Quantum League

Quantum League

Vi har tampats mot både motståndare och tiden i det våldsamt unika Quantum League...

Det är inte ofta vi får något nytt som verkligen skakar om förstapersonsgenren. För det mesta handlar det om olika världar och teman, men inget som rör grundmekaniken. Nimble Giant Entertainment har dock lyckats med detta tack vare Quantum League som smart blandar tidsparadoxer med förstapersonsaction. Eftersom spelet nu lämnat Early Access har jag utforskat vad det har att erbjuda.

Quantum LeagueQuantum League
Action och tidsmanipulation blandas på ett sätt vi aldrig sett tidigare.

Quantum League är byggt som förstapersonsskjutare där vi ska tävla mot varandra på en arena med begreppet tid som både allierad och fiende. Tanken med spelet är att eliminera (eller desync) ditt motstånd och ta över ett mål. Verkar ganska rättframt, eller hur? Haken är dock att spelarna får tre liv som representeras i tre olika tidsloopar, vilket innebär att du kan stoppa ditt tidigare jag från att dödas genom att eliminera din mördare först. Det kan vara lite förvirrande att förstå, men det är tiden också.

I huvudsak fungerar spelet på ett sådant sätt att det låter dig korrigera misstag eller dra nytta av sådant som redan hänt tidigare. Spelet äger rum i nuet, vilket innebär att du alltid har en levande fiende som försöker skjuta dig (eller dina tidigare "jag"), men tidigare rundor utspelas parallellt. Du bli alltså en beskyddare och mördare på samma gång, när du försöker rädda tidigare versioner av dig själv, och på samma sätt försöker se till att dräpa nuvarande och tidigare versioner av din fiende för att säkert kunna närma dig målet att få poäng och vinna.

Eftersom Quantum League är en förstapersonsskjutare i grunden, finns det inte så många mekaniker att tjata om. Tidsloopfaktorn för spelet inträffar i slutet av varje omgång, vilket innebär att du inte kan undvika eller kontrollera det, medan själva skjutandet helt står och fallet med dig. Det finns inte så många andra spelmekaniker att ta hänsyn till. När du elimineras i den nuvarande tidsloopen, kan du fortfarande gå omkring och spela spelet, vilket innebär att du kan leta efter explosiva tunnor att spränga för att hjälpa andra versioner av dig själv, eller till och med leta efter ett hälsopaket för att synkronisera om och i återuppstå i den tidsloopen. Så, lång historia kort, det är inte riktigt över förrän tidsslingan återställs.

Quantum LeagueQuantum League
Mer innehåll hade verkligen inte skadat.

I början av varje runda får du välja det vapen du vill använda. Just nu finns det sex alternativ och de sträcker sig från bland annat ett prickskyttegevär som omedelbart kan eliminera ett mål med ett välplacerat skott i huvudet, ett hagelgevär med fokus på nära håll samt helautomatisk SMG. Det finns inte så många alternativ i spelet för närvarande, men med tanke på att du kan byta vapen i varje omgång för att få en ny spelstil kommer du inte känna dig besviken över variationen.

För att bygga vidare på detta finns det också olika karaktärer att spela som. Sex är för närvarande tillgängliga och de har var och en sin egen unika skicklighet som kan kasta om förutsättningarna i en match. Justin kan till exempel skada fiender i framtida tidslinjer med sina tidigare versioner. Jackie å andra sidan har ökad rörelsehastighet när hon elimineras, så att hon kan flytta eller potentiellt till och med ta ett hälsopaket. Poängen är att förmågorna inte är lika potenta som i så kallade hero-shooters, men de har potential att skaka om saker och ting om de används korrekt.

När det gäller de spellägen finns det två alternativ för tillfället: Casual och Ranked. Bortsett från att Ranked har en rankingstege för dig att klättra i, finns det egentligen inga skillnader mellan de två. Du kan spela antingen ensam eller med en vän, eftersom alternativen 1v1 och 2v2 finns i huvudmenyn. Men även om spelet fungerar bra som soloupplevelse, är det i duo det verkligen växer. Att behöva arbeta som en enhet för att inte bara besegra levande motståndare, utan även eliminera sina tidigare versioner samtidigt som du skyddar dina tidigare versioner och poäng, är ungefär så hektiskt som spel kan bli. Men kaoset gör spelet intressant och engagerande, och oavsett hur bra du är på förstapersonsskjutare, kommer det här att få dig att vilja spela lite mer.

Quantum League
Skjutmekaniken är oväntat stabil.

Quantum League är dock inte perfekt, utan skulle behöva fler arenor, karaktärer och vapen, och just nu finns det inte så mycket framsteg att vara upphetsad över heller. Du samlar Quarks (en valuta) genom att slutföra spel och utmaningar (till exempel spela en viss mängd matcher i veckan) och kan använda denna valuta för att köpa skins till dina vapen och karaktärer. Med tanke på att detta bara är mindre kosmetiska förändringar - de flesta bara ändrade färgpaletter - hade fler former av utveckling gjort underverk för att göra spelet mer engagerande.

Med detta sagt är Quantum League verkligen ett fantastiskt spel. Blandningen av tajta förstapersonssystem strategin som kommer från den otroliga tidsloopmekaniken, ger en konkurrenskraftig actionupplevelse som inte liknar något jag sett tidigare. Oavsett om du är en skicklig shooter-spelare, eller mer insatt i strategi, kommer Quantum League och dess fantastiska samt förbryllande tidssystem att erbjuda något för dig.

Quantum LeagueQuantum League
Fler saker att låsa upp hade varit välkommet.
9 / 10