Minecraft Dungeons

Minecraft Dungeons

Vad tros om episka fantasy-äventyr i svenska Mojangs fyrkantigt blockiga värld tillsammans med ett gäng glada vänner? Vi har recenserat Minecraft-spinoffen Dungeons...

Vad gör man när golvet består av lava man inte får stå på, samtidigt som det väller fram fiender och en enorm boss bombarderar de små platserna man faktiskt kan stå på? Svaret är: låter en magiker sätta upp cirklar för helande, medan den stryktåligaste springer runt och drar på sig allas vrede samtidigt som två andra spelare ställer sig på håll och låter ett pilregn hagla ner över bossen.

Om du älskar spel som Baldur's Gate: Dark Alliance, Victor Vran och såklart Diablo så lär du snabbt känna dig hemma med Minecraft Dungeons. Låt inte den blockiga ytan lura dig, för den är just bara yta och under den lurar ett helt fristående spel som låter dig gå på äventyr med goda vänner och tillsammans samla loot och dänga fiender. En story som knyter allt samman finns, och berättar sagan om den missförstådde Arch Illager som kommer över ett kraftfullt föremål han nu använder för illdåd.

Minecraft Dungeons
Det är ofta färgsparakande och varierade spelvärldar som möter oss.

Storyn fungerar dock inte som mer än ett löst kitt som håller samma allt och ger spelet en mening, och endast vid ett fåtal tillfällen kopplas det du gör i spelet samman med något övergripande. Istället handlar allt om att ha kul tillsammans, och det kommer ni att ha, i synnerhet om ni är flera. Minecraft Dungeons stödjer föredömligt nog multiplayer på både delad skärm och online, där det är väldigt enkelt att komma igång med det roliga. För alla som jagar Achievements kan det vara intressant att veta att spelet även stödjer individuella profiler lokalt.

Ni väljer varsin karaktär som alla är likadana sånär som på utseende. De är utformade som typiska fantasy-stereotyper och uppbyggda av Minecraft-block, där den som vill även kan spela som Minecraft-protagonisten Steve. Den framslumpade spelvärlden ni utforskar består också av samma grovt tillyxade block, vilket ger spelet en säregen stil där det primitiva från Minecraft möter hög upplösning och snygga effekter. Det liknar helt enkelt inget i genren jag spelat tidigare.

Minecraft Dungeons
Minecraft Dungeons blir ännu bättre om du spelar med vänner, men tyvärr finns det en del buggar som hindrar underhållnigsvärdet.

Det är både på gott och ont, där förstnämnda lyckligtvis överväger, men samtidigt gör spelet mindre tydligt. Jag tycker att de ofta snyggt designade världarna kan bli lite kontrastlösa och att saker tenderar att smälta in i bakgrunderna ibland när allt består av samma byggstenar i grunden. Mer kontrast eller detaljer hade varit önskvärt på sina ställen. Vidare gör den framslumpade designen att saker och ting inte alltid känns helt genomtänkt, där långa avvägar kan visa sig mynna ut i ingenting istället för den värsting-loot jag hoppats på.

Nåväl, för det mesta är det ändå en vackert designad värld som möter mig där varje område har ett distinkt tema. Det kan exempelvis vara lava, grottor, träsk eller väldiga pumpafält. Och på banorna väller det sedan fram fiender, vilka i flera fall kommer vara bekanta för den som kan sin Minecraft. Genomgående märks det att Mojang jobbat hårt på att verkligen strömlinjeforma upplevelsen, och är det någon del av spelet jag verkligen gillar, så är det just denna aspekt.

Minecraft Dungeons
Boss-fighterna är lite för få och bland höjdpunkterna.

Det är otroligt njutbart att så mycket trimmats till och optimeras så vem som helst kan komma igång och bli varm i kläderna efter bara några minuters spelande. Ta bara en sådan sak som potions för mer liv. Istället för att samla på sig sådana och köpa på sig max antal varje gång man når en by, så har du här ett obegränsat antal knutet till en snabbknapp. Men de har en väldigt lång cooldown, så dricker du en när du bara tagit lite skada och sedan slungas i en jättebatalj - så kommer du inte kunna hela dig på bra länge. Dör du måste du helas av dina kamrater snabbt, annars är det roliga över.

Inte någon gång under min tid med Minecraft Dungeons har jag saknat att få pilla i menyerna med potions och liknande, och resten är lika smidigt. Du kan till exempel dasha vid behov, men återigen med cooldown. Dina vapen och den utrustning du får, kan med ett knapptryck skrotas och bli pengar, medan du får tillbaka erfarenhetspoäng du lagt på dem. På det sättet vågar jag alltid prova olika föremål, och gillar jag dem inte så är det helt okej. Dessutom minimeras väntetiden då polarna pillar i menyer för den som spelar co-op lokalt.

Minecraft Dungeons
Att hitta mer loot är ett av livets glädjeämnen.

Eftersom alla karaktärerna i grunden har samma egenskaper, så är det just utrustningen som skiljer dem åt, och det är en god idé att försöka samköra det. Ni kommer behöva en helare, ni kommer behöva de som är bra på avståndsattacker och det är verkligen vettigt att ha ett par tricks att ta till med smarta artefakter. Lyckligtvis finns en centralhubb inför varje bana där ni får chansen att fixa med allt som rör utrustningen, där ni i lugn och ro kan optimera allt och försöka hitta roliga kombinationer. Själv hade jag ett armborst som spred massor av pilar omkring sig, där jag kunde förse pilarna med eld för helt makaber skada,

Inför varje bana rekommenderas du och ditt gäng att spela på en svårighetsgrad som matchar er nivå. Generellt skulle jag dock säga att denna är ganska lågt ställd. Att dra upp svårighetsgraden gör både spelet roligare samt att du får bättre loot. Och när du spelat igenom det finns ytterligare övergripande svårighetsgrader att ta till. Minecraft Dungeons känns som ett spel jag kommer lira igenom åtminstone två varv och förmodligen fler om jag hittar vänner som vill vara med och ta sig an de högsta svårighetsgraderna.

Minecraft Dungeons
Att prova sig fram vilka kombinationer av vapen, rustningar och artefakter som är bäst, är en stor del av nöjet.

Spontant tycker jag att det bästa och sämsta med Minecraft Dungeons härstammar från samma sak; nämligen det superoptimerade spelsystemet. För medan jag hoppas att utvecklare av spel i genren lär sig av mycket från detta, så hade jag paradoxalt nog hoppats på lite mer djup. Kanske är jag bara gammal och konservativ, men det känns som att en personlig anknytning går förlorad när jag under en bana går från att vara halvt odödlig helare som ensamt håller laget levade, till att på 30 sekunder förvandlar mig till en überkrigare med klassisk Minecrafthacka i högsta hugg efter att ha fått frän loot. Det hade ändå lyft spelet att ha distinkta klasser och några unika färdigheter.

Nu är det fortfarande en synnerligen trevlig bekantskap, där jag hoppas att du inte låter ordet Minecraft i titeln lura dig. Det här är ett äventyr som står på helt egna ben, och har du letat ett äventyr att lira igenom med polarna, kan jag varmt rekommendera Minecraft Dungeons. Visst, jag tror ingen kommer tycka det är ett mästerverk, men jag har å andra sidan svårt att se att någon inte skulle ha roligt med detta heller.

Minecraft Dungeons
7 / 10
+