbjuda Wakanda sin hjälp för att besegra Klaue som utöver AIM fått sällskap av Crossbones. Berättelsen är en ganska bra skriven sådan och är definitivt intressant från början till slut, men samtidigt känns den ganska snabbt bortglömd. Det som däremot är minnesvärt är Christopher Judge, känd som Kratos i God of War, som gör en utomordentlig prestation som T'Challa / Black Panther.

Black Panther har, precis som alla andra hjältar, sina unika förmågor. Hans assisterande förmåga består av Kimoyo Beads som kan både återställa hälsa till lagkamrater samt skada fiender i form av ett minfält, beroende på hur man anpassar förmågan. Den aggressiva förmågan låter honom kasta ett spjut som kan spetsa flera fiender och hålla de nere för ett tag, inte helt olikt vad Thors hammare kan göra. Den ultimata förmågan åkallar Bast som attackerar fiender såväl som ger Black Panther starkare skydd för ett tag och ökar uppladdningen av hans Intrinsic-mätare som när som helst kan användas för att stå emot slag eller skott. Precis som i filmerna ger det honom en väl användbar sköld som också kan parera attacker. Det är ganska så roliga förmågor men i övrigt känns Black Panther inte som ett jättespännande tillskott eftersom han som karaktär känns ganska slö. Black Panther ska trots allt vara kvick och flexibel vilket man aldrig får intrycket av i expansionen. Wakanda erbjuder bitvis stora miljöer och det tar lite väl lång tid att navigera sig fram i djungeln när han inte springer snabbare än exempelvis Hawkeye, Miss Marvel eller Black Widow.

Marvel's Avengers
Klaue har även sällskap av Crossbones som, tyvärr, känns lite som ett skämt.

War For Wakanda må vara den största expansionen hittills till Marvel's Avengers, men det är marginellt och inte särskilt imponerande. Wakanda är vackert att uppleva och erbjuder en miljö vi inte tidigare stött på och berättelsen är hyfsad, men utöver detta finns ett par besvikelser. Däribland Black Panther själv samt spellängden och expansionens betydelse för den expanderande berättelsen som fortsatt i tidigare tillägg. Personligen kändes detta som det sista försöket från Crystal Dynamics att återfå förtroendet för spelet och hur jag än vrider och vänder på det, har de misslyckats. De tidigare expansionerna har helt missat målet och det gör även War For Wakanda. Här finns inget för att värva nya spelare eller uppmuntra de som redan ägnat en hel del tid att fortsätta. Efteråt är det precis lika dött som innan, och med tanke på att detta är deras största expansion hittills; är hoppet om ett superhjältespel som vi ska kunna spela i flera år helt förlorat.

5 / 10
+
Wakanda är snyggt, underhållande berättelse, förbättrade menyer, bra röstskådespelare