Final Fantasy VII: Remake

Final Fantasy VII: Remake

Efter 23 år har vi tagit tåget till Midgar igen i en omarbetad utgåva av det fantastiska Final Fantasy VII och Henric är lyrisk...

Hela 23 år har passerat sedan vi för första gången fick kliva av tåget som rullade in till Midgar och mötte den före detta soldaten Cloud Strife och uppleva ett äventyr som skulle komma att påverka oss och en hel spelvärld för evigt. Det var ett spel som tog spelnarrativ till en helt ny nivå och står sig än idag som det mest älskade och mest populära spelet i serien. Nu, drygt två decennier senare, är vi tillbaka i Midgar i form av en helt omgjord version som vi kanske aldrig trodde vi skulle få se. Redan 2015 utannonserades remaken som strax därefter tycktes hamna i limbo och i brist på livstecken undrade vi om spelet någonsin skulle få se dagsljus. Just därför känns det nästan surrealistisk att jag nu sitter med handkontrollen i hand, och faktiskt spelar det spel som en hel spelvärld skrikit efter sedan den tekniska demon visades upp 2005.

Final Fantasy VII: Remake
Miljöerna i Final Fantasy VII är för det mesta otroligt vackra att man ofta dröjer sig kvar och njuter av dem.

Final Fantasy VII var min första kontakt med spelserien och det var så sent som 2016. Jag var med andra ord väldigt sen till festen, men sedan dess har jag hunnit lira samtliga flaggskepp i serien och få har lämnat ett så stort intryck på mig som det sjunde spelet gjorde. Final Fantasy VII har alltid varit ett utmärkt spel att förlora sin Final Fantasy-oskuld med, men nu slipper alla nyfikna själar att spela ett 23 år gammalt spel och istället uppleva det i en modern omtolkning. Med det sagt innebär detta att vi inte kommer avslöja spelets stora händelser, utan låta alla uppleva dem på egen hand.

Final Fantasy VII berättar berättelsen om Cloud Strife, en före detta shinra-soldat, som i utbyte mot pengar ansluter sig till ett par ekoterrorister vid namn Avalanche med den benhårda Barret Wallace i spetsen. Shinra Electric Power Company har under en lång tid dränerat planetens livsenergi i staden Midgar. Något som hotar hela världens existens. Tillsammans ska de förstöra reaktorerna och deras första attack lyckas. Cloud bryr sig till en början ytterst lite om Avalanches planer och bryr sig bara om betalningen, men snart blir det klart att Tifa, Clouds barndomskamrat, är en del av gruppen och som yngre lovade han att skydda henne. Cloud blir därför indragen mer han initialt ville, men deras andra attack misslyckas och Cloud separeras från gruppen och möter Aerith, som spelar en särskild roll i Shinras planer. Samtidigt plågas Cloud av sitt förflutna och tar avstånd från all social interaktion, men han behöver all hjälp han kan få för att kunna rädda planeten från förintelse.

Final Fantasy VII: Remake
Precis som i originalet får man under vissa tillfällen även ta sig fram via fordon och bidrar till en suverän spelvariation.

Precis som sina två föregångare, använde sig originalet av det så kallade Active Time Battle-systemet, vilket helt enkelt går ut på att man vid en maximerad tidmätare kan utföra en stridshandling som sedan tömmer mätaren och man måste vänta på att den fylls upp igen innan man kan utföra en ny handling. Inför denna mer moderna tolkning omarbetades dock systemet radikalt för att tilltala en bredare massa och för att striderna skulle utspela sig i realtid, precis som Final Fantasy XV. Men märk väl, remaken av Final Fantasy VII spelas inte alls likadant.

Precis som i det femtonde spelet kan man röra sig fritt under striderna och attackera precis när man vill. En tidmätare är dock alltid närvarande och byggs snabbare upp genom att dela ut slag mot fiender. När den sedan nått minimum-nivån kan tiden saktas och du kan i lugn och ro planera ditt nästa drag. På detta sätt ges du dessutom möjlighet att använda olika förmågor eller föremål som kan hjälpa dig överleva striderna. Då du ofta spelar tillsammans med en eller flera kompanjoner går det med ett knapptryck att omedelbart styra en annan karaktär. Har du medhjälpare i strider kontrolleras de av en AI men du kan när du vill pausa striderna och beordra vad de ska göra härnäst, samtidigt som du fortsätter puckla på ditt mål. Remaken av Final Fantasy VII känns på så vis troget originalet, samtidigt som den känns väl anpassad för dagens spelteknik.

Det går att säga mycket ont om det linjära och ointressanta Final Fantasy XIII, men är det något som Square Enix lyckades bra med då var det striderna. Här introducerade man stagger-systemet som kort förklarat innebar att ju mer du skadade en fiende, desto mer fyllde fiendens stagger-mätare upp och vid maximal nivå föll fienden ihop som öppnade upp för spelaren att helt obekymrat ge den så mycket stryk som möjligt där attackerna dessutom orsakade mer skada. Detta system finns nu även närvarande i detta spel för att skapa en unik känsla och få spelaren att variera sitt attackmönster och luska ut fiendens svaghet. Till min glädje fungerar systemet dessutom minst lika bra och är en av de kanske mest välkomnade nyheterna till denna remake. Det skapar även en känsla av fanservice för dem som har fortsatt bekanta sig med spelserien efter att sjuan släpptes.

Final Fantasy VII: Remake
Om striderna pågår länge nog kan summons åkallas för att jämna ut oddsen, och det är lika tillfredsställande som alltid..

Atmosfären känns i remaken av Final Fantasy VII klockren. Efter att makoreaktorn har exploderat, fylls stans gator av människor med sina ansikten begravda i sina händer och andra letande efter sin familj. De alla har någonting att säga när man passerar dem och Square Enix har verkligen lyckats när det kommer till att skapa en stark närvaro där man lyssnar in på andras bekymmer. Även i andra situationer kan man tjuvlyssna på invånares samtal där det pratas om allt ifrån relationsproblem till vad de ska beställa i närmaste matvagn. Hade jag kunnat önska något mer av detta hade det varit bättre texturer och lite mer uttrycksfulla ansikten men detta är verkligen bagateller, sett till spelet som helhet.

Under äventyrets gång kommer du även att tjäna på dig poäng som du kan använda för att förbättra dina egenskaper. Alla karaktärer har sina egna uppgraderingar och poängen spenderades alltså separat. Det kan bland annat handla om att öka hälsan, attackstyrkan eller magin. Tack vare detta uppgraderingssystem fortsätter du konstant att förbättra hjältarna i kampen om att rädda världen. Beroende på din spelstil kan du även låta spelet sköta uppgraderingen åt dig där du antingen väljer att låta spelet prioritera attack, försvar eller en balanserad uppgradering. Naturligtvis kan du dock göra detta på egen hand och själv välja vad du vill spendera dina hårt förvärvade poäng på. Poängen är även begränsade till varje vapen där varje vapen har sina egna uppgraderingar, så var beredd på att spendera många poäng på flera olika karaktärer, på flera olika vapen.

Naturligtvis vore Final Fantasy VII ingenting utan materia. En uppsjö av olika materia finns att samla som kan appliceras på vapen och klädsel som ger varje karaktär unika förmågor. Eld, blixt, is och utökande av hälsa är bara några saker som du kan tilldela dina olika karaktärer med hjälp av dessa färgglada kulor. Materian kan du få på en rad olika sätt och ett av dem är via sidouppdrag som remaken innehåller. Genom att utföra uppdrag som en lillgammal unge vid namn Chadley ger dig, kan han tillverka ny materia som senare blir köpbar i affären. Med tanke på den härliga atmosfären jag tidigare pratade om är det trevligt att se att flera av karaktärerna man stöter på också ha saker att be dig göra. Många påminner om sidouppdragen från Final Fantasy XV där de ber dig hämta något eller döda ett par fiender, och det kanske inte låter särskilt spännande men jag underhölls ändå mycket av dem. Att ta en paus från huvudberättelsen kan vara trevligt då och då, samtidigt som man belönas bra för att vara en god samarit och hjälpa folket runt omkring dig. Det är en lagom mängd sidouppdrag som står till hands och blir därför aldrig uttjatat.

Final Fantasy VII: Remake
Dina kompanjoner byts ut till och från men Barret och Tifa gör dig länge sällskap innan du bekantar dig med Aerith.

När vi ändå talar om materian så ska vi såklart inte glömma summons. På samma sätt som tidigare spel i serien spelar de en central roll när det kommer till att jämna ut striderna och precis som i originalet får du tillgång till dem via särskild materia. Precis som all annan materia, fäster du den vid en av dina karaktärer som sedan kan framkalla den gudalika varelsen under en strid. Ifrit, Shiva och alla andra summons slåss vid din sida, precis som resten av dina kamrater, men även dem kan du beordra i strid för att på bästa sätt bringa din fiende ned på knä. Deras närvaro är kanske inte lika mäktig som i Final Fantasy XV, men nog hjälper dem dig alltid ordentligt under de svårare striderna. Att låsa upp summons fungerar dock denna gång lite annorlunda och ungefär halvvägs in i äventyret berättar den irriterande snorungen Chadley, som ger dig frivilliga uppdrag att utföra under strider, att han kan låta dig slåss mot summons i VR-uppdrag. Genom att slåss mot summons i virtuell verklighet låser du sedan upp den best du slagits mot. Något som är både riktigt kul och utmanande.

Final Fantasy VII: Remake
Under spelets gång kommer du bekanta dig mer med Midgar än du någonsin gjort tidigare.

Är det på något plan som Square Enix verkligen levererar så är det striderna. Nya monster dyker ständigt upp och i lagom takt med att du bekantat dig med dem, låser du upp nya förmågor som låter dig experimentera under striderna. Ju mer du använder dig av en specifik form av magi, desto starkare nivåer av den lär du dig. Det är fullt möjligt att endast lira som Cloud, som trots allt fungerar som en lagkapten, men vill du få ut så mycket som möjligt av striderna så är det att rekommendera att skifta spelare från stund till stund. Alla besitter unika förmågor som kan vara till hands när striderna växer sig allt svårare. Cloud kan variera mellan snabba, svaga attacker eller mer långsammare men starkare attacker medan exempelvis Barret kan överbelasta sin kulspruta till högerhand och sända iväg missiler som orsakar enorm skada. Eftersom fienderna har olika svagheter är det värt att variera striderna för att bäst överlista dem.

Som vi tidigare visste om är remaken av Final Fantasy VII inte en komplett nyversion av spelet. Detta är bara den första delen av spelet och fans har länge undrat hur mycket den första delen faktiskt innehåller. De som har följt projektet har säkert redan märkt att det som visats upp har varit begränsat till Midgar och det är också vad spelet innehåller. Fokus ligger i remaken på att utveckla resan i Midgar och vid första tanke låter det som att spelet torde vara relativt kort eftersom det i runda slängar är cirka 10% av originalspelet, men det är det lyckligtvis inte. Spelet är uppdelat i 18 kapitel som går att bocka av på omkring 20 timmar men samtidigt finns det otroligt mycket annat att se och göra. De som vill få ut så mycket som möjligt av spelet kan därför räkna med en resa på omkring 50 timmar, vilket är lika lång tid som det tog att göra allt i originalspelet. Därmed kan du räkna med att allt innehåll i Midgar har expanderats rejält och det faktum att spelet är en episod känns aldrig som ett problem eller orsak att skippa detta äventyr. Det finns även några superbossar att ta sig an i spelets slutskede, så förvänta dig inte en besvikelse i stil med Kingdom Hearts III vid lansering där äventyret var så gott som över efter sista bossen.

Final Fantasy VII: Remake
Du kan när du vill byta karaktär under striderna och låta en AI ta över rollen som Cloud.

Final Fantasy VII har släppts till otroligt många olika format över åren och har för varje gång sett aningen bättre men det har (naturligtvis) aldrig sett bättre ut än nu. Många gånger är spelet helt bedårande vackert och fastän det kan låta fult gillar jag de förrenderade bakgrunderna av Midgar från slummen som känns som en blinkning till originalet. Dock kan jag inte vara enbart positiv här utan vill ändå hävda att bland spelets svagare aspekter finner vi just grafiken. Från att ena stunden se fenomenalt ut kan spelet i nästa sekund se desto sämre ut med utsmetade texturer och laddningstider som gör att föremål dröjer innan de ser bra ut. Flera karaktärsmodeller ser otroligt livlösa ut och det är i stort sett enbart huvudkaraktärerna och fiender som Square Enix har tagit sig tid att lägga ned energi på för att få dem att se bra ut.

Slumpade möten med fiender är något som ofta varit förekommande i spelserien, men likt Final Fantasy XV existerar de inte denna gång heller. Monstren och Shinra-soldater strosar fritt runt i de olika landskapen och en strid inleds när du kommer tillräckligt nära dem. Att fly från dem är ibland möjligt, men det är högst rekommenderat att slå ihjäl dem alla för att hänga med i fiendernas ökade svårighetsgrader. För undertecknad hände det inte en gång att jag ville fly från dem av just den anledningen att striderna är så fruktansvärt bra. Jag kan till och med gå så långt och säga att jag stundtals inte ville att bosstrider skulle nå sitt slut eftersom de är så förbaskat underhållande.

Final Fantasy VII: Remake
Wall Market är en plats som kryllar av alkoholister och tveksamma yrkesval. Vad som händer i Wall Market, stannar i Wall Market.

Det vore nästan kriminellt att författa en recension utan att nämna den fullkomligt enastående musiken som spelet bjussar på. Låtarna är omarbetade versioner av Nobuo Uematsus vackra melodier från originalspelet och de sätter verkligen stämningen. Från första stund som jag nåddes av tonerna från Tifa's Theme blev jag otroligt rörd och likaså när Aerith's Theme började spelas. Sedan har vi naturligtvis de lite mer pampiga låtarna som spelas under bossarna som får blodet att rusa i kroppen och får en att nynna med. Under din resa kan du även hitta och köpa de olika låtarna och spela dem i en jukebox, och det är lätt att dröja sig kvar vid dem för att ge sig själv lite öronmassage en stund. Få spel har ett så underbart ljudspår som Final Fantasy VII vilket gör även de mindre roliga uppdragen roande.

Final Fantasy VII: RemakeFinal Fantasy VII: Remake
Du kommer att möta många familjära ansikten som kommer svepa nostalgin över dig som ett varmt täcke.

För att bryta av striderna och berättelsen finns mycket annat att göra utöver de vanliga sidouppdragen. Flera minispel dyker upp under äventyret som alla är underhållande pauser. Dart, squats och slå sönder så många lådor på kortast tid är bara några av spelen du kan tävla i och sedan belönas med välbehövliga priser. Några av dem kan dessutom vara ganska så utmanande, så varför inte tävla mot dina vänner för att se vem som kan göra flest squats? Det finns även ett colosseum att besöka som kan utmana dina färdigheter i stridsteknik ordentligt. Remaken av Final Fantasy VII är verkligen proppfull med aktiviteter för dig som vill göra din resa till ett så långt och njutbart äventyr som möjligt.

Square Enix har gjort ett utomordentligt jobb med att förvandla Final Fantasy VII till ett spel som passar bra in i dagens spelklimat. Berättelsen i Midgar har expanderats ordentligt som med de kommande episoderna lär göra hela denna remake till den ultimata utgåvan av spelet och jag vågar säga redan nu att när den dagen väl kommer, lär en stor majoritet föredra denna reinkarnation före originalet. Hur lång tid det kommer att ta återstår dock att se, men hädanefter kommer fans av serien att ha något att se fram emot ett bra tag till. Med tanke på att Final Fantasy XV var en vattendelare bland många och därmed inte var den comeback som många hade hoppats på, är det skönt att kunna säga att Final Fantasy har hittat tillbaka. Allt tack vare denna fenomenala remake av det mästerliga originalet.

Final Fantasy VII: Remake
Final Fantasy VII bjussar på några udda element precis som i originalet och flera av dem finner du i de helt frivilliga minispelen du kan ta del av.

Jag kan inte nog understryka att detta är en gigantisk köprekommendation som ingen borde missa. Vare sig du är veteran inom spelserien eller om du för första gången tänker bekanta dig med den. Striderna är enastående och berättelsen är lika underhållande och spännande idag som den var för 23 år sedan. Lägg därtill att fastän detta bara är en del av det slutgiltiga spelet innehåller det så pass mycket material att du kommer kunna tillbringa flera dussintals timmar med det, om du så vill. Därför tycker jag att du ska sluta läsa nu och omedelbart inhandla ett exemplar. Det kommer att vara väl värt dina slantar och jag har mycket svårt att se att du kommer ångra dig.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+