Game Builder Garage

Game Builder Garage

Nintendo fortsätter låta spelare bygga sina egna äventyr, men denna gången är vi inte begränsade till bygga banor i Mario-världen...

Det har blivit allt mer populärt att lansera användarvänliga utvecklarverktyg till spelare och låta kreativiteten flöda. Vi har sett det förut i spel som Little Big Planet, Project Spark, Dreams och de populära Mario Maker-titlarna, och nu har Nintendo valt att ta konceptet utanför Svampkungadömets plattformsgränser. Senaste spelet att låta oss leka enmansstudio går under namnet Game Builder Garage, och i detta färggranna skaparäventyr erbjuds vi simpla kreationsmöjligheter via Nintendo Switch.

Game Builder Garage
Kampanjen består av sju olika lektioner, alla med olika teman, svårighetsgrad och unik genre.

Det finns två olika spellägen i Game Builder Garage. Du kan antingen välja att bygga ditt egna äventyr utan några stödhjul (även om du måste göra lektioner först för att låsa upp detta) eller så kan du gå igenom "kampanjen" där sju större lektioner finns att vänta. Allt som allt rör det sig om sju-åtta timmar av genomgångar där vi får lära oss allt om hur man programmerar knappkommandon till att addera flera spelare. Den första lektionen låter oss som exempel bygga ett simpelt spel där ena karaktären ska jaga den andra, och i de efterföljande lektionerna får vi svarva ihop racingbanor, pusselrum och större 3D-miljöer.

Game Builder Garage
Varje komponent i spelvärlden styrs av en liten karaktär som kallas Nodon. Varje Nofdon har sedan en unik personlighet och utseende vilket underlättar i skaparprocessen.

Alla steg förklaras väldigt pedagogiskt då ena karaktären Bob (påminner om Navi från The Legend of Zelda: Ocarina of Time) berättar om de övergripande koncepten samtidigt som en andra partner vid namn Alice (ser ut som Bob, men är mer lågmäld) går igenom mer avancerade moment och testar ens färdigheter mellan varje lektion. Det är överlag väldigt enkelt att lära sig förstå hur allt hänger samman, och även om jag vet att jag förmodligen inte är den tilltänkta publiken så kan jag absolut se det här gå hem hos en yngre fanskara som suktar efter att bygga egna spel.

Game Builder Garage
I början är spelkreationerna väldigt enkla, men de blir mer avancerade ju längre in i kampanjen du kommer.

Switch-konsolens tryckkänsliga skräm förtjänar för övrigt ett plus här då det är barnsligt enkelt att både förstå och ändra saker via snabba tryck och svepningar med fingrarna. Att dra kopplingar mellan olika komponenter genom att rita virtuella linjer med ens fingerspetsar är precis så där simpelt som det låter, och jobbet med att ändra kontrollscheman, byta färger på plattformar eller växla kameravinklar var aldrig något som hämnade kreativiteten då det kändes så intuitivt och genomtänkt från början till slut.

Ett minus är dock att emellanåt kan bli lite för pedagogiskt vilket kan dra ner tempot rejält. När man har lärt sig bygga golv och tak vill man liksom bara fortsätta till nästa steg, men Bob ska bestämt låta oss kopiera och göra om samma process tre-fyra gånger innan vi kan börja på något nytt. Jag förstår som sagt att det ska vara undervisande till en yngre publik, men det hindrade inte mig från att tämligen omgående börja snabbspola dialogen mellan varje steg för att slippa bli uttråkad.

Game Builder Garage
Att bestämma enskilda attribut och ändra färgscheman är busenkelt.

Bristen på online-möjligheter är sedan det största minuset. Jag själv är nämligen, om jag ska vara helt ärlig, inte den största fantasten när det kommer till att bygga mina egna spel. Jag tycker knappt om att fila ihop mina egna Halo-banor i Forge, men jag är däremot alltid nyfiken på att se vad ett community kan skapa när verktygen lämnas i deras händer, och det är synd att den aspekten inte kommer till sin rätt i det här fallet. I Game Builder Garage kan man nämligen dela sina kreationer med vänner och familj, men det finns ingen möjlighet att se vilka projekt som är mest populära eller ladda ner nya äventyr för att hitta inspiration. Detta är en enorm miss från Nintendos sida, och jag fattar verkligen inte varför man kan vara så pedagogisk och inkluderande i många lägen för att sedan vara så fyrkantigt omoderna i andra. Det är bara att hoppas att man rättar till detta i framtiden för just nu känns det lite meningslöst att bygga något när man inte kan dela med sig till omvärlden på ett smidigt sätt.

Game Builder Garage
En överblick av hur ett "färdigt" spel kan se ut bakom kulisserna.

I slutändan erbjuder dock Game Builder Garage en liten gullig munsbit för de som är sugna på att börja bygga sina egna digitala äventyr. Det är långt, långt, långt ifrån lika invecklat och öppet som Dreams, men det är samtidigt lättare att lära sig och mindre skräckinjagande att plocka upp. Bristen på bra online-möjligheter är ett stort minus såklart, men om du suktar efter att låta kreativiteten flöda utan allt för krångliga menyer och utvecklarverktyg så är detta ett ypperligt första steg för att ta sig ut i programmeringsvärlden.

7 / 10
+
Pedagogiskt, användarvänligt, färggrant, lämpligt för yngre spelare