Someday You'll Return

Someday You'll Return

Ett ambitiöst skräckspel som erbjuder en hel del innehåll, kan det vara något? Lisa har testat...

Daniel ringer till Ida. Han måste få reda på var Stela håller hus, och hon svarar inte på hennes telefon. Ida är inte nöjd. "Har du en ny telefon? Stela är i skolan. Allt är bra. Bara lämna henne i fred", säger hon - men det är för sent. Daniel är redan på väg mot Stelas GPS-plats och han är alldeles strax där.

Someday You Return låter dig spela som det vi antar är en orolig pappa som letar efter sin dotter som saknas någonstans ute i de Moraviska skogarna. Innan vi påbörjade vår resa genom skogen i jakten på vår älskade dotter, trodde vi att det skulle vara en tydlig historia om ett förlorat barn och en desperat far som gör allt för att hitta henne, men det skulle ganska omgående bevisa sig att vi hade fel.

CBE Softwares skräckäventyr börjar som en spridd upplevelse som till och med gör dig förvirrad och får dig att fundera på om du ens är huvudpersonen i berättelsen. Under några korta ögonblick tar du kontrollen över den förmodade att försvunna Stela när hon försöker undkomma en vidrig bunker innan skärmen blir sotsvart och huvudpersonen Daniel tar ledning med sin otroligt osympatiska personlighet och sitt arga tonfall. När vi startade spelet fick vi direkt en känsla av att vi stod i antagonistens skor. Vem var den här Daniel? Vad var sammanhanget här? Var Daniel den dåliga killen? Eftersom den tanken slog oss redan i början av spelet, som en dassig far som tjafsade om allt han eventuellt kunde tänkas tjafsa om, gorma åt sin familj och prata skit om hans familj när han vandrade i bergspåren helt ensam och höjde näven mot himlen i ett raseriblandat hopp om mottagning på telefon.

Someday You'll Return

Vem Daniel och vad hans motiv är sätter vi åt sidan. Spelaren tar kontroll över Daniel, en karaktär som det är otroligt svårt att tycka om, och du måste leta efter ledtrådar som förhoppningsvis leder honom närmare stället Stela befinner sig. Ledtrådarna kan bestå av allt från saker som tillhör henne, olika dokument som ger spelaren ledtrådar och pusselbitar som du kan pussla ihop i din väska. Tänk Resident Evil där du i vissa fall måste hitta flera olika bitar för att få dem att gå ihop. Samma princip gäller här, fast här kan du ta hjälp av verktygen Daniel har i sin väska. Spelet ger tecken på att vara en så kallad "walking simulator" med pusselmekaniker. Du går runt, utforskar skogen, plockar upp föremål och ibland snubblar över lite berättande då och då.

Den här delen av spelet, som är ganska långdragen, är intressant trots att Daniel är en skitstövel till huvudkaraktär. Utforska den mystiska skogen, lösa pussel, leta efter ledtrådar och få reda på mer om omgivningarna är intressant och engagerande och vi var definitivt tillräckligt nyfikna för att fortsätta spela.

Hursomhelst, lite senare in i spelet spikar Someday You'll Return fast att det inte är någon klyschig berättelse om en tjej som försvann i skogen. Det är flera annorlunda berättelser sammanvävt i en och samma. Ena stunden promenerar du genom en lugn stig samtidigt som fågelsången dansar i trumhinnorna, och andra stunden ramlar du ned i ett hål där demoner huserar. Du tar det lugnt och utforskar ett gammalt läger där du brukade vara ledare för en grupp med tjejscouter, och plötsligt är står samma läger i lågor och befinner sig i helvetet. Vad handlar Someday You'll Return om egentligen? Det är en ganska svår fråga. Det bjuder däremot på några riktigt bra mekaniker att spela - åtminstone de första timmarna av spelet.

Samtidigt som du fortfarande får intrycket att det här är en promenadsimulator, introducerar spelet en klättringsmekanik som tillåter dig att klättra upp klippor och utforska, en slags växtsystem som låter dig brygga "potions" genom att följa olika recept du hittar (en ganska bortslösad mekanik med tanke på hur välgjord den är). En pusselmekanik finns också, som vi redan pratat om. Den tvingar dig verkligen att tänka efter och använda hjärnan mer. Bra idéer och mekaniker som får sällskap av grymma visuella designer. Ljuddesignen är inte dum den heller. Det skulle ha funkat så mycket bättre om utvecklarna hade hållit sig till en idé och satsat på den. Det framgår ganska tydligt att det lilla teamet hade många idéer och ville få in alla i ett och samma spel. Det blir så utspritt och svårt att följa allt från berättelsen till själva spelmekanikerna.

Spelet tar flera olika svängar, men den som fick oss att bli mest förvirrade var när överlevnadselementen introducerades efter flera timmars spelande. Att tillägga nya mekaniker allteftersom är inget konstigt, men för att vara ett spel som sparkas igång och ge sken av att vara ett spel i stil med What Remains of Edith Finch och Gone Home känns det oerhört konstigt att fem timmar senare byta genre totalt med smygmekaniker och fiender som har ihjäl dig på ett slag. Spelet är också tämligen trasigt. Eller det var åtminstone så vid lanseringen. Inte nog med att vi hade allvarliga problem med skärmuppdateringen, hela min sparfil försvann efter en uppdatering.

Someday You'll Return är ett otroligt ambitiöst projekt, och för att vara ett såpass litet team som CBE Software är men ändå lyckas skapa ett såpass vackert och expansivt äventyr med en fängslande berättelse är inte illa pinkat. Däremot är det alldeles för grötigt med mekaniker och idéer där alla inte funkar. De tekniska aspekterna förstör också slutbetyget en del, men de problemen går åtminstone att fixa längre fram.

Someday You'll Return
5 / 10
+