Baldur's Gate III

Baldur's Gate III (Early Access)

Adam har kastat tärning och rollspelat i Larian Studios hett efterlängtade Early Access-version av Baldur's Gate III...

Det var med en jämn blandning glädje och skepsis utannonseringen av Baldur's Gate III mottogs för mer än ett år sedan. Många var såklart glada över att en älskad spelserie vi inte sett på snart 20 år återvänder, medan andra kanske var lite fundersamma över att det inte var Bioware själva som nu stod vid rodret. Men Larian Studios är erfarna och de har den på många sätt fenomenala Divinity: Original Sins-serien under bältet, om det är någon studio (förutom Obsidian såklart) som kan göra något intressant med Dungeons & Dragons, så är det Larian.

Värt att nämna innan jag fortsätter med den här "recensionen". Baldur's Gate III är som många vet i Early Access. Även som det finns en story att spela ut med hundratals karaktärer att prata med, många strider och så vidare, så är det inte komplett. Alla områden, vägar eller ens klasser finns inte med och är i många fall ersatta med buggar. Se denna mera som en rekommendation om det är värt att kasta sig in i spelet idag, eller om ni bör vänta. Annars så kommer vi att återvända till spelet när det kommer fler uppdateringar, förändringar, och en fullskalig recension när spelet till slut når version 1.0 och släpps på riktigt. Så ta möjligt betyg med ett nypa salt och se det mer som potential än slutgiltigt betyg. Vi tackar för er förståelse, dags att kasta tärning!

Baldur's Gate III
Spelet börjar med att du skapar din karaktär.
Baldur's Gate IIIBaldur's Gate III
Det finns gott om intressanta val i skapandet av våra karaktärer och deras bakgrunder.

För er som kanske inte är så hemskt insatta, så var den gamla Baldur's Gate-serien ett rollspel satt i Forgotten Realms-serien; en värld djupt rotad i pappersrollspelet Dungeon's & Dragons andra utgåva. Det var ett djupt, taktiskt rollspel där vi kunde kontrollera en skara av fantasy-karaktärer av olika klasser där klassiskt rollspel var grunden i allt. Och sedan, många som kanske är glada att återvända till Faerûn borde också veta att berättelsen här utspelar sig över hundra år efter Baldur's Gate II, så det är inte så extremt förankrat i händelser från tidigare spel. Det är för det mesta en ny berättelse vi får.

Spelet börjar med att vår karaktär, en vi antingen kan skapa själva, eller en med en tidigare formad bakgrund som i Larian Studios Divinity: Original Sin II. Jag råkar ha den stora oturen att få ett yngel i ögat. Inte vilket yngel som helst, utan ett av Mind Flayers: Dungeons & Dragons-världens Cthulu-liknande monster som dominerar multiversumet med sina tankekrafter. Detta medicinska problem betyder att vi, och våra kamrater, nu är i en kamp mot klockan för att själva inte förvandlas till dessa Lovecraft-osande Davy Jones-cosplayers.

Baldur's Gate III
Det finns roligare saker att få i ögat än dessa yngel.

I den nuvarande versionen som släppts har vi sex olika klasser att välja mellan, med sex ytterligare planerade. Alla dessa klasser har då olika fördelar, förmågor och grundläggande matematik som avgör hur duktiga de är på vad de gör. Min favoritklass, Paladin, finns tyvärr inte med här, men jag har istället provat på två andra klasser under mitt spelande; präst och Warlocks. Båda två har möjligheten för både närstrid och magiska attacker (som Warlocks Eldritch Blast jag använde nästan hela tiden). Vi har även åtta olika raser som alla har sina för- och nackdelar. Människor är de som är bra på lite vad som helst, Githyanki är naturligt kunniga med de flesta typer av svärd och Halvlingar är med sin korta natur bra på att smyga. Alla dessa klasser och raser har även underkategorier, som olika gudar för präst, och vi kan även välja olika bakgrunder, dessa kan ha inverkan inte bara på vem vår karaktär är i världen, utan också på våra konversationer och relationen mellan oss och de karaktärer vi har med oss under resans gång.

Det märks direkt att det finns grunden för ett stort djup och att Larian Studios inte legat på latsidan med de olika val vi har med våra karaktärer och utformandet av dessa. Jag märkte under mina två spelningar av Baldur's Gate III:s tidigare kapitel hur jag kunde extrahera olika mängder information från många karaktärer utifrån min bakgrund. Alla dessa saker kan också påverka våra chanser för spelets många, många tärningsslag.

Baldur's Gate III
Detaljrikedomen även på sidokaraktärer, som alla har röster, är utan tvekan imponerande.

Baldur's Gate har som sagt sina rötter djupt rotade i pappersrollspel och där är den nyckfulla T20-tärningen en stor del av upplevelsen. Det finns många val vi kan göra, i både konversationer och i särskilda scener, där vi har en bokstavlig tärning på skärmen vi får klicka på för att kasta. Där ska vi försöka komma över en viss siffra, som i sin tur är baserad på vår karaktärs unika förmågor och statistiska styrkor. En präst har till exempel en extra fördel om vi ska slå på vår kunskap i religion så att vi ska försöka få över tio med tärningen, medan en trög krigare kanske måste slå över 15, som exempel. Jag uppskattar dessa små inslag av slump även om jag också får lite posttraumatisk stress och kallsvettiga Xcom-minnen över misslyckade tärningsslag.

Valmöjligheterna är många och det finns gott om konsekvenser för dessa. Vi kan välja sida mellan olika fraktioner. Vill vi hjälpa flyktingar genom att besegra lokala vättar som hotar deras säkerhet, eller vill vi få hjälp av vättarna att förstå vårt problem och den mystiska kulten som sakta spridit sig i Faerûn och dräpa flyktingarna och deras beskyddande druider? Ska vi dräpa en skadad Mind Flayer som sedan kanske kan avslöja oss när den mystiska kulten använder mörk magi för att prata med liket? Ska vi använda vårt yngel i huvudet som låter oss påverka konversationer och enklare få vår vilja igenom, vilket också kan ha stora konsekvenser för oss längre fram? Mängder av uppdrag och val är bundna till varandra och vilka vi låter leva eller dö kan ändra vår väg på både små och stora sätt.

Baldur's Gate III
Baldur's Gate IIIBaldur's Gate III
Omgivningarna är vackra, varierande och intrikata.

Något annat jag också uppskattar är faktiskt presentationen. Om vi ignorerar att det finns helt klart ofärdigt material med animationer som saknas och kamerabuggar här och var, så finns det stunder spelet utan tvekan ser fantastiskt ut för att vara ett isometriskt taktiskt rollspel. Utvecklarna har verkligen tagit i hårt för att nå vad som i en annan värld hade kunnat vara en modern Bioware-standard. Karaktärsmodeller är detaljerade, ansikten ser välskapade ut och många av animationerna i konversationer, även i sitt lite opolerade skick, är nästan i klass med The Witcher 3 vad gäller inlevelse när vi pratar med alla hundratals karaktärer. Jag är utan tvekan imponerad och ser fram emot det färdiga spelet när allt är på plats.

Spelvärlden är också imponerande och ett stort lyft över det kanske lite mer stiliserade stilen i Divinity-spelen. Spelvärlden är trots sin isometriska stil stor och intrikat. Det finns mängder av höjdskillnader, skrymslen och utrymmen att utforska och belysningen är ibland väldigt imponerande. Att stå på höjden av en liten kulle och se ner mot en snårig skog med ringlande stigar med en liten vätteborg längst bort ser utan tvekan imponerande ut, även om det inte är en massiv spelvärld som många försöker skämma bort oss med. Allt känns lite mer handgjort och fungerar väldigt bra för denna typen av spel.

En debatterad fråga många fans haft med Baldur's Gate III är dock striderna och dess turbaserade natur. Gamla Baldur's Gate, likt många av Biowares äldre spel, hade realtidsstrider vi kunde pausa för att instruera våra magiska kämpar om deras nästa drag. Larian Studios har gått ifrån denna modell och har istället turbaserade strider där varje karaktär i början av en strid osynligt rullar om initiativ och hamnar i turordning baserat på detta. Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten, men jag hade personliga inga problem med de turbaserade strider (vilket kanske inte är svårt att tänka sig då det var så jag föredrog Pillars of Eternity 2: Deadfire som lät mig välja). Det är lättare att ha lite mer översyn över striderna och planering vilket kan vara lite vänligare för nya spelare kan jag väl tycka. Sen är det värt att tillägga att turbaserat är lite mer troget pappersrollspelen då alla slåss i turordning på detta sättet.

Själva striderna är i sig tillfredsställande. Som ovan nämnt så har alla klasser olika förmågor och en smart formad grupp av olika karaktärer kan komplettera varandra ganska bra. En präst lagd för helning kan vara en grupps helande ryggrad medan en Warlock kan teleportera sig över slagfältet och hugga fiender i ryggen, en magiker sprutar Magick Missiles och en krigare vilt viftar ett tvåhandssvärd för att decimera vättar känns ganska bra. En extra nivå av komplexitet som finns i spelet är behovet av vila. Ju längre vi utforskar och strider, ju mer förmågor använder vi och dessa förmågor kan ofta bara brukas några enstaka gånger. Som en prästs helande böner är en nivå 2-förtrollning och vi kan endast kasta tre nivå två per dag, om man är på lite högre nivå. Så vi kan inte bara plöja igenom en grotta med enkelhet utan mot slutet är våra resurser och och förbrukade och i behov av antingen en kort vila, som görs direkt eller en lång vila där vi återvänder till lägret och sover för natten.

Baldur's Gate III
Du påminns hela tiden om att det är ett Early Access-spel.

Men det mest intressanta tillägget till spelet är nog utan tvekan improvisationen som möjliggjorts med några enkla inslag. Utöver attacker, trollformler och liknande, har vi även fysiska handlingar. Dessa är egentligen enkla saker som att hoppa, kasta saker vi har på oss eller till och med knuffa. Jag satt fast på ett ställe där jag försökte besegra vättarnas ledare Dror Ragzlin och hans lokala lakejer ett bra tag. Till slut kom jag på att jag helt enkelt kunde... knuffa honom. Från hans stadiga tron så flög han rakt ner för en närliggande avgrund och bara... dog. Sen kunde min grupp dräpa hans omringande livvakter enklare. Nackdelen är att jag förlorade de möjliga godsaker han bar på sig, men jag undvek en stor utmaning och klarade delen av ett uppdrag genom att improvisera och det var fruktansvärt tillfredsställande och en del som absolut påminner om klassiskt papper/penna-rollspelande där man försöker komma på kreativa sätt att klara utmaningar spelledaren lagt framför en.

Detta integreras också in i omgivningarna där vi nu även kan ha små mängder plattformande, som hur jag istället för att förgäves bara slå mig igenom en avspärrad väg kan försöka hoppa mellan klippkanter för att infiltrera ett läger, eller bara ta mig på en högre plattform under en strid för att säkrare kasta trollformler, eller hoppa över områden som brinner och minimera mängden skada jag tar. Spelet känns lite mer pusselliknande nu och det finns ofta imponerande mängder med lösningar till stora problem bara vi nosar runt lite.

Baldur's Gate III
Baldur's Gate IIIBaldur's Gate III
Striderna är taktiska och underhållande för oss som vill grotta ner oss i förmågor och improvisation.

Nu har jag varit oerhört munter kring spelet men det finns för tillfället saker som inte är helt fenomenala som jag hoppas förändras med tillräcklig feedback. En av de mest omständliga problemen jag har, utöver buggar som ofta satt käppar i hjulen för mitt spelande, är hur onödigt pilligt det är att göra ofta enkla saker. En del grundar sig i spelets navigation och gruppkontroller. Gamla Baldur's Gate, samt många andra spel i den genren, hade att vi helt enkelt markerade de karaktärer vi ville flytta antingen genom att klicka eller bara dra en ruta runt. Larian Studios spel har dock varit att alla karaktärer i en grupp i princip sitter ihop och följer den designerade ledaren vi styr.

Detta gör det oerhört pilligt om vi säger att vi ska flytta ett helt parti av karaktärer över ett gap. Om jag till exempel har magikern Gale som ledare, hoppar över ett gap, så följer inte gruppen med automatiskt, vilket är jag antar är logiskt. Men om jag sen ska hoppa över med en annan karaktär, som Shadowheart, direkt efter, så kommer Gale jag nyss flyttade ifrån klippkanten för att lämna utrymme att rusa tillbaka mot Shadowheart för att hon nu är möjligt att samlas med, så jag måste flytta dessa karaktärer igen. Så för att enklast få min grupp på fyra karaktärer att prydligt göra detta, måste jag dra isär deras porträtt nere i hörnet för att separera dessa, hoppa och flytta dessa en åt gången och sedan klistra ihop porträtten för att få de att följa den designerade ledaren igen. Jag hade hellre haft det som i tidigare spel i serien, eller också modernare titlar som Pillars of Eternity eller Wasteland 3, där vi enklare bara markerar de vi vill flytta runt för stunden istället för detta väldigt omständliga sätt.

Baldur's Gate III
Våra kompanjoner har egna åsikter och mål och reagerar olika på valen du gör.

En annan sak jag stör mig på är att andra halvan av gränssnittet är en stor röra. För allt karaktärer har på sig eller färdigheterna de behärskar, hamnar i en enda ruta vi kan klicka på. Så trollformler, bomber, trolldrycker och allt kastas in i detta fält och det är en stor röra. Här föredrar jag absolut ordningen från Pillars of Eternity, där trollformler i olika nivåer ligger under en egen klapp, samma sak med föremål som bomber och drycker som vi förberett innan. Det är mycket mer ordning och reda från Obsidians andliga uppföljare till Baldur's Gate än Baldur's Gate III som känns mycket mer kaotiskt ju mer vi samlar på oss.

En tredje klagan är också relaterat till vad våra karaktärer drar med sig i alla sina ryggsäckar. För när jag ska ta och avlasta allt plundringsbyte jag heroiskt plockat från fiendefickor i utbyte mot guld hos en handlare, så erbjuds inte en enkel meny för att sälja allt, utan jag måste genomföra min transaktion med varje karaktär i sig. Så säljer jag en bunt med svärd med en karaktär, kan jag inte bara lasta på bråten från en annans, utan måste sälja den första lasten för att efteråt byta till en annan och sälja dennas individuellt. Varför det inte är gemensamt utrymme vid just handel förvirrar mig oerhört mycket och känns bara som överdrivet tidsfördriv.

Baldur's Gate III
Baldur's Gate IIIBaldur's Gate III
Spelmekaniken och användargränssnittet är inte alltid helt klockrent.

Detta är mina största designmässiga problem med Baldur's Gate III, vilket många kan kalla för små problem för ett på det stora hela imponerande spel. Jag är villig att hålla med men hoppas ändå att Larian Studios tar och kikar på detta innan spelet släpps ordentligt.

Nu kommer vi såklart till fråga; med allt det positiva som jag nämnt, för det finns massor, är det värt att spela nu? Det är ett av de mest intressanta rollspelen jag spelat sedan Pillars of Eternity, men, det är också som sagt oerhört ofärdigt. Jag skulle nog inte rekommendera spelet i sitt nuvarande skick till andra än de mest inbitna fansen som vill vara med och ge feedback till utvecklarna. För en anledning till att jag trots 30 timmars spelande inte klarat ut allt än så länge, är att spelet är proppat med tekniska problem och buggar.

Baldur's Gate III
Presentationen är stundtals väldigt imponerande och ett stort lyft för jämfört med Larians tidigare spel.

Min första sparfil på åtta timmar försvann efter den stora uppdateringen som kom när spelet släpptes för allt i Early Access, flera av mina uppdrag har buggat så att jag inte kan lösa eller klara ut dessa. En hel bosstrid har bara försvunnit för att fienden helt enkelt inte vill laddas in, så jag har en stackars kvinna hängandes i en bur under ett träsk som jag helt enkelt inte kan rädda. Det är smått frustrerande för mig som spelare som ena stunden har roligt när jag knuffar gnolls från stup för att sedan krascha tillbaka till Windows och behöva testa mig fram mellan DirectX eller Vulcan för att se om det kanske är mer stabilt. Flera uppdateringar har kommit och stabiliserat mycket, men buggarna är fortfarande väldigt många och spelets potential är inte riktigt där än. Så även om jag fortfarande är imponerad, och positiv till Baldur's Gate III, så kan jag inte rekommendera det till fler än fansen som det ser ut just nu. Men när det har kommit mer uppdateringar, mer innehåll och gärna mer klasser (som Paladin!) så är jag garanterat mer villig att säga att det är värt pengarna. Jag rekommenderar för den oerhört sugne att spela Pillars of Eternity tills vidare.

Det återstår att se vart stigen leder, Larian Studios har oerhört mycket potential, men också oerhört mycket jobb framför sig. Om de fixar lite designmässiga saker och lägger till mer av det som saknas med samma möjliga kvalitet som denna versionens bästa delar, så har vi vad som kan vara ett av de bättre rollspelen på senare år framför oss. Jag kommer att uppdatera mer under utvecklingen gång så får vi se hur detta går.

8 / 10
+
Lovande presentation, oerhört ambitiöst, bra röstskådespeleri, komplext rollspelssystem, många konsekvenser, roligt att improvisera