WWE Undefeated

WWE Undefeated

Det senaste av raden av floppdoftande WWE-licensfiaskon stavas Undefeated och Hegevall har lekt tramsputte i för små tanga-kalsipper...

Det värker i Jonas Mäkis bakdel varje gång någon av oss andra på Gamereactor konstaterar att WWE som spellicens, är något av det sämsta som spelvärlden någonsin huserat. De senaste tio årens WWE-spel har i stort sett varit idel smörja och med tanke på hur många bra, pixalbaserade, gamla spel knökfyllda av inoljade låtsasbrottare det fanns "back in the day", känns den senaste tidens utveckling bara allmänt sorglig.

WWE Undefeated
Gubbarna är snyggt gjorda förutom att de inte riktigt liknar sina verkliga förlagor. Inte i ansiktena i alla fall.

Trots bisarrt klen kvalitet, rakt igenom, fortsätter WWE att beställa spel i drivor från en rad olika utvecklare och det senaste av dem är ännu en free-2-play-historia proppad av mikrotransaktioner, som nu i ett första skede rullats ut till Iphone och Ipad. WWE Undefeated är ett slagsmålsspel men inte ett där du hamrar knappar och snurrar med tummen för att kläcka ur sig eldbollsttacker, utan ett där du styr din fribrottare med hjälp av kort, vilket drastiskt drar ned tempot på själva fightingen. Detta är inget nytt, tvärtom, vi har under de senaste åren bland annat fått ta del av Tekken Card Tournament, Blaz Blue: Battle Cards, Invictus: Lost Soul samt många fler, och upplägget verkar förhållandevis populärt. Personligen begriper jag ingenting. Jag ser ingen tjusning i detta alls med tanke på att det i grunden bara känns som ett kraftigt begränsat, styltigt stelt och superlångsamt låtsas-slagsmål med mängder av dryga väntetider.

WWE Undefeated
Här finns det mikrotransaktioner, ska du veta. Branog åhh!

När WWE Undefeated drar igång för första gången får man chans att kontrollera självaste Dwayne "The Rock" Johnsons och en lång och mödosamt jobbig tutorial-process tar sin början. Det märks att utvecklarna Nway helt enkelt inte brytt sig om att försöka lära mig grunderna via smarta spelmässiga övningar utan hellre bara plöjer upp tipsskyltar över halva skärmen, gång på gång på gång, för att visa mig hur de allra enklaste av rörelser och attacker utförs. Efter att ha smiskat Roman Reigns i den första "träningsmatchen" är det dags för The Rock att bekänna färg i loot-rummet och det är väl här som det här spelet blir sådär extra vidrigt som många free-2-play-spel till våra mobiltelefoner dessvärre numer blir. WWE Undefeated är nämligen nedlusat med mikroköp. Dränkt.

WWE Undefeated
Detta har relativt lite med "riktig" WWE-brottning att göra, dessutom.

Allt handlar om att låsa upp saker, uppgradera, förbättra, levla. Och med tanke på hur obefintliga förändringarna känns när man väl öppnat kistorna man köpt, är det direkt skamlöst att den här typen av upplägg fortfarande får lov att existera. Fightingen i sig är som jag tidigare nämnde superseg, tråkig, händelselös och framförallt rysligt enformig. Animationerna är dock bra, ofta riktigt fina och de hårt stiliserade varianterna av välkända fribrottare är tjusiga, även om många av dem saknar den där slående likheten med sina verkliga förlagor. Överlag är det såklart svårt för mig att göra något annat än att varna för denna sörja, för hur polerad presentationen än är, är WWE Undefeated ett skräpspel, vilket rimmar perfekt med hur det sett ut gällande WWE i allmänhet de senaste tio åren.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+