Mekorama

Mekorama

Johan har satt hjärnan på prov i det svenskutvecklade pusselspelet Mekorama...

Jag har aldrig satt mig in i mobilspelsvärlden, trots utbudet och kvaliténs starka tillväxt har jag haft ett av distanserat förhållande. Därför hade jag aldrig hört talas om svenska Martin Magnis pusselspel Mekorama som utgavs så tidigt som 2016. Nu har spelet släppts till samtliga spelkonsoler och jag fick äran att pröva det till Xbox One.

Om du, likt mig, aldrig hört talas om Mekorama är det ett 3D-pusseläventyr som påminner väldigt mycket om Captain Toad: Treasure Tracker utan svamprikets färgsprakande miljöer. Snarare tvärtemot är spelet väldigt sterilt, avskalat, och alldaglig i sin presentation. Men det är ändå ett mobilspel och jag ska därför inte döma det alltför hårt för dess simpla, men även något charmiga, design. Utan istället ska jag diskutera kärnan av det hela och motivera varför Mekorama kanske gör sig bäst till sin ursprungsplattform.

Mekorama
Runt varje hörn väntar en ny utmaning, ibland på gott och ibland på ont...

Det finns över 100 pussel uppdelade i fyra olika svårighetsgrader och det finns därför något för alla. Även om du aldrig spelat ett spel tidigare är det hur enkelt som helst att börja med Mekorama och växa med den gradvis ökande svårighetsgraden. Jag måste även verkligen kommendera utvecklarna för den breda variationen av pussel. Varje nivå jag ställs inför utnyttjar fysiken, mekaniken, eller diverse olika komponenter på ett säreget vis, och ofta även på ett väldigt kreativt vis. Det blir det sällan repetitivt och varje lösning känns unik för banan.

Dessvärre faller en stor del av banorna platt när det kommer till underhållningsnivå. Somliga utmaningar bygger på trista tail-and-error-mekaniker som snabbt blir uttjatade efter ett par försök och vissa pussel som man knäcker vid först anblick är utmanande endast för det är onödigt tidskrävande. Många banor spelar jag inte för att jag vill, utan för att jag måste för att kunna ta mig vidare. I och med att flera pussel kräver ett flertal försök gör sig inte handkontrollen sig speciellt väl heller. De faktum att jag måste klicka på start, och röra styrkorset upp till toppen av skärmen varje gång är en onödig rutin. Det må låta trivialt, men efter ett dussin gånger blir det snabbt en jobbig praktik. När det finns så många knappar lediga borde en kunna nyttjas för snabbomstart.

Mekorama
Mekorama gör nog sig bäst till mobiltelefoner trots allt...

Mekorama erbjuder även ett läge där du själv kan bygga dina egna banor, ett läge som tyvärr inte är mycket att hänga i granen. Klumpiga spelkontroller samt menyer utvecklande för pekskärmar hämmar kreativiteten, och det går inte att spela andras eller dela dina egna banor online. Hela upplevelsen känns därför precis som ett mobilspel som aldrig utnyttjar fördelarna med att nu finnas på en spelkonsol. Utan att ha spelat mobilversionen känns det som om Mekorama gör sig bättre till smarttelefoner, eller åtminstone rättfärdigar sina skavanker bättre till den handhållna plattformen.

Det finns en hel del trevligheter i Mekorama, men bristerna förstärks allt för mycket när jag spelar på min Xbox One. Det finns många spännande och kreativa pussel som alla kan glädjas av, men jag rekommenderar dig att pröva detta till mobilen istället om du söker ett tillfredsställande 3D-pusselspel.

5 / 10
+
Variationsrika pussel, lättillgängligt