Hitman 3

Hitman 3

Hitman är tillbaka för en avslutande dödsdans som ska knyta ihop den nya trilogin och vi har satt betyg på den tredje delen...

Hitman 3
Solstrålar, reflektioner i vatten och annat är något som det jobbats med i denna del. Ljussättningen har varit en prioritet för att få liv i miljöerna.

Redan när de första kropparna föll ner döda på golvet i Hitman från 2016, ställdes frågorna: vilken värld är det du formar och för vem. Som en del av den globala International Contract Agency (ICA, haha!) intar du rollen som Agent 47 en lönnmördare. Han dödar på beställning och får som följd resa jorden runt för att komma åt sina måltavlor. Ganska snabbt inser både Agent 47 och hans handledare som hjälper till med uppdragen Diana Burnwood att morden de utför följer ett mönster. Det första spelet och så småningom det andra spelet utvecklades till att bli en stor konspiration om makthungriga organisationer bakom ridån som styr världen. Vi får också reda på mer om Agent 47 och varför han har svårigheter att minnas något från sina yngre dar. I Hitman 3 fortsätter denna jakt på att slå ut organisationen Providence. Vi får följa Agent 47, hans barndomsvän Lucas Grey och Diana Burnwood för att knyta ihop säcken och runda av trilogin.

Det första som jag märkte i den avslutande delen var hur bekant det var. Det är svårt att urskilja några stora spelförändrande nyheter. Istället är det nya inslagen få men positiva. Det första är en kamera som kan användas i Hitman 3 för att analysera miljöerna och för att ta foton. En annan nyhet är genvägarna som jag anser är ett positivt inslag för serien. I förhandstitten gjorde jag en jämförelse med hur genvägarna var en viktig del i det första Dark Souls. För Hitman 3 innebär det att miljöerna går att navigera enklare vid nya genomspelningar då dessa genvägar förblir öppna permanent. Det märks att Io Interactive designat spelet så att du spelar varje nivå minst ett par gånger. Om du inte gör det missar du mycket innehåll. Varje nivå är nämligen fullpackade med dialoger, berättande, intressanta karaktärer och vägar att nå dina mål. För att uppmuntra dig att spela nivåerna igen finns mängder av saker som vapen, startpositioner, föremål, kostymer att låsa upp.

Hitman 3Hitman 3
Två nyheter permanenta genvägar och att skanna med mobilen för mer information om världen och karaktärer.

Nivådesignen har varit en höjdpunkt i Hitman, Hitman 2 och det fortsätter även vara en styrka i Hitman 3. Du får tackla 5 unika uppdrag i stora miljöer och ett avslutande uppdrag som är mer linjärt. Alla uppdrag är inte skapta lika men kvalitén är jämnare än i Hitman 2 och jag har inte sett ett dåligt uppdrag. I Hitman 3 blev ett uppdrag som utspelar sig vid ett gammalt kärnkraftverk en favorit. Det osar kalla kriget och ditt mål är att slå ut fem av ett större antal agenter från ICA som jagar dig. Byggnaden är en enda stor betongbunker som byggts om till en klubb. På utsidan är det kalla betongväggar, klotter, barrträd som susar till vinden och vakter som patrullerar i nattmörkret. På insidan under marken är det djupt pulserande basmusik, rött ljus som rör sig över väggarna, rök och folk som festar. Twisten för detta uppdrag är att du inte vet vilka målen är. Genom att följa misstänksamma personer kan de avslöja sig och du får en nivå med stort omspelningsvärde.

Nivådesignen är inte den enda styrkan, utan det är pusselaspekten som får en att vilja bemästra nivån. Det hjälper dig som spelare att skapa de mest komplexa och genomtänkta morden. Varje nivå i Hitman 3 består av mängder med förutbestämda händelser som spelas upp så fort du sätter foten i miljön. Detta innebär att en del möjligheter kan försvinna om du inte är snabb nog. Dessa trådar kan också interageras med och du kan följa dessa för att komma närmare målen. De berättar vart du ska gå och vad du ska göra för att isolera målen. Dessa är en stor hjälp för att inte bli överrumplad i de massiva nivåerna. Men med tiden känner du av pulsen på nivån och kan frångå dessa berättarfokuserade hjälplinor, för att helt själv planera och utföra morden. Jämfört med Hitman 2016 och Hitman 2 är svårigheten på uppdragen på samma nivå.

Hitman 3Hitman 3Hitman 3
En mycket bra nivå som tillåter mängder med angreppssätt och tillvägagångssätt för att klara av uppdrag.

En annan favorit i Hitman 3 är uppdraget Dartmoor i England. I detta uppdrag är fokuset att mörda en person och stjäla information i en herrgård där ett mord precis har begåtts. Du kan om du vill stjäla detektivens kläder som är på plats och försöka lösa mordet själv. Det blir ett fall av mördaren löser mord och Agent 47 kommenterar roande om det han hittar. Röstskådespeleriet är bra i nästan alla situationer, det finns ett par små karaktärer som inte riktigt levererar. Även Agent 47's röstskådespelare David Bateson gör ett riktigt bra jobb återigen. Ljudmixen är också bra det händer aldrig att röstskådespelare, fotsteg eller ljud dränks av något annat. Ljuden är tydliga och välgjorda oavsett om det är ett tyst skott från en ljuddämpad pistol eller ett guldägg som landar i någons bakhuvud. Jag har däremot sett en bugg som orsakar att vissa mindre ljud inte spelas upp när de ska.

För att sälja realistiska nivåer som trovärdiga platser behövs inte bara bra nivådesign utan också bra grafik. Hitman 3 ser lite bättre ut än Hitman 2. Om du skulle sätta spelen som jag gjort sida vid sida så kommer du ha svårt att se många skillnader. Den största och mest tongivande förbättringen är reflektioner som hjälper till att blåsa liv i vissa miljöer. Ett exempel är skyskrapan i Dubai vars glas glittrar och golv med tunna lager vatten reflekterar fint i solljuset. Även metaller reflekterar på ett trovärdigt och bra sätt. Det är snyggt och designmässigt stiligt men det kommer inte blåsa någon av stolen. Däremot kan det inte beskyllas för att vara fult utan jag fann mig själv ändå ibland att stanna upp och titta på vissa saker. En senare nivå som utspelar sig i Kina var väldigt fin med sin neondränkta och regniga gator där spelets reflektionsteknik fick skina.

Hitman 3
Menyerna är mer eller mindre oförändrade sedan del 1 och 2.

Är du ny och börjar med Hitman 3 kommer berättelsen att vara något förvirrande, den är lite snabb i svängarna som den är och har svårt att materialiseras som följd av hur den berättas. Mellan varje nivå får du korta mellansekvenser som drar berättelsen framåt. Du får också mest ut av detta packet om du bygger ihop trilogin och spelar via Hitman 3. Fördelen är att allt material du hade tillgång till i de tidigare spelen blir tillgängligt även i det tredje spelet. Orsaken är att upplåsningssystemet som möjliggör att vapen, redskap eller annat som du låser upp i de tre spelen går att använda kors och tvärs i alla spel. Tyvärr är en del upplåsningsbara föremål och vapen identiska funktionellt mellan spelen. Det som jag uppskattade att låsa upp mest och som hade mest värde var nya startpositioner och ställen att smuggla in ett föremål som blåste nytt liv i nivån jag spelade.

Hitman 3 har inget flerspelarläge där du slåss mot andra spelare. Istället finns topplistor, och ett spelläge som heter Contracts. I detta spelläge får du precis som i tidigare spel skapa ett kontrakt. Du markerar fienden eller fienderna som ska dödas. Sen sparar spelet hur du klarade av ditt eget kontrakt (Lite som i Super Mario Maker). Detta kan sedan laddas upp för andra att spela vilket skapar ett enormt utbud av nya uppdrag i de olika sandlådemiljöerna. Ett annat läge är Escalation som är utvecklade av utvecklaren. De här uppdragen är ofta betydligt mer annorlunda än de du hittar i kampanjen. Istället för att slå ut två mål hur du vill kanske du måste klä dig i clowndräkt, spränga båda målen. Spelläget är också designat som en eskalation där du ska klara av det mer än en gång. För varje avklarat uppdrag läggs fler mål och unika krav på hur du dödar målen.

Hitman 3
Datorn har svårt att utmana en normal spelare därför kan du i teorin bygga ett berg av kroppar så länge du har ammunition. Poängen för hur bra du klarat uppdraget blir däremot lidande.

Jag har alltid uppskattat både "Contracts" och "Escalation" för att de skapar nya utmaningar och ger mig som spelare intressanta nya sätt att utforska och ta mig genom nivåerna på. Ett annat internetbaserat spelläge är "Elusive targets". I dessa uppdrag har utvecklaren skapat en ny karaktär, med bakgrundshistoria som du ska mörda. Kruxet i detta är att du bara får en chans om du missar så är uppdraget borta för gott. I tidigare spel så var detta enda sättet att komma åt vissa kostymer. Tyvärr har jag inte fått testa ett sådant uppdrag i Hitman 3. Som jag har förstått det kommer det att dyka upp och fungera på samma sätt som tidigare.

Det är mycket tack vare spelets artificiell intelligens som svårigheten inte är så hög. Den är regelrätt korkad på gott och ont. Den är designad för att kunna utnyttjas av dig som spelare. Spelets karaktärer som vakter är en del av verktygen du har. De har svårt att göra motstånd i eldstrider och de är lätta att rymma från. Samtidigt är det i smygbaserade spel som dessa viktigt att datorn inte bokstavligen mördar dig för minsta lilla. Eller kan med enkelhet kontra dina planer och sätta käppar i hjulet. Missförstå mig inte det hade varit roande med en direktör som i Left 4 Dead eller Alien Isolation som konstant anpassar sig till dig. Något jag hoppas att danskarna provar i nästa del. För denna del är den komiskt dumma datorn en del av spelmekaniken att foga in i dina planer.

Hitman 3
Det finns ingen nivå i Hitman 3 som Kinanivån när det kommer till att visa hur bra spelet ändå kan se ut.

Hitman 3 är ett ganska lagom paket innehållsmässigt. Mycket av innehållet beror på dig och hur länge du orkar spela om samma nivåer på olika sätt. Om du bara spelar varje nivå en gång kan du spela ut det i en sittning men missar en stor del av innehållet. Det är märkbart iterativt och har inte så många nymodigheter. Däremot finns det en fingertoppskänsla för nivådesign som blir bättre och jämnare kvalitativt för varje del. Stjärnan i spelet är de smärtsamt stora detaljerade nivåerna och att ta sig genom dessa på så smarta och snillrika sätt som möjligt. Har du uppskattat Hitman 2016 och eller Hitman 2 så får du mer av samma sak på gott och ont. Mobilen och genvägarna gör inte tillräckligt för att erbjuda något nytt och omvälvande. Istället är det ett snyggt paketerat spel som inte frångår koncepten i de två föregångarna.

Det kan vara rörigt att hoppa in i tredje delen som ny spelare men det finns möjlighet att se en sammanfattning av berättelsen och ett par träningsnivåer som följer med sen det första spelet. Om du har spelat och äger de två tidigare spelen i serien så är detta en rekommendation och du kan lägga på en pinne extra på betygsskalan. För det är när du har allt i ett paket som Hitman 3 skiner som allra mest. Däremot är det som erbjuds enbart i detta spel inte dåligt. Tvärtom finns mycket att hämta och ta del av. De har också trilogins mest jämna utbud av nivåer. Detta spel är ett typexempel på att inte laga något som inte är trasigt. Om du däremot ogillade de båda tidigare spelen eller känner dig trött på formatet finns det inget här att hämta. Du får exakt samma form av spel men i ny förpackning, lite finare grafik och samma form av spelmekanik.

Hitman 3
Möjligheten att krypa in i en skrubb och gömma sig är såklart en viktig del av ditt jobb som lönnmördare. Det kan bli lite trångt om du redan gömt någon där. Hitman tar uttrycket lik i garderoben bokstavligt.
8 / 10
+
Går att bygga ihop med tidigare spel, bra omspelningsvärde, mycket välgjorda och bra designade nivåer, mängder med sätt att manipulera sin omgivning på, många sätt att mörda på