Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart

Insomniacs intergalaktiska hjälteduo är äntligen tillbaka i ett helt nytt äventyr och Mackegård har rest genom dimensionerna för att sätta betyg.

Lång tid har gått sedan Ratchet och Clank inledde sin karriär som rymdhjältar och galaxen har sällan varit en fredligare plats att vistas i. Vår kära lombax och hans trogna plåtrygga till följeslagare är numera, tack vare deras många heroiska bedrifter genom åren, galaktiska superkändisar och under en stor hyllningsfestival i deras ära avslöjas det att Clank har förberett en överraskning. Dimensionatorn som vi senast såg förstöras i Ratchet & Clank: Nexus har återställts för att äntligen låta Ratchet återförenas med sina försvunna släktingar, men något går snett och ärkeskurken Dr. Nefarious dyker upp från ingenstans, norpar åt sig apparaten och plötsligt löper dimensionerna amok. Det är här vårt äventyr börjar.

Snart har vi slungats ut genom ett hål i verkligheten, in i en parallell dimension där robotar dominerar världen och biologiska varelser lever i ständigt förtryck under den karismatiska diktatorn Kejsare Nefarious. Här får vi för första gången stifta bekantskap med vår andra protagonist, Rivet, även hon en lombax som kämpar för rättvisan och för första gången i seriens historia så delas vår tid upp mellan två huvudkaraktärer. Det är emellertid ingen spelmässig revolution då Rivet och Ratchet styrs på exakt samma sätt och delar alla vapen, prylar och färdigheter mellan sig. Berättarmässigt däremot gör uppdelningen att Ratchet & Clank: Rift Apart känns lite splittrat när man mellan nästan varje uppdrag tvingas skifta perspektiv mellan de två karaktärerna och i slutänden blir det cirka 10 timmar långa äventyret lite för kort för att ge dem tillräckligt med spelrum för att briljera fullt ut.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Quark och gänget välkomnar oss tillbaka till serien med en folkfest som heter duga!
Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart
Rivet är det nyaste tillskottet till ensemblen.

Har du spelat Ratchet & Clank tidigare så kommer du att känna igen upplägget i Ratchet & Clank: Rift Apart, för den spelmässiga strukturen är exakt vad det alltid har varit i Insomniacs rymdäventyr. De färgsprakande krutpåkarna är tillbaka med råge och din arsenal rymmer både gamla godingar från tidigare äventyr samt nya tillskott som kommer att förpesta tillvaron för alla stackars ruskprickar som har oturen att stå i din väg. Nya vapen dyker ständigt upp i affären, vart och ett med sitt eget färdighetsträd som du gradvis låser upp genom att omsorgsfullt dela ut klassiskt rymdstryk till alla som ber om det. Vare sig du trivs bäst med en klassisk kulspruta, en enorm rymdlaser eller en svävande svampsidekick som sköter krigandet åt dig så kommer du att hitta en favorit som passar dig.

Varje planet som du besöker har ett huvuduppdrag och åtminstone ett frivilligt uppdrag som varierar mellan allt från att undersöka en skum fabrik till att samla på dig ett antal föremål eller hjälpa en entusiastisk kock att framställa den perfekta smaken. Det bjuds även på en arena som sätter dina färdigheter på prov med en rad olika utmaningar som, när du bemästrat dem, bjuder på dig på fina priser. Du är fri att med ditt skepp återvända och resa mellan alla tillgängliga planeter närhelst du vill för att kanske utforska en tunnel som du missade sist, ett sidouppdrag som du sparade till senare eller kanske rent av bara njuta av den där underbara utsikten en gång till. Ibland kan världarna dock kännas lite för linjära för att marknadsföras som hela planeter och jag hade gärna besökt några fler platser än de som Rift Apart har att bjuda på.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Ett stycke robotdiktator var det här. Att Nefarious City är pampigt designad råder det inga tvivel om.
Rivet och Ratchet har många likheter men som personer skiljer de sig åt en hel del.

För dig som tycker om att leta efter gömda hemligheter så finns det gott om dessa i Ratchet & Clank: Rift Apart och har du spelat tidigare installationer i serien så kommer du speciellt att känna igen guldskruvarna som gör comeback även denna gång. Genom att plocka på dig dessa kan du låsa upp bonusar som skins till din skiftnyckel, nya alternativ i fotoläget, musik eller fusk. Passar inte det så kan du istället samla på teddybjörnar eller små orber som innehåller små fragmentariska meddelanden från det försvunna lombax-folket. Vill du ha en rejäl belöning för ditt samlande så ska du jaga de små robotarna som finns utspridda i galaxen, för när du har hittat dem alla så får du tillgång till en alldeles speciell puffra som gör livet som rymdhjälte betydligt mer behagligt. Du som har varit med förr vet nog vad jag pratar om.

Ratchet & Clank-serien har genom åren haft ett rikt karaktärsgalleri som förgyllt många resor i galaxen och en hel del välkända ansikten är tillbaka om än i en nyare tappning. I den nya dimensionen bor nämligen alternativa versioner av våra gamla vänner som både känns bekanta och som överraskar på samma gång. Vem hade till exempel trott att slöfocken Skidd någonsin skulle dyka upp som superspion åt motståndsrörelsen eller att Kapten Quarks motsvarighet skulle arbeta som pirat? Och vad händer när Dr. Nefarious till slut springer på Kejsare Nefarious? Det finns stort utrymme för rik personkemi där och oftast visar Ratchet & Clank: Rift Apart prov på just det.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Jag känner igen dig. Har vi träffats förr?
En lorb och en guldskruv. Den ena avslöjar hemligheter och den andra låser upp bonusar.

Att humorn levererar är något som man har kommit att förvänta sig av serien genom åren och även den här gången bevisar Insomniac att deras manusförfattare är några av de fyndigaste i branschen. Vid något tillfälle råkade jag till exempel höra en konversation mellan två robotkrigare om hur kejsaren har bannlyst lemonad med motivationen att det är onaturligt för något att vara så sött och surt på samma gång. Bara det faktum att den oändligt kraftfulla dimensionatorn måste startas upp med en liten, liten vev är tillräckligt för att få mig att dra rejält på smilbanden.

Under resans gång kommer du att stöta på en hel del maskhål eller "rifts" som fungerar på lite olika sätt. Oftast handlar det om en gulaktig spricka i luften som du snabbt med en enkel änterhaksmanöver kan transportera dig bort till för att antingen korsa ett hinder eller kunna attackera en fiende från en ny vinkel. Den andra typen av maskhål är betydligt intressantare och låter dig sömlöst färdas in i en sorts mellandimension för att utföra en speciell uppgift mot en trvelig belöning. Det är en fröjd för ögat att se hur kraften i den nya generationen hanterar miljöbyten som dessa och det är ett tydligt bevis på att laddningstider i spel är så gott som bortblåsta.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Nefarious har ställt till det för oss rejält den här gången.
Clank har som vanligt också en del egna uppdrag i form av enklare pussel.

Efter omkring tio timmar så är äventyret över men resan fortsätter för den som vill ta sig igenom berättelsen igen i en så kallad "challenge mode" där du i klassisk new game plus-anda får behålla alla dina vapen och uppgraderingar mot att du ställs inför en tuffare utmaning. Här får du dessutom möjligheten att tjäna extra mycket skruvar när du dunkar rymdskurkar och du får även tillgång till omega-versioner av dina fullt uppgraderade puffror som då blir ännu mäktigare och mottagliga för ytterligare förbättringar. Ofta blir det nya läget inte speciellt mycket svårare just eftersom att du är beväpnad till tänderna med blytunga übertrimmade robotslaktare och den andra genomspelningen blir mer av ett triumfvarv där du får chansen att dominera slagfältet nästan helt utan värdigt motstånd.

Visuellt är Ratchet & Clank: Rift Apart en riktig bit ögongodis som imponerar stort och visar vad den nya generationen verkligen går för. Det är lätt att stanna upp från actionfesten för att bara blicka ut över den lilaskimrande rymden och under några minuter reflektera över vilken fantastisk tid det just nu är att vara gamer. Det är en magiskt färgstark, storslagen, detaljerad och perfekt ljussatt grafisk upplevelse vi bjuds på som drar nytta av allt det vi kommit att förvänta oss av Playstation 5. Många kommentarer som Ratchet & Clank-remaken från 2016 fick var att känslan var som att springa runt i en mysig Pixarfilm och detsamma gäller även här. Rift Apart är ultrasnyggt.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Har du saknat mig?
Om du spelar på en av de tuffare svårighetsgraderna så väntar en riktig utmaning.

Spelkontrollen är dessutom snortight och känslan av att kontrollera Ratchet och Rivet kunde inte varit mer inlevelsefull, mycket tack vare det hästjobb som Dual Sense-kontrollen utför den här gången. Varenda litet steg, hopp, avfyrning av vapen och mottaget slag och känns i kontrollen och bidrar till att jag rent fysiskt får uppleva det jag också ser på skärmen. När det däremot är dags att styra Clank under något av hans utspridda uppdrag eller ratta den lilla hacker-roboten Glitch är magin inte fullt så närvarande och det märks att dessa segment inte fått samma kärlek som resten av spelet.

Det är dessvärre ingen buggfri upplevelse som Insomniac bjuder oss på den här gången. Lite för ofta har jag behövt ladda om en sparpunkt för att kunna komma vidare och vid ett flertal tillfällen har det gått så illa att spelet fastnat i menyer eller frusit helt så att konsolen fullständigt har gått i baklås och den enda utvägen har varit att hålla nere startknappen på maskinen eller i värsta fall dra ut sladden. En day 1-patch är utlovad av utvecklarna och förhoppningsvis åtgärdar den de värsta av problemen.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Att dimensionerna kollapsar är ju tråkigt och så men utsikten är det i alla fall inget fel på!
Ms. Zurkon står för vapenhandeln men det finns även många andra gadgets att samla på sig.

Ratchet & Clank: Rift Apart är inte den nyskapande next gen-dräparen som vissa kanske hoppats på men det är ett rysligt snyggt, underhållande, actionspäckat och skojigt äventyr som livar upp det glesa spelbiblioteket som Sonys femma i nuläget lider av. Om prislappen på 850 riksdaler är befogad eller ej går att diskutera men vad du får är ett klassiskt Ratchet & Clank-spel som levererar precis vad man har kommit att förvänta sig av serien. Du lär inte bli besviken men inte speciellt överraskad heller. Det är i slutändan en trivsam actionfest som behagar långvariga fans av serien samtidigt som det bjuder in nya besökare till Insomniacs färgglada galax. Mot oändligheten och vidare!

7 / 10
+
Snyggt, bra action, många skruvade karaktärer, roliga vapen, vackra färger, underbar spelkontroll