Valorant

Valorant

Riot Games Valorant är äntligen ute och Henric har tillbringat sin lediga tid till att avgöra hur bra det faktiskt är...

Valves framgångssaga Counter-Strike har länge varit dominerande vad det gäller e-sport och få utvecklare har vågat sig på att adaptera deras spelkoncept till sitt eget. Fram tills nu. Riot Games arbetar just nu på flera olika spel och bland dem är det mycket efterlängtade spelet Valorant som nu släppts, vilket kan komma att bli en stor titel inom e-sport.

Medan Valorant är ganska simpelt att förklara, är det desto svårare att bemästra. Spelarna delas in i två lag där varje lag består av fem personer. Antingen spelar man som attack eller försvar och varje match sträcker sig som mest över 24 ronder, där man även byter sida vid halvtid. Den som först vinner 13 ronder kommer segrande ut matchen och varje rond kan avslutas på tre sätt. Antingen utplånar ena laget det andra, eller så exploderar eller desarmeras bomben (spike) som det attackerande laget har placerat på en av de två eller tre möjliga platserna, beroende på vilken karta du spelar på. Skulle det bli lika så avgörs allt i en sista rond.

Valorant
Elva karaktärer finns just nu att spela som men ännu fler kommer att vara tillgängliga i framtiden.

Eftersom Riot Games ligger bakom succén League of Legends kommer det kanske inte som en överraskning att detta inte är en ren kopia av Counter-Strike: Global Offensive. För vad som ger Valorant en unik känsla är att varje karaktär besitter unika förmågor, precis som i League of Legends. Vi har exempelvis Sova, som utöver de vapen du kan köpa innan ronden börjar, är utrustad med en pilbåge. En pilbåge i sin tur utrustad med pilar som antingen kan skanna av områden och avslöja fienders positioner eller elektrifiera fiender. Varje karaktär har även en ultimat förmåga och i Sovas fall handlar det om en förmåga, inte helt olik Hanzos i Overwatch, där man avfyrar en pil som ignorerar väggar och dödar de som står på andra sidan. En annan karaktär besitter föremål som påminner om chockgranater eller rökgranater, medan ännu en annan kan läka eller återuppliva kamrater med hjälp av magi. Efter att ha testat olika karaktärer kan vi konstatera att de alla känns lockande att spela som rent spelmässigt. Däremot saknar de personlighet vilket tyvärr tar bort nyfikenheten av att bekanta sig mer med dem.

När vi ändå talar om karaktärerna så känns designen av dem ganska trist. Faktum är att spelets grafik som helhet känns ganska så blek och inte alls särskilt färggrann och härlig som Overwatch. Valorant handlar dock inte mycket om grafik utan om utmanande, taktiska strider, men personligen tar det emot en smula att starta upp ett spel från 2020 som minst ser åtta år gammalt ut. Detsamma kan sägas om menyerna som också känns föråldrade med tråkiga, bleka bakgrunder och typsnitt som får spelet att kännas så brutalt oinspirerat. Ett spel från 2020 torde inte se så här tråkigt ut.

Men som jag tidigare konstaterade så handlar Valorant i första hand inte om snygg grafik utan snarare om intensiva, taktiska och utmanande strider. Att samla ihop ett gäng om fem och kommunicera för att komma segrande ur striden är naturligtvis det bästa sättet att spela spelet på. Planerar du att lira ensam får du be till högre makter att du har ett samarbetsvilligt lag där lagkamraterna är lika försiktiga och taktiska som du och inte misstar spelet för Team Deathmatch från Call of Duty: Modern Warfare, för här testas sannerligen din skicklighet. Allt handlar om taktik i Valorant och vill du bli riktigt duktig kommer det krävas mycket tid för att du ska bli det.

Valorant
I köpmenyn kan du spendera pengar på både vapen, skydd och karaktärsförmågor.

Kartorna är otroligt små och inför varje rond har du 30 sekunder på dig att utrusta dig, börja gå i den riktningen du vill innan barriärerna försvinner och ge dig ut på jakt. Jag kan däremot känna att det är för lång tid och jag hade definitivt kunna se att Riot Games kortade ned tiden till åtminstone 20 sekunder. Då banorna är så pass otroligt små, och du har lång tid på dig innan ronden börjar, kan du näst intill starta ronden i mitten på kartan. Du kan alltså dö på så snabbt som en sekund om du inte tänker dig för. Precis som i Counter-Strike hörs även dina steg om du inte håller in shift, så kom ihåg att ta dig fram sakta men säkert och inte rusa fram för att tro att du ska ha övertaget. Du kanske har tur en gång, men troligtvis inte två.

Under den 30 sekunders långa väntan inför varje rond kan du, utöver att köpa vapen och skyddsutrustning, även köpa förmågor till din karaktär. För att göra det enkelt och åter igen ta Sova som exempel, kan han via affären utrustas med en drönare och två elektrifierade pilar. Din sonar-pil är redo att användas redan från start och fylls automatiskt på en stund efter att den avfyrats. Karaktärernas ultimata förmåga fylls på under spelets gång, och kan även skyndas på genom att plocka på sig klot som finns på vissa ställen på kartan. Dock är de utplacerade på ett sätt som lätt avslöjar dig, så det kan vara bra att ha någon som backar upp dig. Men kom ihåg: du kan se om både fienders och lagkamrater har sin ultimata förmåga redo, men de kan också se om du har det.

Valorant
Denna bild är ett gott exempel på ett hjärndött lag där tre spelare håller samma öppning och lämnar andra entréer fria för motståndarna.

Precis som i Counter-Strike är det av stor vikt att kunna hantera ''sprays''. Det vill säga kunna fortsätta skjuta sitt vapen utan att tappa precision. Samma sak gäller denna gång, vilket ökar vikten av att kunna sikta och pricka huvuden med detsamma för att inte riskera att tappa precision. Ett skott kan räcka för att döda din måltavla. Att skjuta med en enorm precision är därför A och O i Valorant och detta är bara en av många aspekter som gör att det tar tid att bli riktigt skicklig i spelet.

Eftersom alla karaktärer skiljer sig från varandra är det även av stor vikt att lära sig dem. Har du som ambition att bli riktigt vass så bör du bekanta dig med dem alla, och inte enbart hålla dig till en som du snabbt känner dig trygg med. Som jag tidigare poängterade kan de personlighetslösa karaktärerna och den trista designen avskräcka en, men det kommer att löna sig i längden. Oavsett om du gillar att spela mer aggressivt eller defensivt kommer du att hitta både karaktärer och vapen som motsvarar den spelstil du föredrar. Men kom då ihåg att det finns de karaktärer som i en skicklig spelares händer lätt kan kontra den spelstilen du förberett dig med. Valorant är, åter igen, ett lagspel som kräver kommunikation och assistans.

De som inte har tid (eller ork) att lira en så pass lång match kan även glädjas åt spelläget Spike Rush som tar cirka tio minuter. I detta läge är antalet ronder reducerade och varje spelare på den attackerande sidan är utrustad med en bomb och målet är att plantera en av dem. Här kan du inte köpa vapen innan ronden startar utan alla startar med samma förutsättningar och karaktärernas vanliga förmågor fylls på gratis. Detta må inte vara det spelläge som kommer tilltala flest spelare, men det är skönt att veta att man kan variera sig med andra spellägen om man skulle tröttna på det vanliga eller helt enkelt inte har tid eller ork att spela en allvarlig match.

Valorant
Skjutandet som sådant är verkligen briljant i Valorant.

För att vara ett helt kostnadsfritt spel att spela finns det mycket nöje att finna i Valorant. Detta betyder däremot inte att du inte kan spendera riktiga pengar i spelet. Vill du snygga till dina vapen kan du alltid betala för att få Valorant Points att handla kosmetika för. Några hemska loot boxes finns dock inte.

Valorant är ett roligt spel som vi definitivt kommer att få vänja oss vid att höra om i e-sport-sammanhang. Då det finns utrymme för nya karaktärer att spela som och behovet av fler kartor är stort, kommer spelet fortsätta att expanderas under de kommande åren. Har du tröttnat på CS:GO eller helt enkelt bara vill testa någonting nytt som inte heller kostar ett öre finns det många skäl till att ge Valorant en chans.

7 / 10
+
Varierade karaktärsförmågor, stort utrymme för skicklighet och lagspel, bra kartor, beroendeframkallande