Rekt

Rekt

Patrik har spänt fast säkerhetsbältet och testat på livet som våghalsig bilförare och satt betyg...

Jag såg nyss om Kung Fury från 2015 en film som ville fånga nostalgin för 1980-talet i vår retro suktande samtid. Syntmusik, groteska neonfärger med ren och skär galenskap är vad som bjöds på i den filmen. Rekt Delar den passionen för retroracingspel från 1980-talet och 1990 till tidiga 2000-talens sportspel. Det är en salig blandning av inspirationer som ligger till grund för det här spelet och således går det inte att enbart se det från perspektivet av ett renodlat bilspel.

Istället för att fokusera på en sak så måste rådsmötet mellan ett gäng personer vid skapande av detta spel ha varit ett nickande ja till allt som sades. Det här spelet är ungefär som om en person vid mötet suktade efter retroracingspel på 1980-1990-talet som R.C. Pro-AM och Micromachines. Började svarva ihop design från något liknande Tron med lite extra färger, kidnappade fordonen från Rocket League och en annan person i mötet sa nu ska vi spela Tony Hawk där de här fordonen är skateboardbrädan. Allt detta till ett dånande pulserande försök av ett coverband på Daft Punk musik. Som loopar en av sina låtar om och om igen, vilket en tredje person gillade och ville ha med i spelet.

RektRekt
Vänstra bilden visar bilvalsmenyn och den högra hur anpassningen av dessa kan se ut.

Spelet låter dig spela som en av 53 bilar varav alla låses upp genom att spela spelet och uppnå en viss poäng. Du uppnår dock bara en åt gången så du måste spela minst 53 rundor för att låsa upp alla fordon. Dessa fordon kan sedan ytterligare förbättras även om de fungerar på samma sätt. Du har exempelvis saker som hastighet och snabbhet i rotationer som alternativ. För det behöver du en valuta som du får genom att klara av uppdrag i varje runda. Du kan också spendera valuta på nya banor. Totalt i versionen jag spelade så fanns det 4 banor med en som dlc i enspelarportionen och ett par till upplåsta i flerspelarläget. Du börjar alltid med en nivå i enspelarportionen.

När du väl valt bil, nivå så kan du starta spelet i antingen dess övningsdel utan tid, det rankade läget med poäng och tidsbegränsning eller en flerspelarlobby med ett fåtal av dina vänner. Väl inne i banan så bär det av. Du kör din ilsnabba lilla bil över en neonfärgad dränkt spelvärld som ser ut som en omgjord skateboardpark. Du ska göra hopp och väl i luften tillkommer spelets unika spelmekanik du kan rotera fordonet framåt, bakåt eller åt sidorna som en frisbee. Det är utifrån det, att drifta och att använda en form av nitro för en kort ökning i hastighet som du sedan kan få poäng. Spelet uppmuntrar dig att kombinera dessa delar för att nå högsta möjliga poäng.

Genom att hoppa högt och rotera så bygger du poäng som följs av en multiplikator. Båda är viktiga att öka för att få så många poäng som möjligt. För att öka båda behöver du göra så många trix i luften som möjligt innan du landar. Så länge du inte kraschar om du gör det eller landar på taket så försvinner poängen du annars skulle få. Ju fler hopp, rotationer, drifting, köra över vissa föremål på nivån och trix kan du skapa långa kedjor av dessa och på det viset få skyhöga poäng. Spelet uppmuntrar dig att kombinera lite av allt. Så fort du tar för lång tid på dig mellan hopp så läggs poängen till i din poängräknare. Det är viktigt för om du råkar kraschlanda med mycket poäng och multiplicering så försvinner det för gott.

Det som jag gillade mest med spelet var att det alltid fanns en risk och belöning med att fortsätta hoppa så länge det är möjligt då poängen ökar fortare. Jag hade rundor där konstant trixade och byggandes av en enorm poäng med multiplikator för att när min minut var slut krascha och få 0 poäng. I början kan det vara bra att samla in poängen under matcherna lite så att du låser upp belöningar fordon och även banorna. För spelets största brist är repetitionen både som följd av få nivåer, nivådesign och att varje bana bara har en syntslinga till musik som repeteras om och om igen. Fordonen beter sig också mer eller mindre identiska så det enda du får är nytt utseende.

RektRekt
Vänstra bilden visar hur uppgraderingar av fordon ser ut med spelets valuta. Högra bilden visar hur kaosartat spelet kan se ut med neonfärger och rotationer.

Stjärnan i detta spel är nog i min mening spelets partybaserade mp läge som du kan spela lokalt på en dator. Jag testade genom att koppla in handkontroller och det erbjuder upp till 4 spelare lokalt över delad skärm. Du kan även spela spela via "remote play" då krävs det att en spelare har det installerat som sedan bjuder in sina vänner på Steam. Du har i flerspelarläget direkt tillgång till alla banor plus tre jag inte såg i poängbaserade läget för en spelare. Det är något jag gillade, jag tycker inte att låsa alla banor bakom spelets valuta är klokt när banan som du startar med är så repetitiv.

Spellägen som erbjuds är samma poängbaserade spelläge som för en spelare och ett som har virus i namnet. För er som spelade Timesplitters förr i tiden minns säkert ett spelläge med samma namn. Där en spelare börjar med ett virus och ska sprida det till resten. Ett annat spelläge har en krona som du ska plocka upp, då räknas tiden ner och du vinner. Andra spelare kan dock krocka in i dig och ta kronan. Det finns även ett spelläge som blandar alla spellägen och ett fritt spelläge där det inte finns några regler eller liknande.

Min favorit i flerspelarläget var virusläget och poängläget som båda nyttjarmiljöerna och spelmekaniken på ett bra sätt. Plus att du kan låsa upp saker tillsammans i ditt spel med vänner. Jag skulle inte rekommendera detta spel för dig som vill spela själv utan detta bör spelas med vänner. Spelet för tankarna till Mario Kart spelen i flerspelarläget men det avtar fort. Repetitionen som finns här blir kännbar och det finns betydligt bättre spel på marknaden för flera spelare.

Rekt
Det går även utmärkt att köra längsmedväggar och trotsa gravitationen.

Det är märkbart designat först och främst som ett mobilspel. Det är möjligt att en del av problemen jag hade med spelet hade kunnat motverkas med mer varierande musik, större variation på nivåer och spellägen för enspelar och flerspelarportionen av spelet. Utöver det mer av allt från banor till musik. Det hade även hjälpt med lite mer distinktion på fordonen att det varit olika eller indelade i klasser som är specialiserade på något. En annan sak som kan tänkas ha hjälpt det här spelet på samma sätt som en del skateboardspel är en nivåbyggare där användarna kan bygga häftiga skapelser. Då hade jag kunnat tänka mig ett eller potentiellt två till kliv i betygsskalan.

Min första gissning var att detta från början var ett mobilspel som portats över till Steam. När jag undersökte detta så visade sig att spelet kom ut 2017 till iOS sen dess har det även kommit till Nintendo Switch. Innehållet har dock varit oförändrat. Om du gillar idén med Tony Hawk med Rocket League fordonen i en modern retrotolkning av en 80-tals doftande miljö själv eller med vänner lokalt så kanske du kan hitta nöje här under kortare stunder. Eller om du vill ha ett tillgängligt men lättspelat spel under fester eller hembjudningar där icke spelare också lätt kan delta. I det fallet kan detta fungera väl som ett komplement och underhållning. Det är busenkelt att börja spela.

Min slutsats om Rekt efter min tid med spelet är att det är varken mer eller mindre än ett lättspelat trixorienterat spel med poängjaktsfokus och som ett enklare partyspel för upp till 4 spelare. Du kan ha kul med detta spel, men konkurrensen i genrerna det har inspirerats från har bättre alternativ idag. Det som finns här är inte dåligt utan det är en ok och ibland trevlig blandning av arkadaction racing och trixande och hoppande inte olik skateboard eller ett motocrosspel.

Rekt är en nostalgikick i vissa avseenden från spel som jag spelade under min barndom. Där den mediokra filmen King Fury lyckades underhålla och ha en egen identitet med sina tokiga inslag, lyckas däremot inte detta spel fullt ut. Det finns inget som får mig att vilja återvända eller spendera timmar i detta och soundtracket saknar en egen identitet. Rekt är ett mediokert men ok spel med vänner. Det lämpar sig för yngre eller de som vill åt något att roa sig med under kortare stunder.

Rekt
Spelet kan i vissa stunder se väldigt fint ut. Byt bilen mot en skateboard som i detta foto och likheterna med spel som Tony Hawk blir tydliga.
5 / 10