PGA Tour 2K21

PGA Tour 2K21

Fore! Fick du den lilla vita bollen rätt i pannan? Ajdå... Blöder du? Usch-då. Men skit i det nu, för vi har precis betygsatt ett strålande golfspel!

Ända sedan EA Sports avbröt sin golfsatsning och lät Rory McIlroy PGA Tour 2015 bli deras sista golfsimulator, är det HB Studios som regerat denna subgenre och på bästa tänkbara sätt emulerat det eleganta spelet och det var inför fjolårets spel som 2K Sports klev fram och började finansiera deras utveckling. Detta hade i slutändan väldigt liten påverkan på slutprodukten om du frågar mig, men nu - såhär två år senare, märks det att detta backas av en av världens största studios och att de nyttjat all tänkbar kompetens för att utveckla ett av de mest underhållande golfspelen på väldigt länge.

PGA Tour 2K21PGA Tour 2K21
Banorna är verkligen läckra sett till design och kvaliteten på hur gräset ser ut.

Till skillnad från EA:s gamla golfspel är detta mer av en simulator. Känslan är mindre... Arkadigt enkel och mer invecklad. Nu finns det i och för sig delar även här som blivit mer lättsamma rent mekaniskt än hur det såg ut innan 2K Sports klev in, men överlag handlar det om ett golfspel för den som älskar golf som sport, även om mängden olika inställningsmöjligheter gör att detta passar alla typer av spelare, både den oinsatte och den golftokige.

Lät oss kasta oss in i själva huvudrätten här. PGA-licensen (som adderats tack vare 2K Sports, såklart) har inneburit att den här versionen innehåller 12 stycken PGA-proffs, fler officiella banor samt ett karriärläge som imiterar verklighetens resa mot PGA-touren. Detta innebär dock inte att det här spelet känns komplett på samma sätt som 2K Sports basketspel, exempelvis - då bland annat superkända proffs såsom Tiger Woods, Rory McIlroy, Phil Mickelson, Viktor Hovland samt Collin Morikawa fortfarande saknas. Det går nu heller inte att radera spelarnamn på datorstyrda karaktärer och byta ut dem mot proffsnamn, vilket får mig att fundera på huruvida 2K och HB Studios kommer att addera dessa världsstjärnor via en uppdatering, i framtiden. Hoppas verkligen det.

Karriärläget är nu mer detaljerat, mer innehållsrikt. Du kan justera svårighetsgraden på i stort sett allt, när du vill, och det går att skräddarsy utmaningen så att den passar dig utmärkt. Det går bland annat utmärkt att ställa in så att dina datorstyrda golfmotståndare är jämna i sitt spel mellan de olika fyra rundorna, eller om du hellre vill att de är ojämna och tabbar sig ibland, går även det alldeles utmärkt. Detta, tillsammans med Rival-delen i spelet där du kan utmana spelets 12 PGA-proffs, gör denna del av PGA Tour 2K21 till en alldeles strålande sådan. Statistiken som du får ta del av är dessutom förbättrad och mer aktuell, vilket jag retade mig på lite i de tidigare spelen.

PGA Tour 2K21PGA Tour 2K21
Spelsystemet är skalbart och det finns tonvis med fiffiga hjälpmedel för den oerfarne golfaren.

Rent spelmekaniskt är PGA Tour 2K21 strålande. Den icke-initierade kan aktivera tonvis med hjälpmedel för att kunna spela bra medan hardcore-fantasten såklart kan slå av allt och se sig själv ordentligt utmanad av en krävande golfsimulator med fenomenal känsla för vad som gör sporten så magisk som den är. Grafiskt sett skiljer sig detta inte jättemycket från tidigare delar och ingen kan säga att PGA Tour 2K21 är sådär vrålsnyggt, direkt. Gräset ser aningen bättre ut, och det finns en del nya animationer men publiken ser fortfarande ut som ljusbruna, stendöda spöken. Ljudmässigt är det bra, dock. Bra effekter, bra miljöljud, avslappnat passande musik.

Mången gamer har varit skraj för att 2K Sports skulle tvinga in något slags "pay-2-win"-system i PGA Tour 2K21 med tanke på hur det sett ut i Visual Concepts basketsimulatorer de senaste två åren, men jag kan lyckligtvis konstatera att detta inte är fallet här. När det gäller verktyget för att skapa egna golfbanor har även denna del förbättrats sedan sist och jag anser att detta är den största orsaken till varför det här spelet kommer att leva kvar längre än de flesta andra spel av denna typ, då detta gör att man fastnar och sedan kan sitta framför TV:n i timmar, med designverktyget i näven. Det finns också såklart mängder och åter mängder med riktigt fina, hemmapulade, golfbanor att testa vilket gör att mängden innehåll här bitvis nästan känns oändlig.

PGA Tour 2K21
Detta är marknadens bästa golfsimulator just nu, utan tvekan.

Det finns några minuspunkter, dock. Såklart. Ibland räknar spelsystemet fel på var jag landar och ligger, grafiken är knappast särskilt häpnadsväckande och jag förstår inte varför man plockat bort "punch shot"-möjligheten, inte minst med tanke på hur vanligt det är inom sporten i dagsläget. Sammanfattningsvis är detta dock ett strålande, strålande golfspel som kommer att locka såväl nybörjare som luttrade golfgalningar som spelat varenda golfspel som släppts de senaste 35 åren. Det råder för mig ingen som helst tvekan om att detta är marknadens bästa golfsimulator.

9 / 10
+
Lysande karriärläge, klockren spelmekanik, massor av innehåll, härliga möjligheter att skräddarsy svårighetsgraden, club management-delen är superb