Space Jam: A New Legacy - The Game

Space Jam: A New Legacy

Space Jam: A New Legacy har precis börjat rulla på biograferna och med det släpptes även ett gratis licensspel som märkligt nog inte går ut på att spela basket. Niclas har slagits så flisorna ryker och satt ett betyg...

Det första som slår mig är menyn och redan där osar det retro om spelet, så det börjar onekligen ganska bra. Sedan slungas jag in i det hela och en skurk vid namn AI-G Rhythm har fångat LeBron James i en server. Det är aningen oklart exakt hur det gick till men det är förstås ditt jobb att besegra honom och du kan spela som LeBron, Snurre eller Lola när du tar dig an AI:s undersåtar som han kort och gott kallar för sitt "Goon Squad".

Space Jam: A New Legacy - The Game
Det går att spela som LeBron, Lola eller Snurre.

Det rör sig sedan om ett klassiskt "Beat 'em up"-spel där du helt enkelt ska besegra fiender på löpande band med hjälp av knytnävarna, benen och till viss del även en basketboll. Spelkontrollen är tämligen enkel och det är utöver styrspaken bara tre knappar som ens går att använda och mestadels hamrar man bara på X-knappen till dess att fienderna faller. Det går även att hoppa med A-knappen och på så vis sparka till fienden i luften om man samtidigt trycker på X, vilket knockar dem en kort stund. Till sin hjälp har man då också en basketboll som går att kasta på fienderna, denna kan man också ladda upp så att det blir ett lite kraftigare skott. Den tillför inte så mycket tyvärr, det är både snabbare och effektivare att bara fortsätta hamra på X-knappen. När man väljer karaktär och vid game over får man också välja ett kort med olika egenskaper som hjälper en under spelets gång. Väljer man till exempel Hjulbens kort så blir man lite snabbare en stund och väljer man Granny så faller det ner en massa godsaker som återställer livmätaren. För varje bana man klarar så låses ett nytt kort upp.

Space Jam: A New Legacy - The GameSpace Jam: A New Legacy - The GameSpace Jam: A New Legacy - The Game
Snurres klassiska fras "what's up doc?" förekommer lite oftare än vad som kan kännas acceptabelt på en halvtimme

Det blir snabbt väldigt repetitivt och det är anmärkningsvärt då spelet bara tar drygt 40 minuter att klara och då tog jag ändå paus då och då för att skriva, så med all sannolikhet går det att klara ännu snabbare. Det är väldigt lite, till och med för ett gratisspel och faktum är att recensionen tog längre tid att skriva än att klara av spelet. Det är helt godkänd variation på fienderna på den korta stunden emellertid och de blir stegvis lite svårare ju längre man kommer, men tyvärr aldrig särskilt utmanande. Varje bana avslutas sedan med en boss men de är dessvärre väldigt tråkiga och oerhört förutsägbara. Inte ens slutbossen bjuder på värst mycket motstånd, han har runt fem olika drag och det är inga som helst problem att undvika dessa efter att ha sett dem.

Space Jam: A New Legacy - The Game
Det går även att spela tillsammans om man så önskar, dock inte online.

Space Jam är absolut inte utan charm dock, grafiken är härligt retro och detsamma kan sägas om musiken. Den dialog som finns är i textform och även det bidrar till charmen tycker jag. Jag kan inte låta bli att undra varför man inte gjorde ett basketspel av detta i stället, det hade varit det mest naturliga men samtidigt blev inte detta helt misslyckat. Inte särskilt minnesvärt heller förvisso och inget man spelar mer än en gång men har man en halvtimme att slå ihjäl så kan det absolut vara värt att prova, särskilt om man gillar Looney Tunes.

Space Jam: A New Legacy - The Game
LeBron posar och ser ganska bra ut i 2D, grisen hetsar honom att gå vidare
5 / 10