Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Capcom återvänder till sitt monster-sidospår från 3DS-tiden. Joakim har testat jaktlyckan och delat ut betyg till ett av årets hetaste Nintendo Switch-titlar.

År 2016 lanserade Capcom en spinoff på en av deras mest populära actionföljetonger i och med releasen av Monster Hunter Stories till Nintendo 3DS, och nu är det äntligen dags för uppföljaren att anlända till hybridmaskinen Nintendo Switch och PC. Monster Hunter Stories 2 Wings of Ruin är dock, trots nuffran i titeln, ett fristående spel i monsterjägarsagan (du behöver således inte ha spelar föregångaren för att hänga med), men rollspelstemat och fokuset på uppfödning är intakt från förut - om än bättre polerat och presenterat än det var för fem år sedan.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Karaktärerna är lätta att tycka om.

Du axlar rollen som en nybliven monster-ryttare på den lilla ön Hakolo och äventyret tar vid efter att en besynnerlig händelse har fått alla Rathalos (stora röda drakar) att ge sig iväg över havet, vilket i förlängningen leder till att det rådande ekosystemet slås i spillror. Övriga bestar börjar anfalla folk till höger och vänster och det är ditt jobb, som barnbarnet till en av de bästa ryttarna på ön, att lösa mysteriet gällande en uråldrig profetia och få världen i balans igen. Historien är, som du förmodligen förstår, tämligen typisk för ett japanskt rollspel, men den är i samma veva förvånansvärt lättsmält och välkonstruerad för att hålla såväl intresset som motivationen uppe långt efter att man klockat in 20 timmars speltid. Mycket av detta är tack vare den lättsamma ensemblen som snudd på omgående lyser upp tillvaron med deras unika personligheter. Visst, det är ingen djup och komplex skildring av den mänskliga naturen vi bjuds på här, men de relativt endimensionella karaktärerna gör ändå sitt jobb med att både dra storyn framåt likväl som att få en att dra på smilbanden emellanåt.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Många gånger slåss du tillsammans med datorstyrda medhjälpare, och de har såklart sina egna monster till sitt befogande.

Om du sedan spelade originalet till Nintendo 3DS så kommer du förmodligen känna igen dig i mycket gällande spel- och stridssystem. Jag lirade visserligen inte föregångaren i alltför stor utsträckning när det begav sig så det är svårt för mig att hänvisa till detaljerade förbättringar på samma sätt som de mest inbitna fansen kan, men överlag känns allt mycket mer utvecklat och strömlinjeformat i uppföljaren kontra originalet. En sak som dock återvänder från föregångaren är att du kan skräddarsy dina monster via något som kallas "Rite of Channeling". Detta gör att du kan föra över specifika förmågor och karaktärsdrag från en best till en annan, och att samla på sig nya monster blir i och med detta aldrig onödigt då deras gener kan användas till att förbättra ditt befintliga lag av kombattanter. Det är en liten komponent på pappret, men en som betyder mycket för underhållningsvärdet i praktiken.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Sten, sax, påse. I Monster Hunter Stories går de under namnen "Snabbhet", "Teknik" och "Styrka".

Allt detta hade sedan såklart varit onödigt om striderna inte hade varit roliga till att börja med, men som tur är lyckas Wings of Ruin underhålla i denna kategori. Upplägget är relativt enkelt att förstå då du egentligen bara styr din egen karaktär samtidigt som du har ett fåtal attacker till ditt befogande. Du kan visserligen beordra ditt monster att göra specifika rörelser emellanåt, men om du inte känner för att pilla för mycket i menyer så kontrollerar de sig helt på egen hand utan att du behöver röra ett finger. Bataljerna bygger sedan på ett sten-sax-påse-system där vissa attacker är mer gynnsamma mot en viss typ av monster medan andra är bättre mot motsatsen. Striderna kan sedan växlas upp med moment där ditt monster stångas med en motståndare (här måste du trycka snabbt och mycket på A-knappen för att segra) och du kan även utföra spektakulära kombinationer om förutsättningarna är rätt samtidigt som du och ditt monster är i samklang.

Alla anfall du och ditt monster gör adderar dessutom till en mätare, och när denna är full kan du rida på din best samt utföra en "superattack" vars animation ser ut att vara hämtad från en anime-serie där explosionerna är i samma storlek som ett mindre lägenhetskomplex. Detta kallas "Kinship", och då du även återfår alla dina hälsopoäng av att använda denna teknik så kan den både användas likt en offensivt vapen eller en defensiv sköld. Det ska visserligen sägas, i ärlighetens namn, att majoriteten av striderna är av den enklare typen, men det var absolut ett par konfrontationer som tvingade mig att vara uppmärksam samt applicera min Monster Hunter-kunskap för att ta mig ut som segrare.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Quick Time Events förekommer, men de adderar oftas mer inlevelse än de skapar irritation.

Just blandningen mellan Monster Hunter-världen och klassiska japanska rollspel är något som gifter sig väldigt väl med varandra, och att till exempel veta vilka vapen som är bra i vissa situationer samt förstå vilka specifika föremål man bör använda överlappar snyggt mellan de båda serierna. Att använda sitt massiva bredsvärd för att kapa en monstersvans (där gifta taggar finns) är exempelvis ett sätt att hitta fördelar, och samma sak gäller när stora klubbor ska användas för att slå bort hårda ytskikt och skyddade draksköldar. Du behöver såklart inte ha spelat Monster Hunter innan för att veta detta då spelet gör ett utmärkt jobb med att lära ut grunden, men det är samtidigt skönt för en som är bekant med serien sedan tidigare att man kan nyttja den kunskapen till sin fördel, och det visar verkligen att utvecklarna har respekt för materialet de arbetar med.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Miljöerna hade kunnat se mer levande ut. Detta är dessutom en av de bättre bilderna.

Tempot är förövrigt något som bör belysas i Monster Hunter Stories 2. Detta är visserligen ett rollspel av den lite äldre skolan och du bör förvänta dig en del "grind" mellan de olika kapitlen, men överlag tycker jag man ändå lyckas hålla drivet uppe under majoriteten av tiden. Miljöerna du utforskar är varken för små eller för stora, och story-momenten är väl utspridda utan att ta för stort fokus på spelbarheten. Det finns även en del sätt att skynda på striderna om man skulle tycka att det bli för tidskrävande, och har du dessutom ett alldeles för stark lag med monster så erbjuds du i början av enklare strider att vinna och samla in dina belöningar utan att behöva sitta igenom en minut av animationer. Detta är dock inget som sker om du verkligen inte slår i nivåtaket för ett visst område, men det är samtidigt skönt att det finns där för när man bara vill träna upp ett nytt monster snabbt eller fylla på förråden med tillgångar.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Precis som i de traditionella Monster Hunter-titlarna läggs det stor vikt på att samla resurser och bygga ut sitt arsenal av vapen och rustningar i Wings of Ruin.

Det grafiska erbjuder sedan en blandad kompott. Då titeln är utvecklad för att fungera på Nintendo Switch så är det tydligt att det inte finns tillräckligt med kräm för att fläska på med tjusig grafik och detaljerade texturer, men man väger samtidigt upp detta tillkortakommandet - i alla fall bitvis - med en tjusig halvtecknad grafikstil och läcker design. Karaktärerna hade som exempel inte gjort bort sig i vare sig The Legend of Zelda: Breath of the Wild eller Dragon Quest XI, men miljöerna de befinner sig i känns däremot oftast tomma och livlösa. Byar och städer ser visserligen fullt acceptabla ut, men de stora fälten där man jagar monster är oftast kala och identitetslösa. Inte blir det bättre av att många grottor man besöker (där du hittar nya monsterägg) repeteras om och om igen, och det enda som känns förlåtande här är att de oftast inte tar mer än några minuter att utforska plus att många av dem är högst frivilligt att ta sig igenom.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Karaktärsmodellerna är oftast riktigt tjusiga.

Det ska förövrigt noteras att det finns ett flerspelarläge som både funkar online och via lokalt spelade. Du kan antingen koppla upp dig med en kamrat och utföra specifika uppdrag eller testa dina monsters kompetens mot mänskligt motstånd. Jag har personligen inte kunnat känna på detta spelläge allt för noga då spelet officiellt inte har släpps ännu vilket gör att spelarskaran är snudd på obefintlig för stunden. Av döma av flertalet video-presentationer verkar det dock röra sig om en naturlig utökning av grundkonceptet och jag ser verkligen framemot att stånga mina virtuella monster mot andra när releasedatumet släpper igenom mer spelare.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Specialattackerna levererar en del visuellt godis i form av storslagna stridsscener.

Det största pluset jag sedan kan ge Monster Hunter Stories 2 är att det är otroligt underhållande och vanebildande att spela. Ska jag försöka dra paralleller till liknande spelupplevelser jag haft så skulle jag vilja säga att det känns som en kombination av Tales of Vesperia blandat med Pokémon. Monster Hunter Stories gör visserligen kanske inte något fullt lika bra som sina inspirationskällor när det kommer till story och valmöjligheter, men den säregna blandningen erbjuder dock ett otroligt välsmakande hopkok som jag verkligen inte kan få nog av.

För avslutningsvis så erbjuder Monster Hunter Stories 2 Wings of Ruin en unik tolkning på en redan populär och älskad spelserie. Kombinationen av klassisk monsterjakt och japanskt rollspelande har aldrig gift sig bättre, och jag hoppas verkligen Capcom får den framgången de förtjänar med detta sidospår så vi kan förvänta oss mer delar i framtiden. Året 2021 har förövrigt varit bra för oss med en fallenheten för att dräpa drakar och monstruösa bestar i och med lanseringen av Monster Hunter Rise och nu Monster Hunter Stories 2, och hade jag varit tvungen att välja så hade jag faktiskt valt den sistnämnda - något jag absolut inte hade trott på förhand. Har du en Nintendo Switch så är detta ett perfekt sommaräventyr du bara inte vill missa.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Missa inte Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin. Do it for Baby Ratha!
8 / 10