Warhammer 40,000 Battlesector

Warhammer 40,000: Battlesector

Warhammer 40K är tillbaka i en ny förpackning och Patrik har provat att slå monster i ansiktet...

Warhammer 40 000 är ett universum som enbart handlar om krig, död, blod, mos, död, mer död, död, lite mer död, lidande, blod, död, mer död och misär. Ändå finns det något otroligt fascinerande i detta överdesignade brädspel. Supersoldater som slåss mot utomjordiska hot är ingen ny premiss vare sig idag eller 1987 när första utgåvan släpptes. I spelvärlden finns det regelbundna släpp av titlar baserad på denna licens. Warhammer 40K: Battlesector är ett exempel på detta. Det har däremot hänt några saker i universumet som titeln baserar sig på vilket också genomsyrar hela kampanjen.

Battlesector är ett medelsvårt strategispel där du får ta över rollen som en blivande löjtnant kallad Carleon och hans styrkor av Blood Angels. De är en grupp supersoldater som lider av en vampyrliknande törst. Deras roll är att slåss för ett stagnerat och döende imperium. Deras hemplanet och rekryteringsvärld har blivit invaderad av Tyranids. De är en utomjordisk ras av monster som nästan utplånat hela kapitlet. Tack vare en händelse kallad The Great Rift där imperiet blivit splittrat i två drogs mycket av fienderna in i immateriumet. Till undsättning kommer också den återupplivade primarken Roboute Guilliman med sitt korståg, för att återta förlorade delar av imperiet. Med sig har han Primaris Space Marines som ska undsätta det sargade Blood Angels på planeten Baal och månen Baal Secundus.

Warhammer 40,000 Battlesector
Stridsvagnarna är en av de roligaste enheterna att använda.

Om du läst hittills och undrar vad en Primaris Space Marine eller en Tyranid är så är du inte ensam. Spelet är skrivet för- och riktar sig till de som har lite koll på universumet. Ord förklaras inte, saker tas för givet att du förstår. Vill du ge dig i kast med detta utan någon koll på universumet, kan det vara givande att läsa lite i förväg. Händelserna som föranleder spelet är också direkt kopplade till andra viktiga ögonblick vi sett i brädspel, datorspel och böcker behandla. Dessa presenteras inte fullständigt och det kan sänka vikten av vissa karaktärer som vi får ta del av. Det ser jag lite som en problematik kopplat till berättandet.

I Battlesector får vi styra trupper i ett omgångsbaserat strategispel i en linjär kampanj. Uppdragsdesignen är alla unika och handgjorda med sin egen twist. Det är inte riktigt i klass med Starcraft 2 på den fronten, men min upplevelse var ändå ett stort gäng polerade nivåer. För att göra det behöver du soldater och hjältekaraktärer. Hjältekaraktärerna kan också levlas upp efter varje uppdrag genom poäng du samlar på dig. När du efter ett antal uppdrag har ett gäng hjältar måste du besluta om vilka som du uppgraderar och hur. En ytterligare dimension till detta är att specifika enhetsförbättringar, nya vapen till dessa och annat låses upp här (varje hjälte fokuserar på vissa enheter). Utöver det så väljer du också här vilka soldattyper som ska få en chans att delta i striderna. Det är enkelt, tydligt och fungerar smärtfritt att få grepp om.

Warhammer 40,000 BattlesectorWarhammer 40,000 Battlesector
Alla enheter är väldigt detaljerade om du zoomar in.

När du fyllt din armé med 20 enheter och startar uppdragen möts du alltid av lite exposition. Berättandet sker via stillbilder och röstskådespel. Bilderna är oftast fina och röstskådespelet håller oväntat hög kvalité för genren. Jag uppskattar detta då jag dras till berättelserna, bakgrunden och annat i universumet. Musiken är av blandad kvalité men när den träffar rätt så sätter den stämningen jag förväntar mig av spel som dessa. Innan du får flytta runt pjäserna på nivåerna ska du först besluta om vilka som ska vara reserver, vilka som ska slåss och vilken utrustning de ska ha. Varje uppdrag har ett visst antal poäng du får använda dig av. Varje enskild enhet har olika poäng knutet till sig beroende på sort och vilka vapen. Det gör att du måste balansera vilka du tar med dig in i striden och vilka som får bli reserver. Kompositionen och valen är dina och jag upplevde att jag kunde designa, anpassa mina arméer för varje uppdrag.

Uppställningsläget (vänster) låter dig organisera och bestycka dina soldater. Kampanjkartan (höger) låter dig levla hjältarna, strukturera arméer och välja nästa kampanjuppdrag.

När du väl startat striden ska du börja flytta enheter över rutorna och miljön. För dig som spelat XCOM är detta bekant. Du har hel- och begränsat skydd, overwatch, primära attacker och förmågor. Varje enhet har ett antal poäng att röra sig och attackera med. Ditt vanliga infanteri kan exempelvis röra sig ett antal rutor och attackera en gång. Du kan också om du vill välja att använda attackpoängen till att förflytta dig ytterligare en ruta. Lägg sedan till att skydd, vinkel och avstånd påverkar procentmöjligheterna att träffa fienden. Det som gör att Battlesector sticker ut lite är dess intressanta spelmekaniska system kallat momentum. Båda sidorna drar nytta av detta men för Astartes så gynnas de av att attackera. Om du attackerar tillräckligt mycket och dödar fiender får du poäng som gör att du kan använda extra kraftfulla attacker, eller fortsätta attackera en gång till. Varje enhet består av flera modeller som alla bidrar till mängden skada du orsakar och tar emot. Systemet löser ett problem i genren att enheter gör samma mängd skada oavsett hälsa.

Warhammer 40,000 BattlesectorWarhammer 40,000 BattlesectorWarhammer 40,000 Battlesector
Mellansekvenserna, laddningssekvenserna och berättelsen presenteras på ett fint sätt oftast med bilder.

Strategin och den taktiska dimensionen av spelet vilar på hur du använder momentum, dina förmågor och vilka fiender du prioriterar. Om en av dina infanterigrupper förlorat en modell kan det vara mer värt att ge läkemedel till en med alla 5 kvarvarande då den kan dela ut mer skada. För ett spel i genren så finns det komplexitet och djup att hitta. Att även få välja vilka enheter som följer med och deras vapen gör att det är du som bestämmer och dina val påverkar striderna drastiskt. Ett uppdrag där vi ska rensa ut Tyranids som svärmat ett område använde jag mig av eldkastare. Att bestycka mina Dreadnoughts och Baal Predator stridsvagnar med dessa vapen gjorde att jag bokstavligen kunde smälta bort två av fiendens enheter åt gången. Eftersom fienden alltid har ett numerärt övertag så kan de vända vissa strider på kartan snabbt. Fienden har också tricks att använda, starkare artilleribestyckade monster kan slå ut en enhet med ett skott. Vissa av deras närstridsmonster är supereffektiva på att slå ut dina fordon vilket gör att du måste tänka till.

Warhammer 40,000 Battlesector
Oftast har du och motståndaren många enheter att hålla reda på. Effekterna och ljudet på vapnen är bra för genren.

Det var längesedan jag spelade ett så kompetent spel av den här typen trots en lägre budget. Animationsarbetet är toppen, röstskådespelet levererar och nivåerna är roliga att spela. Det som drar ner upplevelsen något är bristen på fraktioner. I detta spel är det bara Blood Angels och Tyranids vid släpp. Samtidigt finns det en roadmap för spelet med utlovade nya fraktioner och innehåll. Jag kan dock inte ta hänsyn till kommande innehåll, men bristen på fler gör att det kan bli lite repetitivt. Jag behöver dock betona att variationen på enheterna och deras olikheter minskar problematiken något. Varje uppdrag ger dig nästan alltid något nytt att tillämpa vilket håller kampanjen intressant. Du behöver dock frigöra lite tid då den kan ta uppemot 20-35 timmar att klara av. Varje uppdrag kan lätt sträcka sig över 40 minuter. Utöver det finns också ett skärmytslingsläge där du kan spela som både Tyranids och Blood Angels om du vill mot andra spelare över internet. För mig var det kampanjen som var den stora behållningen precis som med XCOM 2.

Warhammer 40,000 Battlesector
På kampanjkartan mellan varje uppdrag kan du välja vilka enheter du ska föra med dig in i strid och hur många av varje sort.

Den största bristen jag anser att spelet har är att det saknar ett veteransystem. Dina enheter förändras inte utseendemässigt eller blir starkare ju fler uppdrag de medverkar i. Det är synd för spelet lämpar sig verkligen för att utforska ett sådant inslag. Det hade också varit roande att se hur Primaris Space Marines förändras med mer och mer erfarenhet. Det är möjligt att utvecklarna lägger till något i efterhand men det hade också fått mig att bry mig mer om mina soldater. Som det står sig finns det inga konsekvenser om du förlorar hela enheter i strid så länge du klarar av uppdragen. Det finns ingen gräns i kampanjen att du enbart har tillgång till 5 stridsvagnar.

Helhetsmässigt är detta ett kompetent omgångsbaserat strategispel som roat mig mer än jag trodde. Det finns brister men för en titel med begränsad budget är det ett enastående hantverk och kärleken för varumärket syns tydligt. Det är troligt att jag inte stannar länge i flerspelarläget, men kampanjen var riktigt genomarbetad. Att vi får följa en grupp Space Marines vi annars inte så ofta får spela som är en bonus. Det kan vara svårt att förstå karaktärer, händelser, ord och annat om man inte är intresserad i Warhammer 40 000. Är man däremot intresserad så erbjuder kampanjen en ganska spännande inblick i händelserna strax efter förstörelsen av Cadia.

Warhammer 40,000 Battlesector
Nivåerna har många föremål som blockerar sikt eller ställer till det. Med jetpacks kan du flyga över föremålen. Tyvärr finns det inga förstörbara miljöer.
8 / 10