Disintegration

Disintegration

Starcraft möter Titanfall möter Suicide Squad i det första spelet från utvecklaren V1 Interactive. Våra brittiska kollegor har recenserat...

Att blanda genrer kan vara farligt, speciellt med så väldefinierade sådana som förstapersonsskjutare och realtidsstrategi. V1 Interactive, en studio som grundades av den tidigare Halo-skaparen Marcus Lehto, har emellertid beslutat att slunga sunt förnuft ut genom fönstret för att bjuda på en titel som blandar just shooter och realtidsstrategi - nämligen Disintegration.

Spelet handlar om en legendarisk pilot vidd namn Romer Shoal, och historien om Disintegration utspelas på en scifi-version av vår kära planet jorden där vissa människor har övergått till robotkroppar genom en process som kallas integration. I denna framtid har en grupp elakingar som kallas Rayonne bildats med målet att utplåna alla kvarvarande mänskliga kvarlevor med hjälp av en skrämmande flygande fästning kallad Iron Cloud. Disintegration följer historien om Romer, från det att han nästan dött, till att bli en framstående pilot i motståndsrörelsen och ledare för denna rörelse av mångfald och utstötta personer.

Disintegration
Visst syns det att Halo-skapare varit inblandade?

Även om Disintegration har tagits fram av en tidigare Halo-utvecklare, är spelet inte så enkelt som att springa och skjuta. Med Romer Shoal som pilot spelas hela Disintegration på en "gravcycle" (ett slags Tron Lightcycle korsat med en VTOL-jet), vilket innebär att du aldrig egentligen går på marken. Det ironiska är dock om du ignorerar det faktum att du svävar över slagfältet, är Disintegration egentligen bara en vanlig förstapersonsskjutare i grund och botten.

Till skillnad från Halo kombinerar Disintegration FPS- och RTS-mekanik, vilket kan verka oortodoxt. Att köra gravcycle, med sina vapen och sättet den rör sig, är actiondelen. Teamet med motståndsrörelsen som följer din ledning på marken är RTS-delen. Genom att sätta ihop båda kan du skjuta saker, flyga runt, berätta för ditt team (som kommer att engagera sig i striderna även utan din hjälp för alla som inte är ett stort RTS-fan) vem du ska skjuta på och vart du ska ta vägen, allt utan att känna dig överväldigad av valmöjligheterna.

DisintegrationDisintegration
Förstapersonsaction och realtidsstrategi blandas hejvilt.

För variationens skull, utspelas Disintegrations historia på en mängd olika platser; från bergsområden, till brännande öknar och Islands glaciärer, samt att Romers gravcycle för nya vapen att tillgå. När det gäller ditt manskap, som vanligtvis agerar på egen hand, roteras även förmågorna som exempelvis olika typer av granater. Dessa förmågor har långa cooldowns, men är oerhört användbara för att kontrollera och få ner grupper av fiender. I likhet med bestyckningen av din gravcycle kan heller inte besättningsmedlemmar väljas i början av ett uppdrag, utan tilldelas i förväg vilket innebär att du ibland kommer att ha Seguin och hennes tidsbromsande granater och medan du andra gånger får med dig den milt sagt explosive Doyle - och ibland båda.

Disintegrations story innehåller olika fiendetyper att tugga igenom, allt från svaga melee-robotar till gigantiska krabbliknande maskiner med olika vapen och hälsa. Det som verkligen skiljer dem är hur striderna byggs runt dem. Till exempel kommer det finnas tillfällen där du kommer att behöva fokusera dina ansträngningar på att hantera markbaserade fiender, som utgör ett enormt hot för ditt team, men det kommer också att finnas tillfällen där fiendens gravcycles attackerar tillsammans med andra luftburna fiender och sätter en massiv press på dig. Genom att förstå och analysera dessa scenarion, med en viss grad av RTS-kunskap, kan du närma dig varje strid metodiskt och slutföra den effektivt, eller alternativt spränga dig igenom och hoppas att du inte blir besegrad av fiendernas svärmar.

DisintegrationDisintegration
Om du bortser från gravcycle, så är det en ganska traditionell shooter.

En intressanta del av Disintegrations fiendetyper är den tydliga bristen på bossar. Det finns tillfällen där du blir ombedd att ta ner en extra elak fiende, till exempel de nämnda krabbruskprickarna, men dessa blir ganska vanliga när historien fortskrider. Jag skulle ha velat slåss mot mer unika gravcycles med olika förmågor, vilket hade gett en lite mer engagerande kampanj. Sammantaget, med tanke på alla de olika aspekterna av Disintegrations kampanj, är det ändå underhållande, förutsatt att du kan acceptera det du gör och aldrig ifrågasätta varför ödet för mänskligheten är så beroende av en urtvättad kändis på en maskin som i huvudsak är en motorcykel med jetmotorer fastspända på sidan.

Vid sidan av storyn har Disintegration också ett flerspelarläge, där två lag med fem spelare kör mot varandra i olika spellägen. Onlinedelen bygger mycket på kampanjen i det avseendet att du styr en gravcycle och har en markbesättning att ge order till. Men eftersom multiplayer är mycket mer kaotiskt, har detta läge mindre betoning på RTS-funktionerna och är mer inriktat på skjutandet. Det betyder inte att din motstånsrörlse är irrelevant; de krävs fortfarande för många uppgifter som att bära bomber och använda förmågor.

Disintegration
Det hade varit trevligt med några tydliga bossfighter.

För närvarande finns det tre spellägen att spela online: Zone Control, Collector och Retriever. Xone Control är i huvudsak ett slags flaggfångarläge, där poäng förvärvas genom att hålla områden. Collector är i grunden "kill confirmed" där du besegrar fiendens piloter och hämtar de poäng de lämnar efter sig. Retriever är däremot lite annorlunda; en sorts hybrid mellan flaggfångande och "demolition". Du ska plocka upp en bomb från ett område och eskortera din bombbärande besättning till en flagga för att få poäng. Twisten är dock att angripare bara har en begränsad tid att få poäng innan sidorna byter och allt börjar om igen.

Alla dessa olika spellägen håller multiplayerkänslan fräsch, men det som verkligen förändrar hur Disintegrations online-lägen skiljer sig är "besättningarna". Just nu kan du välja att spela ett av nio band med motståndsmän, från den ridderliga King's Guard till de kaxiga Sideshows. Varje besättning har sitt eget utseende, en unik gravcycle-uppsättning och tillhörande förmågor, vilket gör att du måste variera ditt spel beroende på dina val. Min personliga favorit är The Business, en grupp gangsters utrustade med gevär, ett hagelgevär och en uppsättning förmågor som är utformade för att sänka fiendens gravcycles.

DisintegrationDisintegrationDisintegration
Set till att välja rätt motståndsmän för maximal synergi.

Det kan verka lite märkligt att svetsa samman svetsa förstapersonsaction och realtidsstrategi, speciellt i ett onlinespel, men det fungerar bra, främst för att det taktiska elementet inte är överdrivet, eller ens på den nivå som krävs i singleplayer. Faktum är att när du tittar på det i sin helhet är online mer en luftburen hero-shooter strösslad med viss RTS-mekanik. Disintegration visar verkligen att det trots unikt upplägg funkar som multiplayer, även om vissa saker behöver fixas, såsom bland annat en del vapentyper (eftersom sticky-granater utan automatisk detonering är lite menlösa i en snabb, luftburen shooter med hitscan-snipers och brutala hagelgevär).

Ser man på det som helhet är Disintegration en bra utgångspunkt för en intressant framtida serie. Singleplayern är kanske lite ofokuserad i sin berättelse och karaktärsutveckling, men gameplay är bra och erbjuder många möjligheter att gå tillbaka och spela uppdrag igen. Onlinelägena å andra sidan visar stor potential, med ett intressant klassystem, en mängd olika spellägen och rätt balans mellan två vanligtvis motstridiga genrer. Du kan tydligt känna influenserna från Halo och med lite förfining kan Disintegration bli enastående. Med tanke på att det här är en helt ny serie, borgar det väl för framtiden och jag ser fram emot mer.

DisintegrationDisintegrationDisintegrationDisintegration
8 / 10
+