Road 96

Road 96

Ge dig ut på vägarna för att fly från den farliga auktoritära regim som kontrollerar landet Petria i ett underhållande äventyr...

DigixArt senaste äventyrsspel låter dig axla rollen som en tonåring på flykt i ett auktoritärt land. Road 96 är en dialogtung, narrativ upplevelse i första hand, som fungerar både som en plågsam påminnelse om prislappen för frihet, men också som en härlig berättelse som visar hur vi alla är sammanflätade.

Road 96 utspelas under en rad kapitel och liknar ett Telltale-spel i upplägget där vi som tonåringar förväntas hantera energinivåer medan vi reser hundratals mil till en farlig gränsövergång i hopp om att fly från en nation som drunknar i förtryck. Det är en slags roadtrip-upplevelse där du måste lifta, gå eller betala dig fram genom den vackra men dödliga nationen Petria som står på randen till ett inbördeskrig, där du längs vägen ofta kommer att stöta på karaktärer som är helt avgörande för den centrala handlingen.

Eftersom det här spelet fungerar som en serie kapitel kommer du i vart och ett av dem spela som en annan tonåring, en karaktär som för dig som spelare är namn- och ansiktslös. Tonåringarna själva är ihåliga karaktärer som närmast fungerar som ett kärl för resa, där de verkliga stjärnorna för narrativet är dessa ovan nämnda återkommande figurer som du möter på vägen.

Road 96Road 96
De karaktärer du stöter på längs vägen tycks initialt inte ha något gemensamt.

Dessa karaktärer är allt från kända programledare som anklagas för att pyssla med propaganda för det auktoritära partiet (Sonya), maskerade brottslingar (Stan och Mitch) eller till och med ett ungt geni (Alex), och det finns sex av dessa personer som du kan träffa för att få upptäcka deras historier. Varje karaktär verkar i början av spelet vara distanserad till varandra, knappt sammankopplade alls och bjuder på vitt skilda personligheter som för handlingen framåt. Men allteftersom du går vidare i berättelsen får du veta att det finns mer bakgrund hos dessa figurer än vad man först kan tro, och var och en av dem faktiskt är otroligt nära sammankopplade med varandra (jag kommer inte att gå in på hur för att undvika spoilers).

Genom att träffa dessa personer längs din resa lär du dig mer om dem och deras drivkraft, och ofta kommer du att skiljas från dem bestyckad med ett nytt trick du kan använda längre fram - till exempel förmågan att hacka (tack vare Alex). Dessa mekanismer som du lär dig öppnar sedan upp nya alternativ för hur du utforskar världen. Eftersom det här är ett dialog- och berättartungt spel kommer alla beslut du tar kunna påverka historien på olika sätt, till exempel när du uttrycker din åsikt om regeringen eller klottrar på en auktoritär affisch, och konsekvenserna kan sedan komma att märkas i nästa tonårings roadtrip.

Road 96Road 96
Musiken är genomgående tidstypisk för 90-talet.

När det gäller energinivåerna jag nämnde ovan, är detta system otroligt grundläggande. Varje gång du går vidare från ett möte förlorar du några staplar energi. Förlorar du dem alla dör du. Men du kan hitta platser att vila på, äta mat eller dricka drycker för att fylla på din energi igen, så det är egentligen aldrig något oroa sig för. Det är överhuvudtaget ett ganska lätt spel och jag lyckades enkelt fly Petria samt förlorade "bara" en tonåring under de sex kapitlen i handlingen. I viss mån är detta positivt eftersom det gör att du helt kan fokusera på berättelsen i Road 96.

Trots sin dystra underliggande natur är Road 96 ett hjärtligt äventyr om mänskliga band. Även om jag inte borde känna mig fäst vid min ansiktslösa, namnlösa karaktär så gör jag ändå det. Och även om de återkommande figurer jag möter på vägen bara är prickar i en större resa, blir jag uppslukad och fängslad av deras motiv och dolda hemligheter. Det är en riktigt engagerande berättelseupplevelse, helt enkelt.

Som en sista punkt vill jag även nämna att ett av de områden i Road 96 som känns bäst, är dess soundtrack. Musiken i det här spelet är medryckande, glad och har genomgående ett 90-talstema. Varje gång jag får chansen att sätta på ett kassettband, börjar jag glatt bläddra igenom min samlingslista av band som jag samlat på mig under spelets kapitel.

Road 96Road 96Road 96
Allting knyts samma på ett oerhört läckert sätt.

Även om Road 96 inte är särskilt långt (du kan förmodligen ta dig igenom hela äventyret på cirka sju timmar) är detta en övertygande och engagerande historia som lyckas förmedla känslor mellan sina excentriska karaktärer på ett otroligt bra sätt. Den underliggande kärnhistorien är inte alltid den lättaste att smälta och träffar farligt nära solar plexus ibland, men det bör man kanske vänta sig när man följer en berättelse som kretsar kring tonåringar som flyr från en auktoritär nation på gränsen till sammanbrott och krig. Om du letar efter ett lättspelat och genomgående underhållande spel så kan jag verkligen rekommendera Road 96, och detta är ett äventyrsspel som kommer stanna kvar i ditt medvetande länge efter att eftertexterna rullat.

8 / 10
+
Starkt narrativ, intressanta karaktärer, välskriven dialog, grym musik, tankvärda händelser