Subnautica: Below Zero

Subnautica: Below Zero

Skrivbordsgeneralen Patrik tog en paus från att leda arméer och spela 5d schack. Istället dök han ner i frusna hav på sin semester. För att ta reda på om även du ska resa dit...

Mitt första möte med Subnautica var att stå på min farkost och blicka ut mot ett vrak från ett kraschlandat rymdskepp. Havet sträckte sig åt alla riktningar och blänkte fint i solen. Du var ensam ståendes på en liten räddningskapsel och skulle nu försöka överleva. Metoden för det var inte att bygga en flotte som i andra spel, utan att dyka ner i vattenmassorna. Vad jag möttes av när det första spelet släpptes 2018 var en färgstark och fängslande spelvärld med otrolig ljuddesign. Det är än idag ett av mina favoritspelsögonblick att få dyka ner och bevittna det som Unknown Worlds hade skapat. Designen och musiken var över förväntan och överlevnadsaspekten fungerade nästan helt perfekt för sitt syfte. Vatten, mat och ny utrustning via utforskning var en balansgång som drev upplevelsen framåt.

Det finns få spel som kan få mig att verkligen älska själva världen som Subnautica lyckades med. Så hur ställer sig då den efterlängtade uppföljaren Subnautica: Below Zero mot sin föregångare och konkurrensen. Det enkla svaret är riktigt bra. I detta nya äventyr spelar vi som Robin Ayou en xenobiolog som letar efter sin syster som försvunnit spårlöst. Berättelsen är godkänd och jag kan inte klaga på röstskådespelet. Omskrivningen av narrativet som studion fick göra verkar ha resulterat i något bättre än det var ursprungligen. Denna gång är det inte en varm vulkankrater vi ska dyka ner i utan en frusen iskall värld vid namn 4546B. Med kylan kommer både bekanta spelmekaniska inslag precis som nya redskap att tjäna dig under resans gång.

Subnautica: Below Zero
Kylan fungerar som mat och hunger, sköter du inte den dör du.

Spelet börjar ganska dramatiskt på ett sätt som jag tycker du ska uppleva själv. Väl nere på den iskalla planeten börjar din resa som också spenderas en del på land. I föregångaren var de landbaserade områdena små och sällsynta. För att klara av detta finns lite nya fordon som en svävare, föremål som håller borta varelser som vill äta dig och spionpingviner. För att citera Qui-Gon Jin: "there's always a bigger fish". Fiskarna kan bli redigt stora här och där infinner sig även en del av skräcken spelet för med sig. En del landbaserade köttätare är också de rätt stora och obehagliga att springa ifrån.

Spionpingvinerna däremot är sanslöst roande att använda sig av. Det finns varelser som du inte kan närma dig utan att bli mat på andra sätt. För att exempelvis skapa en dräkt som skyddar mot kyla så behöver du rycka päls av en arg vargliknande best med roboten. Du måste då ställa dig bakom en sten en bit bort, köra en liten pingvinrobot fram till varelsen och börja rycka dess päls diskret. Du kan också smälta in med din pingvindrönare hos de levande pingvinerna. När jag använder ordet pingvin ska det användas sparsamt då deras munnar är fulla av huggtänder och skiljer sig visuellt från våra egna motsvarigheter. Däremot var det roande att plocka upp och kasta iväg de små liven. Varför jag gjorde det vet jag inte, men det finns något ikoniskt runt det här med att kasta pingviner i TV-spel.

En annan mycket trevlig nyhet är Seatruck (översatt blir det ungefär "havslastbil"). Lite så fungerar också detta fordon. Du behöver skanna delarna först, bygga föraravdelningen som du styr. Därefter kan du också hitta vagnar att bygga som du kopplar ihop med förarsätet. Detta innebär att du kan skräddarsy ditt fordon efter behov. Desto fler vagnar du har desto långsammare och svårmanövrerat blir fordonet, vilket har landat mig i en del jobbiga situationer. Precis som i originalet så har du möjlighet att uppgradera fordonet. Tyvärr för er som älskade ubåten (Cyclops) och den lite mindre Seamoth så återkommer inte dessa som körbara fordon. Däremot återkommer Prawn Suit, en robotliknande maskin som du kan använda för att borra efter resurser.

Subnautica: Below Zero
Pingviner!

Båda spelen är nästan identiska sett till spelloopen som du går igenom: samla mat, vatten, resurser, bygg mer och mer avancerade föremål, fordon och hjälpmedel. Det gör du genom att utforska med en skanner, som används för att låsa upp recepten att bygga föremålen. Det är precis det som gör spelet så otroligt intressant och unikt, för du är alltid på väg någonstans (delarna är utspridda över hela världen). Den supermysiga men ändå bitvis skrämmande atmosfären från originalet är lika tung här. Med ett fenomenalt ljudarbete och designarbete infinner sig en känsla av en levande utomjordisk värld. Att bara stanna upp och lyssna på alla ljud är något som måste upplevas. Varelserna rör sig, jagar och lever sina egna liv. Ändå känns allt bekant och bekvämt då mycket är sig likt.

När du släppt hur pass vacker spelvärlden är och du börjar fundera på att överleva finns det lite nya spelmekaniska inslag. Det är inte längre bara vatten, syre och mat du behöver utan måste också ta hänsyn till kyla. Kylan är inte särskilt relevant under vattenytan, utan är ett problem när du ska upp på land. Då finns det både varma drycker, mat och utrustning du kan skapa för att klara av vädret. Det kan skifta enormt från att hagla till att regna meteoriter. Min erfarenhet är att kylan används lite för lite undervatten och är därför inte integrerad i uppgraderingar på fordon. Det hade varit intressant att behöva tänka lite på var och hur vi rör oss även under vattenytan. Det blir som två spel i ett som inte samverkar.

Subnautica: Below Zero
Pingvinrobot, något alla bör ha i fickan. Värdefullt om man vill stjäla päls av vargliknande monster.

Du kan också bygga baser vilket inte är en nyhet. Jag hade väldigt kul att bygga ett observatorium över en vulkan med fantastisk utsikt. Du behöver hela tiden balansera hur hållbar basen är med varje ny del. Om du har en hållbarhet på 10 och byggnader kostar 2 hållbarhet per utbyggnad. Så behöver du tänka på vad du bygger och hur mycket du förstärker din bas med hjälp av skyddande material du placerar på väggar. Du behöver också ström för olika ändamål. Basbyggandet är mer fokuserat denna gång på gott och ont.

Jag kan inte klaga på nyheterna så mycket. De tillför något nytt och spännande som ofta bryter upp simmandet. Jag anser också att den nya berättelsen tar tillräckligt mycket plats och tillåter fritt utforskande. Miljön är varierad och engagerande att utforska. Jag vill inte avslöja för mycket, så att ni som vill uppleva allt detta har en möjlighet. Men resan kommer ta dig över hela spelvärlden oavsett om du prioriterar berättelsen eller rent utforskande. För det behöver du en plats att förvara dina föremål. Du har en bärbar handdator, i den kan du precis som i tidigare titel ändra vad du har med dig, läsa om monster och växter du skannat. Det är ett system som fungerar bra även här och du kan via menyn låta spelet pausas eller fortsätta när du är där inne. Du kan även läsa nyheter som binder ihop båda spelen med varandra.

Subnautica: Below Zero
Ett sovrum i en av mina baser.

Som spel är Below Zero ett kortare äventyr än sin föregångare. Det var tänkt som en expansion men är idag en självständig titel. Om du har spelat andra spel i genren så kommer du att känna igen dig. Den stora skillnaden är att du inte dödar på samma sätt. Utforskandet är viktigare än det mesta och spelet drivs av en tydlig berättelse. Det är inte riktigt lika brett som sin föregångare sett till yta utan istället lite mer vertikalt. De olika miljöerna är mer staplade på varandra. Jag anser att det är bättre, även om du förlorar skräcken av att behöva åka långt ifrån basen. För er som spelade det förra spelet minns säkert känslan när du var flera kilometer bort ute i det okända. Kommer du långt från din bas i uppföljaren fungerar havslastbilen som motsvarigheten till ubåten. Den är ditt mobila högkvarter, med allt du behöver. Du kan även lasta på din robotdräkt på en av vagnarna.

Subnautica: Below Zero
Du kan installera en jukebox i vagnarna och lyssna på musik som du hittar i världen.

Det är med det okända jag vill sätta punkt. Det är det som sätter igång min fantasi och som konstant får mig att vilja återvända för att se mer. Beroende på vad du fokuserar på kan spelet ta allt mellan 12-40 timmar att bli nöjd med. Själva berättelsen spelar de flesta ut under 20 timmar. Däremot tillkommer en hel del utforskning, basbygge och annat som säkert förlänger speltiden för många. Det hade få buggar under min tid med det och jag upplevde detta som mer följsamt än föregångaren. Om du känner dig manad till ett djupdyk i ett nytt undervattensäventyr i år, är detta det bästa du kan få för pengarna. Det är bekant, lite tightare, med intressanta landbaserade moment och en hel del simmande. Berättelsen är inte höjdpunkten här, även om spelet vill pusha dig att följa den. Istället är det de där första gångerna du dyker ner under ytan och blir hänförd av en fantastiskt sällsynt men bedårande undervattensvärld täckt av snö och glaciärer.

8 / 10
+
Vacker undervattensvärld, fantastisk design, underbar musik och ljud, mysig atmosfär, roligt att skanna och utforska